Renowacja obrazu trwała ponad dwa lata, a przypadająca w 2010 roku 600. rocznica bitwy pod Grunwaldem stała się okazją do jej przeprowadzenia. Bank od tego czasu patronował temu przedsięwzięciu. Uroczysta prezentacja dzieła Jana Matejki odbyła się 19 września br. podczas zorganizowanej w Muzeum Narodowym konferencji z udziałem Bogdana Zdrojewskiego, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Zbigniewa Jagiełły, Prezesa Zarządu PKO Banku Polskiego.
PKO Bank Polski zdecydował się na udział w programie konserwacji, przeznaczając środki na zakup specjalistycznej aparatury oraz projekt i montaż ramy. Prace konserwatorskie składały się z dwóch etapów. Konserwacja obrazu zakończyła się 8 sierpnia br., a wygląd dzieła zasadniczo nie zmienił się; różnica jest subtelna, natomiast barwy odzyskały dawną głębię, wyrazistość i intensywność.
– Dzieła sztuki tak dotkliwie doświadczone przez bieg zdarzeń, a zarazem cieszące się tak olbrzymim zainteresowaniem jak „Bitwa pod Grunwaldem”, wymagają szczególnych zabiegów, by mogły służyć kolejnym pokoleniom jako unikalna lekcja historii i dziedzictwa narodowego. Cieszę się, że dzięki wsparciu PKO Banku Polskiego połączonemu z zastosowaniem nowoczesnych technik i profesjonalizmem konserwatorów obraz Jana Matejki zyskał nowy blask i znów będzie dostępny dla szerokiej publiczności – mówi Zbigniew Jagiełło, Prezes Zarządu PKO Banku Polskiego.
W 2011 r. PKO Bank Polski, chcąc przybliżyć społeczeństwu historię dzieła Jana Matejki oraz prace związane z jego konserwacją, przygotował wizualizację obrazu na warszawskiej Rotundzie. Projekt składał się z dwóch części: siatki – na której znajdowała się wizualizacja obrazu i zdjęć z jego renowacji – oraz z wystawy na witrynach okiennych, ukazujących jego historię, opis bitwy i postaci występujące na malowidle. Do edukacji na temat dzieła i prac konserwatorskich Bank wykorzystał również media społecznościowe. Na profilu bankowym na Facebooku prowadzona była komunikacja, między innymi w postaci filmów i reportaży, połączona z konkursami dla internautów. 22 września br. zakończenie konserwacji „Bitwy pod Grunwaldem” uświetni Piknik Grunwaldzki zorganizowany przez Muzeum Narodowe i PKO Bank Polski.
Mecenat kultury i sztuki jest jednym z najważniejszych obszarów działalności sponsoringowej prowadzonej przez PKO Bank Polski. Dzięki dotacjom Banku realizowane są m.in. liczne projekty muzealne, a swoje plany programowe mogło urzeczywistnić wiele filharmonii, bibliotek, oper i teatrów w całej Polsce. Za aktywność w tej dziedzinie Bank został uhonorowany Tytułem Mecenasa Kultury.
Bank od lat współpracuje również z Muzeum Narodowym w Warszawie, angażując się w sponsorowanie projektów wystawienniczych, m.in. rysunków Rembrandta, twórczości malarskiej Andrzeja Wróblewskiego, Rafała Malczewskiego, prac wybitnego fotografika Jana Bułhaka czy sztuki polskiej okresu międzywojennego 1918-1939.
Źródło: PKO Bank Polski