Co jedenasty dorosły Polak (9%) planuje w tym roku zakup samochodu dla siebie lub swojego gospodarstwa domowego. Zdecydowana większość badanych myśli o pojeździe używanym – chęć zakupu auta z drugiej ręki deklaruje aż 83% planujących zakup w ciągu najbliższych 12 miesięcy.
Z raportu Intencja zakupu samochodu w 2010 roku, przygotowanego przez Sektor Badań Rynku Motoryzacyjnego TNS OBOP wynika również, że poziom obecnych deklaracji jest porównywalny z pomiarem z ubiegłego roku (rys.1), kiedy to plany zakupu samochodu zgłaszała taka sama proporcja Polaków (9%). Po wzroście intencji zakupowych z 7% w 2006 r. do 12% w 2007 r., w ciągu ostatnich trzech lat obserwujemy lekką tendencję spadkową, ze stabilizacją na poziomie 9% w latach 2009 – 2010.
Rys. 1. Planowany zakup samochodu osobowego w latach 2006 – 2010
Podstawa: Wszyscy respondenci w wieku 18 lat i więcej; N=1919 w 2006 roku; N=1886 w 2007, N=1952 w 2008, N=1967 w 2009 roku, N=1971 w 2010 roku.
Częściej zakup samochodu planują mężczyźni (11%) oraz osoby młode, w wieku 18-29 lat (15%) lub w średnim wieku 40-49 lat (12%). Nieco częściej zakup auta planują również osoby z wyższym wykształceniem (12%) oraz prywatni przedsiębiorcy (29%) lub pracownicy administracji i usług (13%). Relatywnie częściej deklarację zakupu samochodu składają też osoby, które w swoich gospodarstwach domowych posiadają już samochód (11%) niż takie, które auta jeszcze nie mają.
Planując zakup auta, zdecydowana większość Polaków myśli o pojeździe używanym (83% planujących zakup w ciągu najbliższych 12 miesięcy), tylko 14% chce wybrać auto fabrycznie nowe. Jest to o 8 punktów procentowych więcej niż rok temu (rys.2). Wyniki badania wskazują, że w planach Polaków na 2010 r. dotyczących zakupu samochodu zapanował większy niż w latach 2009 – 2008 optymizm co do możliwości zakupu nowego fabrycznie samochodu. Przyszłość pokaże na ile ten optymizm przełoży się na realne zakupy.
Rys. 2. Samochód nowy czy używany – planowany w latach 2006 – 2010
Podstawa: osoby, które planowały zakup samochodu w ciągu najbliższych 12 miesięcy; N=59 w 2006, N= 123 w 2007, N=126 w 2008, N=116 w 2009, N=104 w 2010.
„Intencja zakupu samochodu od kilku lat utrzymuje się na podobnym poziomie. Można wiec przypuszczać, że w Polsce nadal istnieje pewna bariera – ekonomiczna lub psychologiczna, która hamuje dalszy wzrost liczby posiadaczy samochodów osobowych. Dane z naszego badania wskazują, że proporcja gospodarstw domowych, w których znajduje się samochód, od kilku lat pozostaje na poziomie 65%. Nieco lepiej w porównaniu do lat ubiegłych prezentuje natomiast się zamiar zakupu samochodu fabrycznie nowego, który zgłosiło 14% badanych. Może to świadczyć o większym optymizmie potencjalnych nabywców co do swoich możliwości finansowych”. – komentuje wyniki badania dr Magdalena Sawińska, Lider Sektora Badań Rynku Motoryzacyjnego TNS OBOP.
Źródło: TNS OBOP