Najczęściej jest to niepoinformowanie w odpowiednim czasie o braku płatności od kontrahenta. Należy podkreślić, iż przekazywanie takich danych jest żelazną zasadą wszystkich warunków ubezpieczenia, jakie są dostępne na rynku. Kolejnymi wskazanymi przez ankietowane firmy przyczynami było wygaśnięcie ochrony ubezpieczeniowej (19%) oraz prowadzenie przez klienta działań na własną rękę, bez konsultacji z ubezpieczycielem (16%).
Z punktu widzenia przedsiębiorstw ubezpieczających swoje należności, najważniejszą korzyścią z ubezpieczenia jest odszkodowanie, wypłacane w przypadku, gdy sytuacja finansowa kontrahenta pogorszy się lub firma ta zbankrutuje. Warunkiem otrzymania pieniędzy jest jednak dopełnienie kilku procedur, czasami bardzo uciążliwych. Klient zobowiązany jest przesłać do ubezpieczyciela w określonym terminie informację o tym, że kontrahent nie płaci, potem, zgłosić faktury do windykacji, potem zawiadomić o wypadku ubezpieczeniowym i tak dalej.
Analiza wyników badań przyczyn odmów wypłaty odszkodowania, a także świadomość postrzegania, szczególnie przez nowe, nie korzystające jeszcze z tego produktu firmy, warunków ubezpieczenia jako trudne do spełnienia, skłoniło grupę Euler Hermes do wprowadzenia zasadniczych zmian w ubezpieczeniu należności.
Polisa Automatyczna skonstruowana przez grupę Euler Hermes, wprowadza zamiany, według których, klient nie będzie musiał już pamiętać o konieczności informowania ubezpieczyciela o przeterminowanych należnościach w ściśle określonym terminie. Zgodnie z ideą Polisy Automatycznej opóźnienia w spłacie należności, będą ściśle kontrolowane przez samego ubezpieczyciela. Jedynym obowiązkiem po stronie firmy, będzie wysyłanie informacji o wystawionych fakturach, co bez większego problemu można wpisać w zakres cotygodniowych obowiązków. Raport ten jest generowany przez klienta bezpośrednio z jego systemu księgowego. Jest to zdecydowanie łatwiejsze niż proces liczenia przeterminowań i wskazywania faktur przeterminowanych. W sytuacja natomiast, gdy ubezpieczyciel przejmuje, wcześniej lezące po stronie klienta, obowiązki, wówczas uruchamia najpierw monitoring, przypominając o zbliżającym się terminie płatności. W przypadku, gdy dłużnik nie spłaci należności, pomimo wcześniejszych czynności monitorujących, jest ona automatycznie przekazana do windykacji, w terminie zgodnym z warunkami ubezpieczenia. Dzięki temu klient zyskuje pewność, iż w przypadku bankructwa lub przewlekłej zwłoki dłużnika otrzyma odszkodowanie, gdyż wszystkie procedury zostaną dopełnione przez ubezpieczyciela.