7 grudnia dokonano pierwszej transakcji płatniczej zegarkiem z technologią zbliżeniową MasterCard® PayPass™. Bank Zachodni WBK wraz z MasterCard rozpoczął testy technologii PayPass w zegarku. Zegarek PayPass działa na zasadzie kart prepaid, co oznacza, że aby korzystać z jego funkcji płatniczej, nie trzeba zakładać specjalnego konta bankowego. Producentem zegarka jest firma LAKS.
„Dzięki dzisiejszej premierze przysłowie „czas to pieniądz” nabiera nowego, symbolicznego znaczenia. Nosząc na ręku zegarek z technologią MasterCard PayPass, nie musimy się martwić brakiem portfela, czy drobnych w kieszeni. Teraz, aby zapłacić za zakupy wystarczy zbliżyć nadgarstek z zegarkiem PayPass do czytnika w jednym z ponad 174 000 punktów akceptujących takie płatności na całym świecie.” – komentuje Krzysztof Drzyzga, new business development manager Przedstawicielstwa MasterCard Europe w Polsce. „Zegarek PayPass to doskonały sposób na to,by drobne na zakupy mieć zawsze dokładnie odliczone, bo z zegarkiem PayPass zbliżone równa się odliczone” – uzupełnia Drzyzga.
Zegarkiem można będzie zbliżeniowo płacić za zakupy o wartości do 50 złotych, zaś przy wyższych kwotach wymagany będzie PIN lub podpis. Do zegarka PayPass stosuje się takie same zasady ubezpieczeń jak przy tradycyjnych kartach prepaid.
Technologia MasterCard PayPass to innowacyjne rozwiązanie, dzięki któremu zmianie mogą ulec zachowania konsumentów dotyczące sposobów płatności za zakupy. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom użytkowników kart, MasterCard stosuje funkcjonalność PayPass nie tylko do zegarków, ale także do telefonów komórkowych, breloczków, zawieszek, bransoletek, które są doskonałą alternatywą dla gotówki, wszędzie tam, gdzie liczy się elastyczne podejście, czas oraz wygoda. Takie rozwiązania są już stosowane na świecie, a teraz dzięki współpracy BZ WBK i MasterCard mają do nich dostęp również polscy konsumenci.
Technologia MasterCard PayPass zadebiutowała na polskim rynku w grudniu 2007 roku. Od tego czasu znacząco wzrosła ilość punktów handlowo-usługowych akceptujących karty zbliżeniowe, a kolejne banki wydają karty wyposażone w tę technologię. Pierwszym bankiem, który udostępnił to nowoczesne narzędzie płatnicze swoim klientom w Polsce był Bank Zachodni WBK. Obecnie w Polsce karty i urządzenia PayPass wydają w Polsce także: ING Bank Śląski, Alior Bank, mBank i Multibank oraz Polbank.
„Pozyskujemy nowych partnerów. Dzięki wspólnym staraniom, jaki podjęliśmy z agentami rozliczeniowymi i sieciami sprzedaży, przybywa punktów wyposażonych w czytniki kart zbliżeniowych. Już dziś właściciele zegarków PayPass i kart płatniczych z tą technologią mogą nimi płacić w sieć restauracjach McDonald’s, kawiarniach coffeeheaven, sklepach Żabka, księgarniach Empik i wielu mniejszych punktach handlowych” – komentuje Krzysztof Drzyzga.
Rok 2009 był rokiem przełomowym dla PayPass-a w Polsce. W lutym karty debetowe PayPass rozpoczął wydawać ING Bank Śląski, w czerwcu Alior Bank dodał tę technologię do swojej kredytowej karty lotniczej oraz do kart Alior Debit MasterCard. W listopadzie do swojego portfolio karty z logo MasterCard PayPass dołączył mBank. Także w listopadzie karty z technologią PayPass swoim klientom zaproponował Multibank. Ważnym momentem dla rozwoju płatności zbliżeniowych w Polsce było wprowadzenie PayPass-a jako oficjalnego środka płatniczego na organizowanych przez firmę AlterArt imprezach masowych takich, jaki: Selector Festival, Heineken Open’er Festival czy Coke Live Music Festival. Bank BZ WBK – wydawca karty AlterKart z technologią PayPass – poinformował, że w trakcie imprez organizowanych w 2009 roku z kart zbliżeniowych korzystało około 30 000 festiwalowiczów.
Ostatnio do grona banków promujących płatności zbliżeniowe PayPass dołączyły Polbank i ING Bank Śląski, wprowadzając naklejki płatnicze na telefony komórkowe.
Od połowy grudnia sieć akceptacji kart zbliżeniowych poszerzy się o 6 stadionów Ekstraklasy następujących klubów piłkarskich: Polonia Warszawa, Ruch Chorzów, Lechia Gdańsk, Odra Wodzisław, GKS Bełchatów i Polonia Bytom.
Źródło: MasterCard