PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plNasz gośćPośrednicy nieruchomości: rynek dla wizjonerów

Pośrednicy nieruchomości: rynek dla wizjonerów

Nasz gość 05.11.2013 (09:38)

Na dwa miesiące przed deregulacją zawodu pośrednika w obrocie nieruchomościami branża zadaje sobie coraz więcej pytań na temat przyszłości tej profesji. Jedno jest pewne. Dziś pośrednicy nieruchomości nie potrafią wykorzystać swojego potencjału. Potwierdzają to statystyki. Tylko co piąta transakcja sprzedaży nieruchomości dokonywana w największych polskich miastach przechodzi przez agencję nieruchomości. Poza największymi ośrodkami jest jeszcze gorzej.

Powyższe statystyki dowodzą, że potencjał do zagospodarowania jest bardzo duży. Z drugiej strony, można zadać pytanie, dlaczego w ciągu ponad 20 lat działania na wolnym rynku udział transakcji agencyjnych jest tak niski? Powodów jest wiele. Pierwszy to rozdrobnienie rynku. Przy kilku tysiącach biur nieruchomości działających najczęściej jako jednoosobowe działalności gospodarcze trudno o ujednolicone standardy obsługi klienta, mechanizmy wymiany ofert, przejrzyste zasady działania pomiędzy pośrednikami.

Przynależność do wielu różnych organizacji zawodowych, reprezentujących nieraz zupełnie różne interesy członków nie ułatwia stworzenia silnego frontu i wspólnych działań mających na celu właściwe pozycjonowanie profesji na rynku. U podstaw działania każdej organizacji zawodowej pośredników powinno stać nieustanne kształtowanie pozytywnego wizerunku agenta. W Polsce ani razu nie przeprowadzono profesjonalnej kampanii edukacyjnej, mającej na celu uświadomienie roli pośrednika w procesie transakcyjnym. Przyczyna jest prozaiczna – brak środków na tego typu działania. Trudno oczekiwać, że środki te dostarczać będą jednoosobowe biura nieruchomości, z trudem wiążące koniec z końcem. Efekt? Profesja pośrednika zamiast stać się zawodem zaufania publicznego będzie mogła być wykonywana przez absolwenta gimnazjum.


Współpraca zamiast nagonki

Wyzwaniem stojącym przed samymi pośrednikami jest wyzbycie się myślenia kategoriami opartymi na wzajemnych antagonizmach. Barierą we wzajemnej kooperacji jest ciągły brak zaufania i istniejąca linia podziału pomiędzy dużymi sieciowymi firmami a biurami działającymi w tradycyjnym modelu (lokalne agencje nieruchomości, firmy rodzinne). Jak pokazują przykłady z innych państw istnienie globalnie rozwijających się sieci franczyzowych nie ogranicza prowadzenia biznesu przedsiębiorcom, którzy zdecydowali się kontynuować (lub rozpocząć) działalność pod własną marką. Metrohouse posiadając sieć ponad 40 placówek franczyzowych w całej Polsce z planami ekspansji zakładającymi powstanie kolejnych 50 placówek do końca 2014 r. może być doskonałym partnerem na lokalnych rynkach dla agencji posiadających ograniczony potencjał ofert. Rozwój sieci franczyzowych będzie w przyszłości nieodzownym elementem konsolidacji branży, bo w sieci działa się łatwiej, skuteczniej i według tych samych sprawdzonych modeli.

Marka, marka i jeszcze raz marka

Skoro licencja pośrednika w obrocie nieruchomościami przestanie być orężem w rękach właścicieli biur nieruchomości najważniejszą formą wyróżnienia się z grona pośredników działających na rynku jest posiadanie znanego brandu. Wysoka znajomość marki nie jest procesem trwałym i niezmiennym. W nowych warunkach rynkowych zyskają wcale nie te firmy, które dotychczas dyskontowały sukces dzięki znanemu szyldowi, ale te, które będą potrafiły zaistnieć w świadomości potencjalnych nabywców nieruchomości z grupy docelowej 25-45 lat.

Bez podążania za najnowszymi trendami i dostosowywania oferty do wymagań tej grupy nabywców nawet firma z największymi tradycjami będzie musiała uznać wyższość nieruchomościowych wizjonerów, którzy swoim niekonwencjonalnym działaniem, świeżością i nowatorskim podejściem do realizacji usług skutecznie wygrają wyścig o klienta z agencją działającą od lat niezmiennie według tych samych modeli. Zatem już wkrótce możemy oczekiwać wysypu ciekawych przedsięwzięć. Wzrost konkurencyjności ze strony nowych ambitnych firm, które z impetem rozpoczną działalność, będzie bodźcem do zmian dla agencji, którym wydaje się, że posiadają kapitał w postaci rozpoznawalnej marki. Może okazać się, że lokalna rozpoznawalność legnie w gruzach w przypadku pojawienia się na rynku przedsiębiorcy, który pokaże zupełnie nowe oblicze pośrednictwa.

Mariusz Kania
Prezes Zarządu Metrohouse

2013-11-05
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców