W I kwartale 2007 roku wartość rynku ruchomości i nieruchomości wyniosła ponad 6,9 mld złotych. Stanowi to wzrost aż o 83,4 proc. w stosunku do analogicznego okresu ub.r. Wartość leasingu na rynku ruchomości wyniosła 6,2 mld złotych. Natomiast w segmencie leasingu nieruchomości wyniosła 704,7 mln złotych. Po wielu miesiącach zastoju także i ten segment zanotował wzrost.
Według danych Związku Przedsiębiorstw Leasingowych (ZPL), poprzez leasing sfinansowano w I kwartale tego roku, na rynku ruchomości następujące zakupy inwestycyjne (w nawiasach podano zmianę w stosunku do wyników z I kwartału 2006 r.):
– środków transportu drogowego za około 4,2 mld złotych. (wzrost o 75,4 proc.),
– w tym samochodów osobowych za ponad 1,4 mld złotych. (wzrost o 69,9 proc.),
– maszyn i urządzeń przemysłowych za blisko 1,8 mld złotych. (wzrost o 70,3 proc.),
– komputerów i sprzętu biurowego za około 109,9 mln złotych. (wzrost o 30,9 proc.),
– środków transportu kolejowego, powietrznego i wodnego za 71,8 mln złotych (wzrost 11,4 proc.),
– innych środków trwałych za 38,8 mln złotych (wzrost o 11,8 proc.).
ŚRODKI TRANSPORTU
W I kwartale 2007 roku istotnie zmieniła się struktura przedmiotowa portfela ruchomości. Wzrósł i tak już dostatecznie wysoki udział środków transportu drogowego z 62 proc. pod koniec 2006 roku do 68 proc. na koniec marca 2007 r. Wyniki sprzedaży samochodów osobowych są po I kwartale wyższe aż o 24,5 proc. od wyników osiągniętych w analogicznym okresie roku ubiegłego.
W całym roku 2006 wzrost sprzedaży wyniósł zaledwie 1,5 proc. w porównaniu do poziomu osiągniętego w roku 2005. Na rynku samochodów dostawczych sprzedaż pojazdów w I kwartale 2007 była o 31,5 proc. wyższa od rezultatów w analogicznym okresie roku ubiegłego. Na taką sytuację wpływ miała zapowiedź Ministerstwa Finansów co do stabilizacji przepisów dotyczących rynku motoryzacyjnego oraz odwlekany w czasie proces wymiany aut firmowych. Duży stosunkowo wzrost w leasingu pojazdów był także możliwy dzięki ciągłemu rozszerzaniu zakresu oferowanych usług przez firmy leasingowe. Głównie w postaci oferty full service lub obsługi całej floty firmowej.
Ważnym czynnikiem wpływającym na zwiększony udział leasingowanych szczególnie samochodów dostawczych była realizacja umów finansowych w ramach unijnych dotacji. Chodzi tu głównie o Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw (SPO WKP).
Wysoka dynamika sprzedaży usług leasingu pozwala na stałe zwiększanie udziału leasingu w finansowaniu sprzedaży pojazdów na rynku. Szczególnie dotyczy to sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Zdaniem ekspertów z rynku motoryzacyjnego, ta sytuacja skutecznie zahamuje import aut używanych.
Dobre wyniki osiągnięto także w leasingu ciągników siodłowych, naczep i przyczep, których wartość w minionym okresie wyniosła 2,2 mld złotych. Stanowi to aż 121 proc. wartości portfela zrealizowanego w I kwartale 2006 r. Pojazdy te zajmują aż 40 proc. całego segmentu leasingu środków transportu drogowego.
WIĘCEJ BUDOWLANYCH
Pomimo spadku procentowego udziału segmentu maszyn i urządzeń w całym portfelu firm leasingowych, grupa tych produktów rozwija się nadal bardzo dynamicznie. Wpływ na dynamikę mają częściowo dotacje z unijnych programów pomocowych. Chodzi tu także o SPO WKP. Można prognozować, że także w okresie aplikowania do unijnych programów pomocowych 2007-2013 dotacje będą miały stosunkowo duży wpływ na rozwój leasingu maszyn i urządzeń. Leasing został na równi z kredytem uznany za formę finansowania inwestycji w ramach programów unijnych.
Na szczególną uwagę zasługuje dalszy wzrost udziału maszyn i urządzeń budowlanych (z 21 proc. pod koniec ub.r. do 37 proc. po I kwartale 2007). Takiego rozwoju jeszcze wcześniej nie zanotowano w historii polskiego leasingu. Jest to wynik przede wszystkim dobrej koniunktury w branży budowlanej.
Niepokojący jest jednak udział IT w segmencie komputery i sprzęt biurowy. Eksperci leasingu twierdzą, że większość firm, które zajmują się sprzedażą i leasingiem IT nie należy do ZPL i nie nadsyła do związku danych. Tak więc transakcje tego typu odbywają się poza branżą
leasingową. W segmencie tym wielką pozycję, bo aż 93 proc. zajmuje sprzęt biurowy. Komputery to tylko 5 proc. w całości tego segmentu.
NIERUCHOMOŚCI
Dobre wyniki odnotowano także na rynku nieruchomości, gdzie wartość wyleasingowanych obiektów wyniosła 704,7 mln złotych. Jest to prawie pięciokrotny wzrost w stosunku do poziomu sprzedaży osiągniętej w I kwartale 2006 r.
Największy udział, tj. 43 proc., wśród wyleasingowanych nieruchomości w I kwartale 2007 r. zajęły budynki biurowe. Obiekty handlowe i usługowe zaś stanowiły 40 proc. udziału w segmencie leasingu nieruchomości. Na trzecim miejscu znajdują się obiekty przemysłowe z dwunastoprocentowym udziałem. Hotele i obiekty rekreacyjne stanowią tylko 5 proc. rynku nieruchomości.
Wpływ na taką sytuację ma częściowo wzrost zainteresowania tą formą nabywania nieruchomości przez przedsiębiorców. A także realizacja umów leasingowych zawartych jeszcze w poprzednim roku.
LIDERZY RYNKU
Niepodzielnie od wielu lat, z kilkumiesięczną przerwą w 2006 r., liderem rynku leasingu nieruchomości jest Europejski Fundusz Leasingowy (EFL). W I kwartale tego roku łącznie oddał w leasing ruchomości na kwotę ponad 767 mln złotych.
Na drugim miejscu znalazł się Raiffeisen Leasing, wyprzedzając BRE Leasing i Millennium Leasing. Na piątym miejscu uplasował się BZ WBK Finance & Leasing.
Podobnie jak w całości nieruchomości, tak i w segmencie środków transportu drogowego przoduje EFL, który wyleasingował pojazdy na kwotę łączną blisko 550 mln złotych. W tej kwocie ponad 290 mln złotych to wartość wyleasingowanych samochodów ciężarowych. Przedsiębiorstwo to zajmuje pozycję lidera zarówno w leasingu samochodów osobowych jak i ciężarowych. Drugie miejsce w leasingu pojazdów zajął Raiffeisen Leasing, z ponad 503 mln złotych wartości oddanych w użytkowanie pojazdów. Kolejne trzecie miejsce zajął BRE Leasing (424, 17 mln złotych), czwarte BZ WBK Finance & Leasing (238,40 mln złotych) i piąte – Millennium Leasing (237,34 mln złotych).
Liderem w leasingu ciągników siodłowych jest BRE Leasing. W I kwartale wyleasingował tych pojazdów na kwotę ponad 123,3 mln złotych. Tuż za nim z podobną wartością 122,1 mln złotych, jest Scania Finance. Trzecie miejsce z wartością ponad 105,5 wyleasingowanych ciągników siodłowych zajęło Millennium Leasing.
W segmencie maszyn i urządzeń na pierwszym miejscu jest także EFL, który wyleasingował maszyny o wartości ponad 200 mln złotych. Wyprzedził on Raiffeisen Leasing, który w I kwartale br. wyleasingował maszyny o wartości 157,6 mln złotych. Trzecie miejsce zajął SG Equipment Leasing (ponad 142,4 mln złotych), czwarte Millennium Leasing (ponad 125,2 mln złotych) i piąte – ING Lease (około 116,1 mln złotych).
Na rynku leasingu nieruchomości jest niewielu graczy. Wartość wydanych w leasing nieruchomości jest duża tylko u lidera. Jest nim ING Lease. W leasing oddał on nieruchomości o łącznej wartości ponad 472,6 mln złotych. Wicelider zaś BRE Leasing oddał w leasing ponad cztery razy mniej nieruchomości (103,6 mln złotych). Natomiast zajmujący w tym rankingu trzecie miejsce Raiffeisen Leasing oddał w leasing nieruchomości tylko o wartości około 50 mln. Dwaj pozostali leasingodawcy: Fortis Lease to wartość ponad 34 mln złotych i Bankowy Fundusz Leasingowy – około 32,5 mln złotych.
WYSOKI OPTYMIZM
W marcu br. Leaseurope – międzynarodowa organizacja zrzeszająca narodowe związki firm leasingowych z Europy – po raz pierwszy opracowała, przy współpracy ze Związkiem Przedsiębiorstw Leasingowych, Polski Barometr Leasingu. Indeks ten pokazuje, jakie są oczekiwania polskich przedsiębiorstw leasingowych, co do poziomu spodziewanej koniunktury. W skali od 0 do 70 poziom polskiego indeksu wyniósł na koniec 2006 r. aż 65 punktów. Wynik plasuje polski leasing na drugim miejscu w Europie (po krajach basenu Morza Śródziemnego).
Polskie firmy leasingowe lepiej niż w innych krajach europejskich oceniają warunki makroekonomiczne. W końcu marca było to 58 punktów w skali 90-stopniowej.
Polskie firmy leasingowe w zasadzie także dobrze oceniają warunki funkcjonowania branży w warunkach polskiej gospodarki. W tym przypadku ogólna ocena to 79 punktów w skali 90-stopniowej. Średnia w Europie to tylko 43.
Polskie firmy leasingowe, mimo dobrej oceny warunków funkcjonowania na rynku, mają wysokie oczekiwania co do poziomu obrotów w swoich firmach i wartości zawieranych kontraktów (75 punktów w skali 90-punktowej). Wydaje się, iż wynika to z faktu ponoszenia przez nie w ostatnich okresach dużych nakładów inwestycyjnych na modernizację i dynamiczny rozwój firmy dostosowany do szybko wzrastającego z roku na rok popytu na usługi leasingu. Nieco słabsze oczekiwania występują w firmach co do poziomu możliwych do osiągnięcia wyników finansowych (42 punkty w skali 90-stopniowej). Natomiast zaobserwowane w ostatnim czasie zjawisko ograniczonych zasobów wykwalifikowanych pracowników leasingowych powoduje kształtowanie się ostatniego z indeksów szczegółowych dotyczącego pracowników na poziomie tylko 38. w skali 90-stopniowej.