Do 9 marca polskie miasta i regiony mają czas na zgłoszenie projektów promocyjnych do prestiżowego Konkursu Złote Formaty, organizowanego w ramach Festiwalu Promocji Miast i Regionów. W gronie laureatów pierwszej nagrody w pięciu kategoriach konkursowych w ubiegłym roku znaleźli się: Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego i Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego oraz Urząd Miasta Łodzi i Urząd Miasta Lublina. W poprzedniej edycji Konkursu najlepsza okazała się Łódź zdobywając aż 5 nagród, najwięcej ze wszystkich biorących udział w Konkursie miast. Czy tym razem pobije ubiegłoroczny rekord?
W dniach 21-22 kwietnia, w Warszawie odbędzie się IV edycja Festiwalu Promocji Miast i Regionów. Ważnym elementem Festiwalu jest Konkurs Złote Formaty, którego celem jest prezentacja osiągnięć uczestników oraz zachęcanie miast i regionów do profesjonalizacji działań promocyjnych.
Festiwal Promocji Miast i Regionów to największe w Polsce, a także w Europie wydarzenie dedykowane szeroko pojętej promocji miejsc. Tegoroczna edycja będzie okazją do podsumowania ostatnich 4 lat pracy samorządów nad budowaniem i promowaniem marek miejsc. Festiwal tradycyjnie stanie się platformą wymiany wiedzy miedzy teoretykami i praktykami ale także ogólnopolskim forum, na arenie którego będzie można zaprezentować swoje działania.
W tym roku samorządy mogą zgłaszać do Konkursu Złote Formaty projekty aż w 5 kategoriach: Event, Wydawnictwo Promocyjne, Kampania On-line – nowa kategoria, Kampania Outdoorowa, oraz Działalność Promocyjna – Grand Prix Festiwalu, które jest przyznawane za działania promocyjne zrealizowane na przestrzeni ostatnich trzech lat.
Na zwycięzców czeka honorowy tytuł Złotego Formatu – najlepszego w swojej kategorii oraz atrakcyjne nagrody, miedzy innymi ogólnopolskie kampanie outdoorowe i kampanie reklamowe na nośnikach Infoscreen w Warszawskim Metrze. Fundatorem nagród jest Organizator Konkursu –Grupa Ströer w Polsce. W IV edycji Konkursu dodatkową wartością będą atrakcyjne nagrody specjalne przyznane także ze strony Patronów i Partnerów Festiwalu – Polską Organizację Turystyczną, Związek Miast Polskich, magazyny Elle i Brief for Poland oraz portal internetowy PRoto.pl. Relację z festiwalu zapewni Patron Medialny wydarzenia, TVP Info.
Promocja z kulturą?
Jak co roku podczas Festiwalu Promocji Miast i Regionów poruszane będą zagadnienia wyznaczające kierunki rozwoju marketingu i promocji miejsc. Jednymi z ważniejszych tematów będą promocja i marketing kultury, planowanie działań komunikacyjnych wokół wydarzeń specjalnych oraz współpraca z sektorem biznesu przy realizacji przedsięwzięć kulturalnych. W trakcie tegorocznej Konferencji przedstawione zostaną również prezentacje samorządów – ich osiągnięcia i sukcesy. Wykłady i prezentacje, poprowadzą najwyższej klasy eksperci z Polski i zagranicy. Swój udział zapowiedziały m.in. Amsterdam, Filadelfia i Barcelona. Nie zabraknie też prezentacji polskich miast.
W Polsce organizowanych jest sporo niezwykłych wydarzeń, o różnym charakterze i dużej atrakcyjności. Warto, aby wokół nich realizowane były finezyjnie zaplanowane kampanie promocyjne, które pozwolą nie tylko na dotarcie do większego grona potencjalnych uczestników i zachęcenie ich do udziału w danym przedsięwzięciu, ale także na rzeczywistą promocję miasta.
Dobrze wypromowana kultura może być bardzo atrakcyjna nie tylko dla wąskiego grona odbiorców. Potrzebujemy edukacji w obszarze promocji kultury. Potrzebujemy także umiejętnego zarządzania i planowania projektów kulturalnych. W moim przekonaniu, kluczem do sukcesu jest myślenie kategoriami, że sam fakt zorganizowania czegoś to dopiero początek. Niezwykle istotne jest skonsumowanie tego faktu w sensie marketingowym – podkreśla Anna Proszowska-Sala, Dyrektor Festiwalu Promocji Miast i Regionów.
Zaostrza się walka miast o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2016. Rok 2010 jest rokiem preselekcji, w wyniku której zostaną wyłonione miasta, które będą między sobą rywalizować o tytuł ESK 2016. Konkurencja jest duża – Łódź, Warszawa, Katowice, Białystok, Gdańsk, Szczecin, Lublin, Poznań, Wrocław czy Toruń prześcigają się w nowych, często oryginalnych pomysłach na pokazanie swojego kulturalnego wizerunku.
Poprzeczka została podniesiona. Dzięki staraniom o tytuł ESK 2016 znacznie wzrósł poziom działań promocyjnych realizowanych przez samorządy. Zostały zaktywizowane środowiska twórcze, powstało dużo ciekawych imprez cyklicznych. To na pewno będzie procentowało w przyszłości.
Festiwal Promocji Miast i Regionów to dla nas ważne wydarzenie w kalendarzu imprez promocyjnych, w którym rokrocznie aktywnie uczestniczymy i zgłaszamy realizowane przez nas projekty. Zapraszani prelegenci oraz prezentowana tematyka podczas konferencji pozwala nam pogłębiać wiedzę z zakresu marketingu miejsc przez co nasze działania w regionie stają się bardziej profesjonalne i w konsekwencji skuteczne. Zeszłoroczna edycja konkursu Złote Formaty okazała się dla nas szczególnie udana gdyż województwo śląskie zostało laureatem dwóch nagród: trzeciego miejsca w kategorii Grand Prix oraz w kategorii Kampania Outdoorowa, a także dwóch wyróżnień: TVP3 i magazynu ELLE. Także i w tym roku zamierzamy powalczyć w tych kategoriach – mówi Tomasz Stemplewski, Dyrektor Wydziału Promocji i Współpracy Międzynarodowej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.
Które z projektów zgłaszane przez miasta lub województwa zwyciężą w tegorocznej edycji Konkursu Złote Formaty? Odpowiedź na to pytanie poznamy 22 kwietnia podczas uroczystej Gali w hotelu Sheraton w Warszawie.
Samorządy mogą zgłaszać swoje projekty do Konkursu Złote Formaty do 9 marca br. Regulamin konkursu oraz szczegółowe informacje na temat zgłoszeń można znaleźć na stronie internetowej www.promocjamiast.pl
Źródło: CITYBELL