Zdaniem ekspertów polskie przedsiębiorstwa nie będą już kupowane jak do tej pory, będą szukały spółek partnerskich. Rynek fuzji i przejęć rozwija się szybciej dzięki większej aktywności spółek giełdowych. Branża firm, które dokonały przejęć jest bardzo szeroka, począwszy od sektora spożywczego poprzez branżę budowlaną i kończąc na wydawniczej. Liczba przejęć może wzrosnąć w sektorach, w których są np. zbyt wysokie koszty rozwinięcia. Duże firmy naszego rynku to w większości podmioty państwowe, w związku z czym, aby przyspieszyć rozwój, należy skupić się na prywatyzacji. W pierwszych trzech kwartałach 2006 r. wartość przejęć i fuzji na rynku europejskim wyniosła 1,23 bln dolarów, czyli o 41 proc. więcej niż w roku 2005. Niestety wraz ze wzrostem wartości nie wzrasta równie szybko liczba projektów.
Polskie spółki coraz częściej szukają partnerów poza granicami kraju. W ostatnim czasie akwizycje zagraniczne zapowiadają dwie spółki: Euromark oraz Netmedia. Firmy, które starały się o zdobycie kapitału zagranicą w ubiegłym roku, to Prokom (w sektorze informatycznym), Kamax (w branży kolejowej), Mokate (w sektorze spożywczym). Największe transakcje tego roku to:
– przejęcie Geanta w Polsce przez sieć Reala należącą do Metro Group. Koszt sprzedaży operacji i nieruchomości Geant wyniesie 779 mln euro, natomiast GE Real Estate przejmie nieruchomości za 555 mln euro;
– fuzja Pekao i Banku BPH na rynku finansowym, która cieszy się dużym zainteresowaniem, oraz przejęcie Dominet Banku specjalizującego się w kredytach konsumenckich przez Fortis Bank. Przejęty bank należy w 49,9 proc. do Merrill Lynch Global Emerging Markets Partners, a w 50,1 proc. do rodziny państwa Cacek. Cena, jaką zapłacił Fortis Bank, nie została publicznie podana i może wynosić nawet 700 mln zł.
– przejęcie na rynku radiowym akcji Brokera FM przez Bauer Media Invest GmbH. Wartość transakcji może wynieść nawet 477,8 mln zł.
Przejęcia firm oraz marek nie gwarantują sukcesu, ale dają dobry start.