Płatności zbliżeniowe najpopularniejsze są wśród millenialsów, a ponad połowa z nas jest za osobnymi kontami bankowymi – tak wynika z najnowszego raportu Izby Gospodarki Elektronicznej “Portfel Polaka”, który kompleksowo porusza tematykę związaną z podejściem Polaków do finansów.
Wiele kont, jeden PIN
Co piąty internauta ma konto w więcej niż jednym banku. Izba Gospodarki Elektrononicznej w swoim badaniu “Portfel Polaka” zapytała badanych, którzy zdecydowali się na założenie więcej niż jednego konta bankowego o to, co było tego powodem. Aż 40 proc. Polaków korzysta po prostu z różnych funkcjonalności tych kont, których nie zapewnia im jedna marka banku. 37 proc. spotkało się z wymogiem założenia kolejnego konta przez konkretny produkt finansowy, np. kredyt. Przede wszystkim chodzi tu o grupę wiekową 25-34, której przedstawiciele najprawdopodobniej założyli konto w związku z kredytem hipotecznym. Jedna czwarta badanych prowadzi także konto firmowe. Co ciekawe, aż 28 proc. badanych, nawet posiadając minimum dwa konta, korzysta głównie z jednego (przede wszystkim dotyczy to kobiet). Niestety, aż 40 proc. wśród posiadaczy dwóch i więcej kont, nie posiada różnego numeru PIN do każdego z nich, przez co zmniejszają bezpieczeństwo swoich pieniędzy.
Połowa Polaków preferuje oddzielne konta bankowe
Polacy raczej mają osobne konta bankowe. Posiadanie wspólnego konta z partnerem zadeklarowało 23 proc. badanych. Ponad dwukrotnie tyle – 49 proc. – preferuje osobne konta. Deklaracje kobiet i mężczyzn w tym zakresie wyglądają bardzo podobnie. Co wydaje się być interesujące, najrzadziej konta współdzielą mieszkańcy wsi (13 proc.), mieszkańcy największych miast (7 proc.), jak również osoby z najstarszej grupy wiekowej. Najczęściej natomiast wspólne konto mają osoby w wieku 45-54 lata, mieszkańcy małych miast i osoby deklarujące oszczędzanie. Wspólne konto nie oznacza jednak wspólnych zakupów. Osoby, które współdzielą konto, częściej mają wyraźnie określone zasady, kto w gospodarstwie domowym robi zakupy. Tylko 11 proc. z nich wskazuje, że „nie ma reguły”. Tymczasem tę odpowiedź wybrało 25 proc. wszystkich konsumentów. Najczęściej jednak wskazujemy na samych siebie (37 proc., a w przypadku osób z największych miast aż 52 proc.), a jedynie 19 proc. wskazało na partnera czy partnerkę. Dzieci pomagają w zakupach najczęściej osobom z grupy wiekowej 25-34 lata (14 proc.) i w miastach o wielkości 50-100 tys mieszkańców.
Multifunkcyjne konto bankowe
Najpopularniejszą funkcjonalnością bankowego konta internetowego jest robienie przelewów internetowych (61 proc.). 1/3 posiadaczy konta internetowego z jego pomocą zarządza też swoimi wydatkami, a 1/4 kontaktuje się z obsługą banku. Często Polacy wykorzystują też serwis internetowy banku do prowadzenia lokaty, subkonta oszczędnościowego czy wzięcia kredytu. Sposób wykorzystania serwisu internetowego banku jest bardzo podobny w przypadku kobiet jak i mężczyzn. Różnicę widać gdy popatrzymy na wiek badanych. Osoby ze starszych grup wiekowych realizują za pomocą konta internetowego znacznie mniej czynności niż pozostali i głównie są to przelewy. Grupą najintensywniej wykorzystującą możliwoścI konta internetowego są konsumenci mobilni i e-kupujący.
Codziennie obserwujemy rosnącą otwartość polskich konsumentów na wszelkie nowinki technologiczne w obszarze e-commerce. Konto internetowe umożliwia zarówno e-kupującym jak i m-kupującym dokonanie płatności w internecie na bardzo wiele różnych sposobów, nie dziwi mnie więc intensywne i aktywne korzystanie z tych udogodnień. W myśl zasady win-win, korzyść konsumenta wynikająca z podwyższenia poziomu wygody i bezpieczeństwa zakupów online, przekłada się na dynamiczny rozwój rodzimego rynku e-commerce – mówi Jacek Kinecki, Dyrektor Sprzedaży E-commerce w Przelewy24.
Płatności zbliżeniowe najpopularniejsze wśród millenialsów
Z płatności zbliżeniowych korzysta 36 proc. badanych, przede wszystkim osoby w wieku 25-34 lata (42 proc.). Wśród tych, którzy nie korzystają z tej opcji, aż 32 proc. deklaruje, że po prostu nie ma takiej potrzeby (głównie mężczyźni i mieszkańcy wsi). 21 proc. woli korzystać z tradycyjnego numeru PIN, a 19 proc. ma obawy przed takimi płatnościami i ewentualnym „ściąganiem” większej kwoty z konta. 14 proc. osób deklaruje, że korzysta z kart, które nie umożliwiają takiej formy płacenia.
Bankomaty vs wpłatomaty
Ponad połowa badanych (54 proc.) wypłaca pieniądze z bankomatów. Częściej robią to kobiety (58%), osoby korzystające z urządzeń mobilnych (78 proc.) oraz osoby w wieku 25-34 lata. Najwięcej, bo 31 proc. Polaków deklaruje, że ma możliwość darmowej wypłaty z bankomatów, jednak nie wszystkich. Częściej na taką możliwość wskazują panowie – 34 proc., którzy też w lekko większym stopniu niż kobiety wybierają ofertę bankową oferującą bezpłatny dostęp do wszystkich bankomatów (28 proc. i 24 proc.), podobnie jak grupa wiekowa 19-24 (29 proc.).
Z wpłatomatów natomiast korzysta 30 proc. Polaków. Najczęściej wykorzystywanie takiej opcji wskazują osoby w wieku 25-34 lata (38 proc.), użytkownicy tabletów (45 proc.), mieszkańcy małych miast (20-50 tys. mieszkańców).
Raport można pobrać bezpłatnie ze strony Izby Gospodarki Elektronicznej – http://www.eizba.pl/files/4015/0044/8523/PortfelPolaka_1.pdf
Źródło: Izba Gospodarki Elektronicznej