Co trzeci specjalista odrzuci ofertę współpracy, jeśli wizerunek pracodawcy nie będzie spełniał jego oczekiwań. Antal przeprowadził badanie Najbardziej Pożądany Pracodawca 2021 (NPP), który obrazuje, jak ważne jest dbanie o reputację i employer branding firmy oraz tworzenie przyjaznego środowiska pracy, które współgra oczekiwaniami zatrudnionych.
Wizerunek dobrego i pożądanego pracodawcy jest cenny, ponieważ pozwala nie tylko pozyskiwać najlepsze talenty, ale także obniżyć koszty spowodowane rotacją pracowników oraz te związane z procesem rekrutacji.
Elastyczny czas pracy – ważny wymóg dla pracownika
Ponad 1/4 firm wskazała, że w ich organizacji wymiar elastycznego czasu pracy jest niski – pracownik może spędzać mniej niż połowę czasu pracy w domu. Brak możliwości pracy zdalnej został wskazany przez 5% organizacji, natomiast prawie 1/4 wskazała, że w ich organizacjach wymiar elastycznego czasu pracy jest inny.
Jeżeli chodzi o model pracy to większość firm wdraża schemat 2 na 3, co oznacza, że zależnie od organizacji pracuje się 2 dni w domu, a 3 w biurze albo odwrotnie. Część przedsiębiorstw w ogóle nie wyznacza stałego miejsca pracy, można pracować wyłącznie zdalnie. Choć wielu liderów chciałoby pracować face to face to jednak pracownicy cenią sobie możliwość pracy poza biuremj. Chociażby zaoszczędzony czas na dojazdy czy możliwość wykonywania pracy niezależnie od miejsca. Już teraz wiele firm technologicznych zadeklarowało, że praca z domu stała się normą i nie planują powrotu do biur. Wielkim trendem w 2022 r. będą lepsze, wirtualne narzędzia, które umożliwią pracę zdalną i pojawienie się metawszechświatu — co przekształci definicję pracy hybrydowej, a także onboardingu, szkoleń i spotkań – komentuje Sandra Zborowska, Team Leader Antal, IT Services.
Z kultury obecności do kultury zaufania
Dla pracodawców ważnym aspektem powinno być przejście z kultury obecności do kultury zaufania. Element pracy zdalnej i zaufania do pracowników tak naprawdę będzie miał dużo więcej wymiarów. Work-life balance przemienia się w work-life intergration. Koncepcje te to dwa różne podejścia do sposobu łączenia lub oddzielania życia zawodowego od życia prywatnego. biorąc pod uwagę rozwój zdalnych i hybrydowych miejsc pracy, wydaje się, że trudniej jest oddzielić życie zawodowe od życia osobistego. Ale co, jeśli nie powinno się ich rozdzielać, a raczej integrować?
Pracownicy przebadanych organizacji oceniają ofertę własnej firmy w zakresie możliwości elastycznego czasu pracy dosyć dobrze – wskazało tak 84% badanych. Natomiast tylko 6% pracowników nie jest zadowolonych z zakresu możliwości dostępnego elastycznego czasu pracy.
O ile wcześniej to co w biurze i w domu musiało być rozdzielone, tak dzisiaj, kiedy biuro jest raczej w domu wielu pracowników będzie miało z tym problem. Równowaga między życiem zawodowym a prywatnym koncentruje się na podziale między tym pierwszym a drugim. Natomiast integracja między życiem zawodowym a prywatnym koncentruje się na przekonaniu, że nie ma między nimi rozróżnienia i że oba muszą współistnieć w harmonii. Zamiast postrzegać pracę i czas osobisty jako oddzielne jednostki, pracownicy mogą pójść na kompromis. W wielu polskich firmach idea work-life integration wciąż jest czymś nowym. Jednak, jak się okazuje, zupełnie nie ma się czego obawiać – o wiele łatwiej jest te dwie sfery łączyć niż rozdzielać na siłę. – mówi Iwo Paliszewski, CEE Marketing & Employer Branding Manager.
Pracodawca na medal
Najczęściej wybieranym argumentem opowiadającym się za tym, że dana organizacja została oceniona jako Najbardziej Pożądany Pracodawca jest stabilność biznesowa firmy (71%). W hierarchii kolejno wymienianych elementów cenionych przez kandydatów są: możliwość rozwoju zawodowego (68%), przyjazne środowisko pracy (63%) oraz oferowane wynagrodzenia (58%). Dla więcej niż co trzeciego badanego wartościowa jest czytelna i przejrzysta polityka HR oraz wysoki poziom kompetencji w aspekcie zarządzania projektem (oba po 34% wskazań). Najmniej badanych wskazało opinie w Internecie i w mediach (22%) jako argument opowiadający się za byciem Najbardziej Pożądanym Pracodawcą.
Pracodawcy powinni tworzyć kulturę organizacyjną w firmie w taki sposób, aby człowiek, który w niej pracuje, nie był jedynie traktowany jak siła robocza, ale jak jej obywatel. Jeśli środowisko pracy nie jest dobre lub pracownicy nie są zadowoleni ze swojej roli w firmie, widać to w ich pracy i treściach generowanych przez tę osobę w sieci. Ważne jest także hasło „nowoczesność” i podążanie za aktualnymi trendami rynkowymi. To one będą znaczące dla wizerunku pracodawcy w 2022 r. Dodatkowo liczyć się będą empatia, wzrost znaczenia ekonomii społecznej i postawienie człowieka w centrum uwagi – komentuje Michał Borkowski, Sector Manager Antal, Finance & Accountancy.
Źródło: Antal