PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeOddziały bankowe – „To be or not to be”

Oddziały bankowe – „To be or not to be”

Informacje 05.07.2019 (08:32) artykuł nadesłany

Rynek usług finansowych zmienia się dynamicznie. Wynika to ze zmiany oczekiwań klientów, digitalizacji usług finansowych, pojawienia się na rynku fintechów. W efekcie zmieniają się modele biznesowe instytucji finansowych. W bankowości w ramach zmian w strukturze organizacyjnej, nastąpiły bardzo duże zmiany w bankowości oddziałowej. Jest to widoczne zarówno w ilości jak i jakości oddziałów bankowych. Zmiany ilościowe przedstawia poniższy wykres:

Liczba oddziałów banków komercyjnych (na 100.00 dorosłych mieszkańców).

Rok 2017 – 12.244

No alt text provided for this image

Źródło: Bank Światowy, http://www.worldbank.org/, 18.06.2019

Coraz częściej stawiane są tezy, że oddziałów bankowych wkrótce nie będzie, że z wszystkich usług finansowych klienci banków będą korzystać poprzez aplikacje mobilne. Ale raporty i najnowsze informacje otrzymane bezpośrednio z banków pokazują, że wiele banków tylko częściowo likwiduje placówki bankowe i skupia się na przemianie placówek bankowych. Dlatego obecnie widzimy poszukiwanie nowej definicji placówki bankowej. Wynika to z tego, że od jakiegoś czasu powstała pewna reguła w korzystaniu z usług banków: większość produktów bankowych otwierana jest w oddziale banku, a transakcje płatnicze realizowane są poprzez aplikacje mobilne/Internet. Wśród klientów banków mamy klientów młodych, dla których aplikacja mobilna jest bankiem. Ale mamy też klientów starszych, dla których wyłącznym kanałem komunikacji z bankiem jest wizyta w oddziale. Mamy więc dwie płaszczyzny: cyfrową i oddziałową. Mamy też dwa typy klientów – tych korzystających z sieci czy aplikacji mobilnych oraz tych preferujących wizyty w oddziale. Dla wszystkich ważny jest stały dostęp do usług bankowych. Jednakże największą liczbą klientów są klienci „hybrydowi”, czyli korzystający z usług oddziału i Internetu. I z pewnością długo tacy klienci będą korzystać z usług banków w ich placówkach. Wynika to z wielu przyczyn: to efekt braku lub ograniczonego poziomu wiedzy o produktach bankowych, brak lub ograniczone zaufanie do aplikacji internetowych, potrzeba wsparcia u doradcy bankowego, procedury bankowe, które wymuszają pojawienie się w placówce, kultura społeczeństwa danego kraju, np. w Japonii popularna jest forma komunikacji online, w Szwecji klienci preferują bankowość tradycyjną. Nawet w Stanach Zjednoczonych zaliczanych do krajów posiadających bardzo nowoczesną bankowość mobilną, są klienci, którzy nadal korzystają z bankowości oddziałowej.

“Nadal mamy million klientów, którzy przychodzą do naszych oddziałów każdego dnia i potrzebują tego. Niektórzy potrzebują zrealizować transakcję, inni przyszli po poradę i my chcemy, żeby przychodzili. Więc nadal potrzebujemy centrów finansowych.” Paul Donofrio, CFO Bank of America[1]

Wielu klientów banków nie chce mieć tylko banków internetowych. Oni nie tylko potrzebują produktów, usług bankowych, ale często rozwiązań dopasowanych do ich wyzwań życiowych lub biznesowych. Oddziały są przez nich traktowane jako forma zabezpieczenia, relacji z ekspertem bankowym – „nikt nie chce relacji z maszyną”.

Skoro w psychologii zachowań klientów pojawia się nastawienie typu „nie zamierzam chodzić do oddziału, ale chcę wiedzieć, że na wszelki wypadek on istnieje, bo poprawia mi komfort”, to oddziały znakomicie poprawiają poczucie bezpieczeństwa związanego z marką banku: „proszę spojrzeć, mamy taki wielki, imponujący gmach, wiec twoje pieniądze są u nas bezpieczne”. Oddział banku to nadal miejsce, w którym bank prezentuje możliwości swojej marki, a jednocześnie bierze pod uwagę psychologiczne podejście zakładające, że oddział ważny jest w celu pozyskania klientów i podtrzymania z nimi relacji, w nie z powodu przeprowadzonych w nim transakcji.[2]

Czynników, które wpływają na tą sytuację jest wiele, zależą od kultury kraju, rozwoju bankowości, poziomu edukacji ekonomicznej. Natomiast na całym świecie widzimy pewne podobne zachowania klientów banków, co potwierdza poniższa tabela – jak zostało to już wspomniane powyżej, oddziały banku są nadal preferowanym miejscem otwierania nowych produktów bankowych.

No alt text provided for this image

Źródło: Deloitte Center for Financial Services analysis. 2019

Klienci „hybrydowi” to w bankach największa grupa klientów, to dla nich banki przeprowadzają przemianę bankowości oddziałowej. Jak pokazują badania, jednym z najważniejszych priorytetów klientów jest „transformacja oddziałów banków, które będą umożliwiały lepsze doświadczenia klientów przy wsparciu ekspertów, które to będą prowadziły do osiągnięcia celów finansowych tych klientów”.[3]

Oddziały bankowe muszą więc przejść transformację. Przede wszystkim powinny być oparte na nowoczesnej technologii, co tym samym umożliwi im być bardziej efektywnymi i mniej kosztownymi. Teraz banki pracują nad ich koncepcją, prześcigają się innowacyjnymi rozwiązaniami. W oddziałach klient ma otrzymać wsparcie doradcy, wiedzę, informacje. To miejsce budowania relacji.

Kreowaniu nowej definicji oddziału mogą pomóc rekomendowane założenia przedstawione przez Bretta Kinga w Bank 3.0[4], który twierdzi, że oddział musi się koncentrować na budowaniu potencjału marki, z czym się zgadzam. A to oznacza:

  • atrakcyjna, przyciągająca, otwarta przestrzeń, w której realizowane są operacje detaliczne;
  • eksperci/doradcy bankowi posiadający znakomite umiejętności interpersonalne;
  • nowe systemy procedur oddziałowych, w którym najważniejsze są nie transakcje bankowe, lecz usługi i doradztwo;
  • możliwość bieżącej indywidualizacji usług i ofert dla poszczególnych klientów;
  • kultura i parametry, które motywują pracowników nie do sprzedawania produktów, lecz do przejmowania inicjatywy w obsłudze i dbania o wysoką jakość obsługi.

Dodam jeszcze aspekty praktyczne, czyli przygotowanie do edukacji klientów w korzystaniu z aplikacji mobilnych, edukacja ekonomiczna, finansowa. To doskonałe miejsce na rozmowę z klientem i przedstawienie mu, w jaki sposób klient może korzystać ze wsparcia banku i jego rozwiązań na każdym etapie jego życia. I oczywiście budowanie relacji z klientem.

W przygotowaniu koncepcji bankowości oddziałowej, koncepcji oddziału banku może pomóc odpowiedź na kilka pytań:

  • jaka jest strategia sprzedaży produktów bankowych;
  • jaka jest strategia marketingowa banku;
  • jaka jest strategii budowania relacji z klientami;
  • którzy klienci są dla banku kluczowi (grupa wiekowa, indywidualni, SME, korporacyjni);
  • jaka część usług ma być realizowana online, w oddziale, przez telefon;
  • czy doradcy bankowi są dobrze przygotowani, aby być profesjonalnymi doradcami i ekspertami zarówno pod względem merytorycznym jak i umiejętności budowania relacji z klientami;
  • czy doradcy bankowi mają odpowiednie narzędzia, które pozwolą dobrze poznać potrzeby klientów i przedstawić im rozwiązanie dopasowane do nich;
  • czy bank jest gotowy na „inwestycję” w swoich doradców, aby w przyszłości jego klienci „inwestowali” w produkty banku;
  • czy call center jest dobrze przygotowane do obsługi – jako uzupełnienie transakcji w oddziale;
  • jaka jest jakość aplikacji mobilnych, systemów IT;
  • jaką funkcję ma pełnić oddział banku;
  • jaka jest polityka kosztowa banku.[5]

Wiele banków eksperymentuje zarówno w formach jak i wielkości oddziałów bankowych, tworząc coraz to bardziej innowacyjne rozwiązania. Poniżej przykłady ze świata:

CaixaBank – imaginCafé – Barcelona, wykorzystanie idei imaginCafé, spinoffu stworzonego dla młodych ludzi.

DBS – Tech Lifestyle Space – DBS wprowadził przestrzeń do życia dla generacji związanej z technologią. Oddział zaprojektowany z myślą o „café + branch”, charakteryzuje się otwartym układem i swobodną atmosferą.

No alt text provided for this image

Union Bank – The Ark – USA, integracja technologii takich jak ekrany dotykowe, ściany wideo i rzeczywistość rozszerzona ma na celu stworzenie „doświadczenia interakcyjnego”, a nie przestrzeni transakcyjnej.

No alt text provided for this image

Halifax – Oxford, Wielka Brytania – oddział zatrudnia ponad 50 pracowników i jest otwarty siedem dni w tygodniu. Znajduje się tu centrum pożyczkowe, strefa podróży, strefa oszczędności dla dzieci oraz kawiarnia, w której bank organizuje bezpłatne imprezy i seminaria finansowe.

No alt text provided for this image

Banco Galicia – Argentyna – projekt oddziału obejmuje wielofunkcyjne przestrzenie, takie jak salony i stoły społecznościowe do nieformalnych spotkań, wszystko w otwartym planie wyposażonym w modułowe stacje samoobsługowe, tablety i bezpłatne obszary Wi-Fi.

No alt text provided for this image

Icelandic Bank – Islandia – projekt opiera się na trzech charakterystycznych, połączonych ze sobą strefach: strefie „Szybkiej obsługi” w pobliżu frontu, „Salonie społeczności” w sercu oddziału oraz strefie „Zaangażuj i doradzaj” w celu zwiększenia zaangażowania konsultacyjnego.

No alt text provided for this image

Raiffeisen Bank – Chorwacja – koncepcja zaprojektowana wokół idei „Moje miejsce” – ustawienie, które stawia „klientów na pierwszym miejscu w centrum doświadczenia, pozwalając im zachować kontrolę i cieszyć się lepszymi relacjami z personelem w bardziej uczciwym i otwartym środowisku.”[6]

No alt text provided for this image

Zmiany technologiczne sprawiły, że klienci banków mogą korzystać z ich usług 24/7 oraz w czasie rzeczywistym. Banki przygotowując nowe aplikacje mobilne, muszą jednak pamiętać, że ich klienci cały czas potrzebują wsparcia w korzystaniu z usług bankowych i to właśnie relacje oraz jakość obsługi będą wpływały na ich lojalność. Oddziały banku to miejsce, gdzie możemy o to zadbać.

[1] Brett King, Bank 4.0, Marshall Cavendish Business 2018

[2] Brett King, Bank 3.0 Nowy wymiar bankowości, Wydawnictwo Studia EMKA 2013

[3] David Kerstein, A winning election: How to grow your bank branch in a landslide victory, www.bai.org, 30.11.2018

[4] Brett King, Bank 3.0 Nowy wymiar bankowości, Wydawnictwo Studia EMKA 2013

[5] www.bai.org, 29.03.2019

[6] Jeffry Pilcher, Trends in Branch Design From Banks and Credit Unions Around The World, thefinancialbrand.com, 17.12.2018

Autor: dr Urszula Wysocka Banking Expert

2019-07-05
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Nadchodzą zmiany w ustawie o kredycie konsumenckim. Wypchnie to część osób do szarej strefy pożyczkowej
11.12.2025 (05:26) – informacja prasowa

Nadchodzą zmiany w ustawie o kredycie konsumenckim. Wypchnie to część osób do szarej strefy pożyczkowej

Trwa opiniowanie projektu ustawy o kredycie konsumenckim, który przygotował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów …

a 0 Allianz Polska wprowadził zmiany w ubezpieczeniu turystycznym Moja Podróż
11.12.2025 (05:24) – informacja prasowa

Allianz Polska wprowadził zmiany w ubezpieczeniu turystycznym Moja Podróż

Najważniejsze z nich to podwyższenie sum ubezpieczenia dla kosztów leczenia za granicą bez wzrostu składki, dłuższy …

a 0 VeloBank finansuje inwestycję mieszkaniową na Ursynowie
11.12.2025 (05:22) – informacja prasowa

VeloBank finansuje inwestycję mieszkaniową na Ursynowie

VeloBank podpisał dwie umowy kredytowe o łącznej wartości 170 mln zł na wsparcie inwestycji deweloperskiej ale!KEN. …

a 0 Uniqa wprowadza jednoczesne wyliczenie składki ubezpieczenia domu i pojazdu
11.12.2025 (05:19) – informacja prasowa

Uniqa wprowadza jednoczesne wyliczenie składki ubezpieczenia domu i pojazdu

UNIQA udostępniła nowe rozwiązanie online: możliwość równoczesnego wyliczenia składki za ubezpieczenie …

a 0 Sądy wyraźnie przyspieszyły. Coraz sprawniej obsługują sprawy frankowiczów
11.12.2025 (05:16) – informacja prasowa

Sądy wyraźnie przyspieszyły. Coraz sprawniej obsługują sprawy frankowiczów

Sądy okręgowe coraz szybciej rozstrzygają spory frankowe. W trzech pierwszych kwartałach br. załatwiono w nich ok. …

a 0 PKO BP podpisał z Policją porozumienie o współpracy dotyczące szkoleń z zakresu cyberbezpieczeństwa
11.12.2025 (05:14) – informacja prasowa

PKO BP podpisał z Policją porozumienie o współpracy dotyczące szkoleń z zakresu cyberbezpieczeństwa

PKO Bank Polski oraz Policja podpisały porozumienie o współpracy, którego celem jest zwiększenie bezpieczeństwa …

PRNews.pl

Zobacz również

Szybkie ładowanie, mocne szkło i pakiet monitorujący zdrowie, czyli Apple Watch SE 3 za transakcje kartą

Szybkie ładowanie, mocne szkło i pakiet monitorujący zdrowie, czyli Apple Watch SE 3 za transakcje kartą

Apple Watch SE 3 to jeden z…

Raport: Liczba użytkowników bankowości elektronicznej – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba użytkowników bankowości elektronicznej – III kwartał 2025 r.

Po trzecim kwartale 2025 r. wciąż widać…

„Panic button” w apce mBanku. Jednym ruchem włączysz natychmiastową blokadę transakcji

„Panic button” w apce mBanku. Jednym ruchem włączysz natychmiastową blokadę transakcji

mBank uruchamia w aplikacji funkcję „Włącz blokadę…

Raport: Liczba kart w cyfrowych portfelach Apple Pay, Google Pay i innych – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kart w cyfrowych portfelach Apple Pay, Google Pay i innych – III kwartał 2025 r.

W trzecim kwartale 2025 roku liczba kart…

Raport: Liczba kart debetowych – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kart debetowych – III kwartał 2025 r.

Liczba kart debetowych w Polsce nieustannie rośnie.…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców