PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościUbezpieczeniaKoniec ery industrialnej w ubezpieczeniach?

Koniec ery industrialnej w ubezpieczeniach?

Ubezpieczenia 10.09.2015 (15:24)

Klienci z wchodzącego na rynek pokolenia Y oczekują indywidualnego podejścia, również w zakresie oferty ubezpieczycieli. Są gotowi zapłacić za produkty dopasowane do ich indywidualnych potrzeb. Tymczasem firmy ubezpieczeniowe ostatnie lata spędziły pracując nad obniżką kosztów – przede wszystkim poprzez standaryzację procesów i, tym samym, produktów. Nie są gotowe na tworzenie ich dla wąskiego grona odbiorców – nastawiły się na masowość.

Pogodzenie tych sprzecznych trendów to wyzwanie dla rynku. Nowe rozwiązania IT wspierają tworzenie produktów dla niewielkich grup w tani i efektywny sposób. W ubezpieczeniach, podobnie jak wcześniej w innych branżach, narzędzia pozwalają już na przejście z epoki industrialnej masowości do naprawdę indywidualnej oferty. 

Nie wszyscy odważają się jeszcze jednak po takie narzędzia sięgać.


W pogoni za obniżeniem kosztów

Kiedy Ford rozpoczynał produkcję modelu T w 1908 roku, koszt wytworzenia jednego egzemplarza wynosił około 950 dolarów, a progi fabryki Forda opuszczało ok. 10 000 samochodów rocznie. W ciągu 16 lat produkcji Ford T niemal się nie zmienił, ale koszt jego wytworzenia spadł poniżej 300 dolarów za egzemplarz, przy skali produkcji przekraczającej
2 mln sztuk rocznie. Ponad 100 lat później na rynku ubezpieczeń widzimy podobne jak
w fabryce Forda zjawiska. Najlepsi europejscy ubezpieczyciele osiągają „cost per policy” (koszty z wyłączeniem prowizji, ubezpieczenia samochodów) poniżej 30 EUR, ale są też tacy, którzy nadal wydają na jedną polisę niemal 90 EUR. Ford w pogoni za obniżaniem kosztu posunął się nawet do oferowania swego produktu tylko w jednym kolorze (czarnym). Czy ubezpieczyciele idą tą samą drogą?

Procesy vs. ludzie

Masowe procesy, które perfekcyjnie i wydajnie dostarczają nam wiele produktów i dzięki którym ceny wielu dóbr spadły wielokrotnie, zakradły się też do ubezpieczeń. Ubezpieczyciele obniżają koszty, ale jednocześnie zabijają zindywidualizowane podejście do Klienta, wymuszając masowość i standaryzację swoich produktów. Ubezpieczenia się uprzemysłowiły, ale jednocześnie przestały być unikalne. Coraz rzadziej na rynku można znaleźć produkty, które są stworzone z myślą o konkretnej, niewielkiej grupie docelowej, odpowiadające na specyficzne potrzeby w konkretnym miejscu i czasie. Tylko czy Klienci i pracownicy firm ubezpieczeniowych odnajdują się w tym świecie, czy dobrze czują się jako elementy masowego procesu?

Procesy. To słowo powtarzane jak mantra w chyba każdej firmie ubezpieczeniowej. Doskonałe wyniki firm produkcyjnych i logistycznych, które dużo uwagi poświęciły zwiększaniu efektywności swoich pracowników spowodowały, że trudno dziś wyobrazić sobie zarządzanie jakąkolwiek firmą bez dobrze określonych wytycznych dla każdego uczestnika procesu. Presja optymalizacji wymusiła również na ubezpieczycielach odchudzenie administracji, ujednolicenie oferty produktowej, czy wreszcie scentralizowanie informacji, przy wyodrębnieniu zespołów specjalistów dla określonych zadań. Branża ubezpieczeniowa jest środowiskiem szczególnie skomplikowanym, chociażby ze względu na liczne regulacje i instytucje nadzoru, a także na specyficzne rozdarcie – jednoczesną współpracę (operacyjną) i rozdzielenie (prawne) działów życiowych i majątkowych.

W rezultacie zakłady ubezpieczeń wpadły w proceduralną pułapkę. Potężny system centralny, który raz, ale kosztownie został dostosowany do specyficznych potrzeb ubezpieczyciela, usztywnia się na długie lata. Z samej swojej filozofii centralizowania reguł i danych, pozwala na bardzo wiele, ale nie wspiera należycie pracowników w najprostszym możliwym realizowaniu procesów – sprzedaży, oceny ryzyka, obsługi, czy likwidacji.

Nowe technologie w ubezpieczeniach

Tymczasem postępująca smartfonizacja przyzwyczaja pracowników i Klientów do tego,
że każdy z nich jest wyjątkowy i zasługuje na indywidualne podejście. Skoro mogę dowolnie dopasować do swoich potrzeb swój prywatny telefon i komputer, dlaczego muszę korzystać
z archaicznych rozwiązań w pracy? Klienci, dystrybutorzy i inni partnerzy biznesowi oczekują
i będą oczekiwać coraz więcej uwagi i dostosowania do ich specyficznych potrzeb. Czy czekają nas z tego powodu przetasowania na rynku? Wydaje się, że pierwsze z nich obserwujemy już w kanale B2B2C, gdzie na masowość procesów próbuje się nakładać możliwość ich indywidualizacji – jak w fabryce samochodów, gdzie Klient może zamówić egzemplarz, który sam skomponuje, przy zachowaniu wciąż „masowej” ceny.

Potrzeba elastyczności systemów ubezpieczeniowych dotyka również tematu rozwoju produktów. Uruchomienie nowego produktu to dziś najczęściej projekt trwający wiele tygodni i pochłaniający duże zasoby. Firmy ubezpieczeniowe, które nauczyły się działać jak dobrze naoliwione maszyny, w których nie ma miejsca na odstępstwa od normy i wszystko musi działać perfekcyjnie, rzadko są skore do podjęcia ryzyka takich inwestycji, jeżeli nie są pewne masowej sprzedaży.

Nastawienie na masową realizację procesów hamuje myślenie o innowacjach. I jak to było 100 lat temu u Forda – Klient może kupić samochód w dowolnym kolorze, pod warunkiem, że będzie to kolor czarny.

Odważne wprowadzanie innowacji produktowych i przecięcie węzła gordyjskiego braku przyjaznego dla użytkownika systemowego wsparcia kluczowych procesów to, już w bliskiej przyszłości, być albo nie być dla ubezpieczycieli, którzy chcą pozostać lub znaleźć się
w rynkowej czołówce. Najbardziej elastyczni zaczną zapełniać nisze rynkowe, które dziś wydają się zbyt ryzykowne, jednocześnie poprawiając zwinność sprzedaży i jakość obsługi. Powstaje pytanie, jak klasyczne zautomatyzowane i zoptymalizowane organizacje, przyzwyczajone do wykonywania masowych i standardowych operacji, mogą sobie z tym poradzić.

Ubezpieczyciele mogliby chętniej akceptować podwyższone ryzyko tworzenia nowych produktów, jeśli ograniczyliby koszty związane z eksperymentowaniem. Tłumaczenie się sztywnością systemów centralnych brzmi jak wygodna wymówka, gdy spojrzy się na nie przez pryzmat już dostępnych rozwiązań, które stanowią swego rodzaju ramę, w którą szybko i łatwo można wpisać produkty, zaprojektować elektroniczne formularze i uruchomić pilotaż sprzedaży. Przykładem takiego rozwiązania jest RIFE – stworzona przez Sollers Consulting platforma ubezpieczeniowa mogąca pełnić jednocześnie rolę inkubatora produktów oraz konwencjonalnego front-endu dostępnego dla agentów ioraz w kanale direct. Wprowadzenie wystarczającej do profesjonalnej sprzedaży definicji produktu ubezpieczeniowego i udostępnienie go dystrybutorom to w systemie tej klasy kwestia zaledwie kilku dni.

Prawdziwe wyzwanie polega więc raczej na tym, że ubezpieczyciele muszą stać się bardziej zwinni, aby wykorzystywać szanse biznesowe. Konieczne zatem będzie przełamanie barier organizacyjnych i odchudzenie procedur tworzenia nowych produktów. Inspiracją do tego mogą być sprawdzone modele działania małych i średnich firm ubezpieczeniowych, które dla niewielkich wolumenów sprzedaży z powodzeniem realizują obsługę polis w prowizorycznych systemach lub wręcz arkuszach kalkulacyjnych. O starcie kosztownego wdrożenia nowego produktu do systemu centralnego można by decydować w oparciu o rzetelne dane z taniej do przeprowadzenia sprzedaży pilotażowej.

Lekkie i elastyczne rozwiązania front-endowe mogą pomóc też w dostarczeniu pracownikom wygodnych narzędzi pracy, które będą odpowiednio wspierać ich codzienne zadania, ukrywając złożoność systemu centralnego. Istotnym wymaganiem dla takich systemów jest zatem możliwość rozszerzenia zastosowania ich formularzy i mechaniki na inne niż sprzedaż obszary biznesu.

Zmiany są nieuniknione

Rynek ubezpieczeniowy podlega ciągłym zmianom, a wraz z nimi poszerza się luka pomiędzy potrzebami Klientów a ofertą firm ubezpieczeniowych. Dążąc do innowacyjności, ubezpieczyciele będą musieli nie tylko odpowiadać na bieżące potrzeby Klientów, często coraz mniejszych ich grup, ale też aktywnie je kreować, wsłuchując się w dobrze słyszalny w sieci głos nowych pokoleń.

Po fazie industrialnej, w którą nasi ubezpieczyciele wchodzili całkiem niedawno, czas na erę indywidualizacji oferty, szybkiego budowania produktów niszowych, dopasowywania się
do bardzo szybko zmieniających się potrzeb konsumentów, ale i pracowników. Każdy z nich jest inny i w wielu branżach ta unikalność stała się już nowym motorem rozwoju biznesu, gdy w ubezpieczeniach nadal jeszcze czują się jak trybiki wielkiej industrialnej maszyny.

Sollers Consulting

2015-09-10
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców