Bez wątpienia rynek CFM odczuł w 2009 roku spowolnienie, jednak całkowity portfel zarządzanych samochodów wzrósł. Ograniczony dostęp do pieniędzy pozyskiwanych z banków to element, który pomógł branży CFM. Spowolnienie rozwoju i ograniczenie inwestycji w mijającym roku pozwala liczyć na ożywienie w nadchodzących kwartałach.
Około 7% wzrost całkowitego portfela zarządzanych pojazdów w branży CFM w 2009 roku wynika z faktu, że przy mniejszej liczbie nowych kontraktów, istotna część biegnących umów, których zakończenie przypadało na ten rok, została wydłużona na kolejne miesiące.
– W 2010 roku oczekujemy ponownego ożywienia w naszej branży. Składa się na to kilka czynników. Część firm wstrzymała wymianę obecnej floty i odczuwa już wysokie koszty eksploatacji, jakie pojawiają się przy wysokich przebiegach oraz po 3-4 roku użytkowania. Także realizacja odsuniętych w czasie inwestycji klientów wymaga odświeżenia floty lub zamawiania nowych pojazdów. Dodatkowo przedsiębiorstwa odczuwają skutki wyhamowania akcji kredytowej banków i ich wyższych kosztów, zarówno w obszarze kredytów inwestycyjnych, jak i obrotowych. To zmusza do poszukiwania alternatywnych form finansowania – mówi Ireneusz Tymiński, General Manager KBC Autolease Polska.
Jednym z podstawowych elementów, mających wpływ na ożywienie branży CFM, to ogólna koniunktura gospodarki. Tutaj w ostatnich kilku miesiącach 2009 widać było oznaki optymizmu i nadchodzącego ożywienia. Eksperci z KBC Autolease Polska stawiają na powrót do dwucyfrowych wzrostów rynku CFM. Prognozy na 2010 rok to 10-15 procentowy wzrost.
W 2009 roku na rynku doszło do kilku zmian własnościowych i zmian strategii graczy branży CFM. Choć powoli postępuje integracja rynku i ubywa mniejszych firm świadczących usługi CFM, to w mijającym roku nie doszło do spektakularnych fuzji. W kwestii regulacji rynku możemy się spodziewać kilku zmian. Tematami wciąż niezamkniętymi pozostają uregulowania VAT od samochodów wykorzystywanych w działalności gospodarczej, podatek ekologiczny, akcyza oraz prywatne użytkowanie pojazdu.
– Zawirowania w gospodarce sprzyjały zainteresowaniu outsourcingiem finansowania i administrowania flotą, choć spowolnienie osłabiło dynamikę. W Nowym Roku życzyłbym sobie, jak i całej branży flotowej przewidywalności planowanych zmian przepisów podatkowych, sprzyjającego rozwojowi klimatu gospodarczego oraz wielu pozytywnych emocji związanych z samochodami flotowymi – podsumowuje Tymiński.
Źródło: KBC Autolease