Public relations w większości przypadków kojarzy nam się jako promocja wizerunku poszczególnych firm, kreowanie pozytywnych kontaktów oraz stosunków poszczególnych przedsiębiorstw z otoczeniem jak również kształtowanie korzystnego obrazu medialnego czy wzbudzanie zainteresowania firmą.
To jednak tylko sucha definicja, która oprócz dostarczenia informacji nie zachęca do działania w tym kierunku. Wiele osób, instytucji a w szczególności samorządy lokalne zapominają o wymiernej korzyści z działań PR.
Jak wynika z raportu „Wizerunek rzeszowskich urzędów 2009” przeprowadzonego przez Zakład Public Relations Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, większość samorządów ma jeszcze wiele do zrobienia w dziedzinie PR. Niewiele z nich może się pochwalić dobrymi praktykami w tym zakresie. Okazuje się, że sporo z nich nie rozumie nawet takich podstaw, jak potrzeba posiadania i aktualizowania strony internetowej. Skuteczne działania PR w efekcie przyczyniają się np. do sprowadzenia większej liczby potencjalnych inwestorów, zwiększenia zaufania środowisk lokalnych oraz mieszkańców województwa.
Warto zauważyć, że niestety często działalność promocyjna poszczególnych powiatów, gmin, a także miast jest podejmowana okazyjnie przy organizowaniu imprez kulturalnych i sportowych na ich terenie. Podstawową formą kontaktów z mieszkańcami nadal pozostają spotkania np. w poszczególnych sołectwach. Należy pamiętać, iż każda inicjatywa public relations odniesie pożądany skutek tylko wtedy, gdy zarządzanie będzie bardzo sprawne. Dość istotne jest wykorzystanie poprzez samorządy promocji w internecie, bieżąca aktualizacja danych na stronie internetowej a także współpraca z lokalnymi mediami. Wartym podkreślenia jest również potrzeba utworzenia stanowiska ds. współpracy z mediami w samorządach. Cennym może okazać się stworzenie internetowego forum nie tylko dla mieszkańców ale również dla potencjalnych inwestorów.
Jednostki samorządu terytorialnego powinny się kierować większą kreatywnością a nie jedynie kopiowaniem pewnych utartych schematów działań PR. Skutecznymi działaniami okazuje się podejmowanie nietypowych inicjatyw, które media lokalne często wspierają swoimi patronatami. Niekonwencjonalne pomysły (np. konkursy) pomagają także zwiększyć kreatywność samych mieszkańców – zaznacza Łukasz Holik z Agencji Interaktywnej Holik.pl
W obecnej chwili koniecznym staje się zastosowanie schematu dwukierunkowego, wymiana informacji pomiędzy urzędem a społeczeństwem. To właśnie nie kto inny, a mieszkańcy powinni mieć możliwość publikowania swoich refleksji dotyczących funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego. Najczęściej mamy do czynienia z niezbyt interesującymi sprawozdaniami z zebrań, informacjami o sukcesach pracowników urzędu co w efekcie oznacza zbyt wąską grupę odbiorców tych informacji. PR polega na rozwiązywaniu spraw trudnych, to w końcu najlepszy sposób na uzyskanie dobrego wizerunku urzędu.
Częstym tłumaczeniem władz samorządu jest ograniczony budżet. Jednak kiedy spojrzeć na problem z dalszej perspektywy i przyjrzeć się mu dokładniej to sedno sprawy znajduje się w stagnacji, braku pomysłowości oraz niedbałym przekazie informacji. Jak wiadomo wyżej wymienione czynniki nie wymagają szczególnych nakładów finansowych. Na zakończenie należy podkreślić, iż to władze samorządowe i pracownicy poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego mają duży wpływ na działania PR w urzędach i to właśnie od tych działań zależy powodzenie całej strategii a w efekcie pozyskanie inwestorów, zaufanie mieszkańców oraz ogólne zadowolenie obu stron.
Źródło: Holik.pl