Pocztowe Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych, którego 100-proc. udziałowcem jest Poczta Polska S.A. działa zgodnie z przygotowaną przez zarząd i zatwierdzoną w ub.r. przez właściciela strategią średnioterminową do końca 2015 r. Zakłada ona utrzymanie szybkiego, ale zrównoważonego wzrostu przychodów ze sprzedaży ubezpieczeń w kolejnych latach.
Na koniec I półrocza 2011 r. towarzystwo, oferujące na polskim rynku ubezpieczenia majątkowe i (pozostałe) osobowe uzyskało 19,91 mln zł przypisu składki brutto, o 29,8 proc. więcej niż w tym samym okresie ub.r. (w całym ub.r. przypis wzrósł o 19,8 proc., do 44,9 mln zł). – 2010 rok, a właściwie jego drugą połowę poświęciliśmy na przygotowanie strategii, dostosowanie struktury organizacyjnej do nowych zadań oraz uporządkowanie finansów. Obecny rok jest pierwszym pełnym rokiem wdrażania strategii, czego pierwsze pozytywne owoce są już widoczne – mówi Bogdan Koczorowski, prezes Pocztowe TUW.
- W 2011 roku przychody ze sprzedaży ubezpieczeń przez Pocztowe Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych rosną w tempie w dwucyfrowym tempie; na koniec I półrocza br. Towarzystwo odnotowało również zysk finansowy netto;
- W 2011 r. Pocztowe TUW chce utrzymać zrównoważone tempo wzrostu przypisu składki brutto dzięki m.in.: włączeniu do sieci dystrybucji pracowników Poczty Polskiej oraz rozwijaniu współpracy produktowej z Bankiem Pocztowym S.A.
Koszty i ryzyko pod kontrolą
Szybkiemu rozwojowi Pocztowe TUW towarzyszy ścisła kontrola wydatków. W I półroczu br. koszty działalności zwiększyły się o 21,9 proc., do 8,03 mln zł, przy czym wydatki administracyjne wzrosły tylko o 8,1 proc., do 3,4 mln zł. Wartość odszkodowań i świadczeń brutto (z udziałem reasekuratorów) wypłaconych przez Pocztowe TUW wzrosła o 13,3 proc., do 14,09 mln zł, (a więc wzrosły ponad dwukrotnie wolniej niż wartość portfela). Ze względu na szybki rozwój i wzrost wypłaconych odszkodowań, Towarzystwo zwiększyło odpowiedzialnie o 29,4 proc., do 55,19 mln zł wartość rezerw techniczno-ubezpieczeniowych (teoretyczna wartość zobowiązań wobec klientów), w tym rezerwy składki i na niezgłoszone odszkodowania i świadczenia. Mimo poprawy w II kwartale br., w całym I półroczu 2011 r. wynik techniczny (z podstawowej działalności) był ujemny (-476 tys. zł). Na koniec czerwca br. firmie udało się wypracować niewielki zysk netto: 34 tys. zł, poprawiając znacznie wynik z I kwartału br. – Obecnie ze względu na wzrost wartości naszego portfela, znacznie szybszy niż rynek (w I kwartale, według Komisji Nadzoru Finansowego przypis składki z ubezpieczeń majątkowych ogółem zwiększył się o 9,2 proc.), bardzo odpowiedzialnie podchodzimy do polityki cenowej, jak i procesu oceny ryzyka. Należy pamiętać, że nasze towarzystwo, choć bardzo szybko rośnie, nadal jest dopiero na początku swojego rozwoju, co ma oczywisty wpływ na wyniki. Spodziewamy się trwałej poprawy wyników finansowych od 2013 r., gdy osiągniemy już odpowiednią skalę działalności – wyjaśnia prezes Bogdan Koczorowski.
Zgodnie ze strategią, na koniec 2015 r. przypis składki brutto ma wzrosnąć do 256 mln zł, co ma umożliwić Towarzystwu wejście do pierwszej 20-tki krajowych zakładów ubezpieczeń majątkowych i pozostałych osobowych. Pocztowe TUW ma trwale wypracowywać dodatni wynik operacyjny i netto przysparzając grupie Poczty Polskiej dodatkowych dochodów i zwiększając jej wartość.
Kierunek: zacieśnianie współpracy
Przygotowana przez obecny zarząd Pocztowe TUW strategia przewiduje, że Towarzystwo nastawi się głównie na obsługę klientów indywidualnych, którym zaoferuje proste i tanie ubezpieczenia, m.in.: komunikacyjne (OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, autocasco, assistance), mieszkań (w przygotowaniu jest nowy pakiet „Bezpieczny Dom”), osobowe (NNW – następstw nieszczęśliwych wypadków). Towarzystwo przygotowało też specjalną ofertę dla wspólnot mieszkaniowych. Rozwijana ma być również sprzedaż ubezpieczeń dla dużych podmiotów gospodarczych (którym Pocztowe TUW może zaoferować bardzo atrakcyjne warunki w ramach tzw. związków członkowskich), przy jednoczesnej rezygnacji z obsługi małych i średnich firm.
Obowiązująca strategia zakłada intensyfikację sprzedaży ubezpieczeń za pośrednictwem podmiotów z Grupy Poczty Polskiej (Poczta Polska S.A., Bank Pocztowy S.A., Pocztowa Agencja Usług Finansowych S.A.). W październiku ub.r. Towarzystwo rozpoczęło ścisłą współpracę z Bankiem Pocztowym, swoim partnerem strategicznym w segmencie bancassurance, od tego czasu zaoferowało jego klientom cztery produkty. – Bank Pocztowy wesprze nas w sprzedaży tradycyjnych ubezpieczeń, np. komunikacyjnych, czy mieszkań. Podobną umowę dystrybucyjną podpisaliśmy z Pocztą Polską S.A. Pod koniec lipca rozpoczęły się szkolenia dla Menedżerów Usług Finansowych, rekrutujących się spośród kadry Poczty, którzy będą odpowiedzialni za grupy pracowników zajmujących się sprzedażą ubezpieczeń i produktów bankowych. Dzięki umowom partnerskim wzrośnie skala działalności, co pozwoli nam na wypracowywanie dodatniego wyniku finansowego, jednocześnie mamy pewność, że utrzymamy wysokie tempo rozwoju w kolejnych latach – mówi Bogdan Koczorowski, prezes Pocztowe TUW.
Źródło: Pocztowe TUW