74 proc. pytanych kobiet deklaruje, że myśli o emeryturze. Ale tylko co trzecia podejmuje działania, które mogą pomóc ją zwiększyć. Jedynie 6 proc. inwestuje na rynkach finansowych. mBank chce to zmienić, dlatego rusza z kampanią „kobiety żyją dłużej… również na emeryturze”.
– Wszyscy myślimy o przyszłości, tylko nie wszyscy potrafimy przełożyć to na realne działania – powiedział dr Leszek Mellibruda, psycholog społeczny, podczas konferencji inaugurującej kampanię mBanku. Jego słowa potwierdzają wyniki badań. Polacy oczekują, że ich emerytura będzie przekraczać połowę ostatniej pensji. Rzeczywistość jest jednak taka, że kobiety, które zakończą karierę zawodową po 2050 roku, będą mogły liczyć na wypłatę z ZUS w wysokości ¼ swoich dotychczasowych zarobków. W dodatku, aby zachować standard życia będą musiały odłożyć więcej niż mężczyźni. Wynika to z niższego wieku emerytalnego i różnicy w długości życia.
– Zapytaliśmy, czy Polacy myślą już o emeryturze. Choć aż trzy na cztery osoby potwierdzą, że im się to zdarza, to tylko co trzecia deklaruje konkretne działania – mówi Magda Sadowska-Kaczmarczyk, ekspertka mBanku ds. inwestycji. – Na tym podobieństwa między mężczyznami i kobietami się kończą. Na rachunkach IKE lub IKZE oszczędza co czwarty mężczyzna, ale tylko 13 proc. kobiet. Z kolei inwestowanie na rynkach finansowych deklaruje 17 proc. panów i tylko 6 proc. pań – dodaje.
O powodach tych różnic dyskutowali zaproszeni na inaugurację kampanii mBanku goście. Zdaniem Leszka Mellibrudy pieniądz nie ma płci a różnice pomiędzy mężczyznami i kobietami w tym zakresie nie są znaczne. – Największe znaczenie ma kwestia kultury, w której dorastamy. Np. często oczekiwana od kobiet „ugodowość” jest skorelowana z tym, że mniejsze znaczenie przypisują później pieniądzom – dodał psycholog społeczny.
– Bardzo się cieszę, że mBank rozpoczął kampanię, która nagłośni ten problem. Jesteśmy zbyt wykształcone, mądre i świadome, żeby tak było dalej. Kobiety garną się do wiedzy; trzeba im jedynie wskazywać, jak wykorzystać wiedzę finansowa do zadbania o siebie na emeryturze – dodała Dominika Nawrocka, edukatorka finansowa.
Z kolei dziennikarka i autorka podcastów, Justyna Szyc-Nagłowska zwróciła uwagę, że kobiety muszą nauczyć się mówić o pieniądzach. – Te, które życie rodzinne łączą z rozwojem zawodowym nazywane są „karierowiczkami”. Musimy to zmienić. Nauczyć się rozmawiać o pieniądzach, być dumne z własnych sukcesów. Pozytywnie się do tego nakręcać – powiedziała.
– Obecnie tylko jedna trzecia inwestorów korzystających z rozwiązań mBanku to kobiety. Jesteśmy zdeterminowani, żeby zmienić ten stan rzeczy. Pomoże nam w tym technologia i rozwój narzędzi do inwestowania z myślą o emeryturze – zapowiedział Kamil Figlarek, dyrektor departamentu inwestycji w mBanku.
Kampania „Kobiety żyją dłużej…” rozpocznie się na początku sierpnia. W internecie pojawią się kilkunastosekundowe spoty bazujące na memach „dlatego kobiety żyją dłużej niż mężczyźni”. – W sposób zabawny chcemy zwrócić uwagę na poważny problem. I skłonić do działania. Spoty będą kierować na specjalnie przygotowaną stronę internetową. Kobiety znajdą tam wskazówki jak zacząć dbać o finansową przyszłość – powiedział Mateusz Żelechowski, dyrektor departamentu marketingu mBanku.
Zadbaj o emeryturę
Poza spotami kwestie przyszłych emerytur kobiet będą omawiane w takich formatach jak podcasty (z Magdaleną Mołek, Justyną Szyc-Nagłowską i Małgorzatą Ohme), wywiady i reportaże w mediach kobiecych.
Źródło: mBank