PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plNasz gośćPlastik stanie się niepotrzebny

Plastik stanie się niepotrzebny

Nasz gość 28.09.2011 (07:20)

Coraz więcej transakcji będzie się odbywać bez udziału plastikowej karty płatniczej. Jeżeli będzie możliwy dostęp do rachunku karty wszędzie, na przykład dzięki komórce, to plastik stanie się niepotrzebny – o płatnościach bezstykowych i przyszłości kart rozmawiamy z Jakubem Kiwiorem, dyrektorem Visa Europe w Polsce.

Wojciech Boczoń, PRNews.pl: Na jakim etapie są prace nad technologią zbliżeniową Visa w telefonach komórkowych?

Jakub Kiwior, dyrektor Visa Europe w Polsce: Obecnie rozwijamy rozwiązania, które mają dostosować dostępne na rynku telefony do rozwiązań płatniczych. Będą to obudowy i akcesoria do iPhone 3 i 4 oraz karty microSD. Karty microSD będzie można zamieścić niemal w każdym telefonie komórkowym. Obok standardowych funkcji pamięciowych będą zawierać antenę NFC (Near Field Communication) oraz układ scalony, tak zwany secure element, z zainstalowaną aplikacją płatniczą Visa Mobile.

Pracujemy równocześnie nad przystosowaniem samej aplikacji płatniczej Visa do interfejsu poszczególnych telefonów. Każdy z producentów stosuje bowiem różne rozwiązania. Na przykład Samsung instaluje w swoich telefonach kilka systemów operacyjnych równolegle. Bo to, że takie urządzenie działa w telefonie to jeszcze nie wszystko. Musi jeszcze współpracować z interfejsem, który umożliwia użytkownikowi obsługę.

Mamy już gotowe rozwiązania dla urządzeń BlackBerry i Apple. Trwają prace nad przygotowaniem rozwiązań dla Samsunga i wielu innych producentów.

Jakie możliwości daje taka aplikacja?

Przede wszystkim służy do dokonywania płatności zbliżeniowych. Użytkownik może sobie wybrać, czy ma ona działać automatycznie, czy funkcja zbliżeniowa będzie aktywowana ręcznie przed dokonaniem płatności. Jednak dzięki temu, że aplikacja przechowuje dane naszej karty płatniczej, możemy wykorzystywać ją do innych czynności.

Dodatkowo aplikacja Visa Mobile umożliwia sprawdzanie salda konta bankowego czy analizę wydatków realizowanych przy użyciu telefonu. Można sobie tworzyć kategorie, wykresy itp.

Taka aplikacja jest już dostępna dla iPhone’a i można ją pobrać bezpłatnie z Apple Store. Wystarczy jedynie zainstalować akcesorium w telefonie, a instalacja aplikacji wywoła się automatycznie. Aplikacja wygląda identycznie dla innych telefonów z ekranem dotykowym, na przykład działających na systemie operacyjnym Android. Niewielkie różnice mogą pojawić się przy telefonach wyposażonych w klawiaturę.

Aplikacja może być rozbudowywana stosownie do potrzeb banków, lub wręcz integrowana z istniejącymi aplikacjami bankowymi, np. bankowości internetowej.

 Więcej informacji o aplikacji Visa Mobile

Rozwiązanie oparte o akcesoria lub kartę microSD wydaje się lepsze i wygodniejsze od integrowania anteny NFC z kartą SIM telefonu.

Koncentrujemy się obecnie na akcesoriach, bo takie jest życzenie naszych banków-wydawców. Nie oznacza to, że jest to lepsze rozwiązanie. Nasza aplikacja może być wbudowana w telefon, dostępna na karcie SIM lub jako akcesoria. W każdym modelu aplikacja działa w dokładnie taki sam sposób. Natomiast o tym, jak wyglądają pilotaże i pierwsze wdrożenia, decyduje rynek. Banki uważają, że w tej chwili zdecydowanie lepiej jest zaoferować rozwiązanie dla telefonów, które już są na rynku, niż zmuszać klientów do zmiany telefonów.

Uznajemy to za stan chwilowy do momentu zwiększenia się dostępności telefonów. Ten rok może być rokiem przełomowym, bo zaczęły się pojawiać kolejne modele telefonów. Natomiast w przyszłym roku Visa z Samsungiem, przy okazji wspólnego sponsorowania igrzysk olimpijskich w Londynie zaoferuje specjalny model telefonu Samsung realizujący płatności NFC. Każdy, kto będzie chciał nabyć taki telefon, będzie mógł się zgłosić do odpowiedniego wydawcy i poprosić o taki sprzęt.

W dłuższej perspektywie to klienci, rynek, operatorzy i banki zdecydują, która technologia stanie się technologią masową. Ale do wyboru będą mieli pełne spektrum rozwiązań.

W rozwiązaniach opartych o akcesoria odpada w zasadzie problem niedostępności telefonów. Testy kart microSD i nakładek na iPhone macie już za sobą, kiedy więc możemy spodziewać się komercyjnego wdrożenia?

Już niedługo zobaczy pan takie wdrożenie dla iPhone’a. Kiedy to nabierze skali masowej, trudno mi w tej chwili powiedzieć. Rozwiązanie jest gotowe, jest przetestowane w wielu pilotażach w całej Europie. Wszystko zależy od tego, jakie będą decyzje wydawców, oraz w jakim modelu będą oferowane akcesoria, bo początkowo zapewne nie będą dostępne dla każdego klienta.

Ważnym faktem jest, że została już rozwiązana kwestia akceptacji takich płatności. Infrastruktura została zbudowana przy okazji wdrażania kart zbliżeniowych. Mamy już tysiące czytników, a już 18 banków, czyli prawie połowa banków członkowskich Visa Europe w Polsce wydaje karty zbliżeniowe Visa. Teraz wszystko zależy od banków. Zainteresowanie technologią płatności mobilnych jest duże.

Czy na innych rynkach Visa udostępniła już płatności mobilne masowo?

Nie, w tej chwili nie ma tak rozumianych masowych wdrożeń. Są oczywiście wdrożenia ograniczone ilościowo w Turcji, Wielkiej Brytanii, Francji czy Włoszech. Wszystkie są w zasadzie adresowane do użytkownika końcowego. Pierwsze powszechne wdrożenie będzie miało miejsce na Igrzyskach Olimpijskich.

Proszę też spojrzeć na to z innego punktu widzenia. Na jaką liczbę urządzeń określiłby pan potencjał kolejnego wdrożenia opartego np. o Samsunga? Prawdopodobnie grupa nie większa niż parę tysięcy użytkowników. Czy moglibyśmy to uznać za masowe wdrożenie? Nie, chociaż tak naprawdę intencją naszą i banku, byłoby skierowanie takiego urządzenia do jak największej grupy odbiorców.

Z doniesień prasowych wynika, że Visa będzie partnerem Google Wallet. Nie jest to rozwiązanie konkurencyjne dla aplikacji Visa Mobile?

Partnerstwo wzmacnia działania organizacji Visa na rzecz umieszczenia naszych produktów jako opcji płatniczej we wszelkich portfelach elektronicznych. Jest ono świadectwem naszego dążenia do współpracy z parterami z całego spektrum szeroko rozumianego sektora płatności w celu realizacji naszej wizji przyszłości płatności, umożliwiającej wybór form i metod płatności zarówno przez konsumentów jak i detalistów. To, co robimy razem z Google sprowadza się do umieszczenia aplikacji Visa w aparatach komórkowych tej firmy, dzięki czemu w punkcie sprzedaży komórka może zastąpić kartę zbliżeniową. Po to, by takie „karty mobilne” mogły funkcjonować, konieczny jest udział wydawcy kart, który dokona personalizacji aplikacji Visa i „wyda” kartę mobilną Visa.

Czy telefony wyposażone w technologię zbliżeniową zastąpią kiedyś karty? Visa kojarzona jest przede wszystkim z plastikiem…

Visa zawsze powinna być kojarzona z płatnością. Do tej pory faktycznie może przez wiele osób była kojarzona z „fizyczną” kartą i z transakcjami w internecie. Obecnie następuje łączenie różnych kanałów płatności: klasycznych, zbliżeniowych, mobilnych, internetowych – oraz umożliwienie funkcjonalności płatniczej poprzez różne urządzenia, przenośne (smartfony, tablety, notebooki) i stacjonarne. W organizacji Visa stawiamy sobie za cel umożliwienie – we współpracy z naszymi partnerami i bankami członkowskimi – konsumentom dokonywania wygodnych i bezpiecznych płatności o dowolnej porze, w dowolnym miejscu i z użyciem dowolnego urządzenia.

Coraz więcej transakcji będzie się odbywać bez udziału plastikowej karty płatniczej; jeżeli wszędzie można będzie dokonać transakcji zbliżeniowo, jeżeli będzie pan miał dostęp do rachunku swojej karty wszędzie, np. dzięki komórce, to sam pan zdecyduje, że plastik jest panu niepotrzebny.

Jeżeli mielibyśmy wyrażać śmiałą teorię, czy plastik kiedyś zniknie, to pewnie tak. Tak jak zniknęły na przykład kasety magnetofonowe. Visa nie zajmuje się wydawaniem plastikowych kart – zapewnia markę, za którą stoi zaufanie konsumentów; ogromną sieć akceptacji, która nie ma sobie równej na całym świecie; bezpieczeństwo, dzięki zbieranemu przez wiele dekad doświadczeniu Visa oraz rozbudowany i dopracowany latami, w najdrobniejszych szczegółach, system rozliczeń transakcji kartami Visa niezależnie od tego, w jaki sposób była wykonywana dana transakcja.

Dziekuję za rozmowę.

Źródło: PR News

nfc visa wojciech boczoń 2011-09-28
Redakcja PRNews.pl
Tagi: nfc visa wojciech boczoń

Sprawdź także:

a 0 World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn
Wojciech BoczońWojciech Boczoń
19.12.2025 (12:15)

World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn

World ogłosił zestaw zmian w World App, w tym czat z szyfrowaniem, możliwość wysyłania środków w rozmowach oraz …

a 0 Cyberprzestępcy polują na „krety” w bankach, telekomach i big techach. Nawet 15 tysięcy dolarów za jedno kliknięcie
19.12.2025 (12:11) – informacja prasowa

Cyberprzestępcy polują na „krety” w bankach, telekomach i big techach. Nawet 15 tysięcy dolarów za jedno kliknięcie

To już nie jest era ataków „z zewnątrz”. Na darknetowych forach trwa cicha rekrutacja pracowników banków, …

a Kariera w finansach 0 AI i cyberbezpieczeństwo kluczowymi kompetencjami w 2026 roku
19.12.2025 (12:09) – informacja prasowa

AI i cyberbezpieczeństwo kluczowymi kompetencjami w 2026 roku

Specjaliści w obszarach cyberbezpieczeństwa, sztucznej inteligencji oraz rozwoju oprogramowania są dziś najbardziej …

a 0 BGK oraz Banco Português de Fomento podpisały memorandum o współpracy
19.12.2025 (12:06) – informacja prasowa

BGK oraz Banco Português de Fomento podpisały memorandum o współpracy

Banki rozwoju z Polski i Portugali podpisały memorandum o współpracy. Dokument ustanawia ramy ułatwiające …

a 0 ING zachęca: oszczędzajmy na białą godzinę
19.12.2025 (12:03)

ING zachęca: oszczędzajmy na białą godzinę

ING Bank Śląski inspiruje Polaków do oszczędzania na białą godzinę, czyli na to, co chcemy, żeby się wydarzyło. …

a 0 Dojrzałe wdrożenia, odporność operacyjna, rentowność – trzy filary rozwoju AI w usługach finansowych w 2026 r.
19.12.2025 (12:02) – informacja prasowa

Dojrzałe wdrożenia, odporność operacyjna, rentowność – trzy filary rozwoju AI w usługach finansowych w 2026 r.

Usługi finansowe zaczną wymagać większej odpowiedzialności w obszarze AI, gdy faza eksperymentów dobiegnie …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców