PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plNasz gośćPrezes First Data Polska: Standardy mobilne oparte o kody jednorazowe nie są rozwiązaniem przyszłościowym

Prezes First Data Polska: Standardy mobilne oparte o kody jednorazowe nie są rozwiązaniem przyszłościowym

Nasz gość 26.01.2015 (08:49)

Biorąc pod uwagę dynamicznie rosnącą popularność płatności bezstykowych, standardy mobilne oparte o kody jednorazowe nie są z pewnością rozwiązaniem przyszłościowym. Dobrze sprawdzają się w sytuacji, gdy chcemy dokonać płatności online lub dokonać wypłaty z bankomatu, ale na co dzień są zdecydowanie mniej przyjazne dla użytkowników niż płatności zbliżeniowe – mówi Damian Zapłata, Prezes Zarządu First Data Polska S.A., właściciela marki Polcard.


Wojciech Boczoń, Bankier.pl: Czy płatności HCE będą rzeczywiście przełomem dla rynku płatności mobilnych? Te oparte o model SIM-centric nie zawojowały rynku.


Damian Zapłata, Prezes Zarządu First Data Polska S.A., właściciela marki Polcard: Płatności zbliżeniowe w technologii HCE są przede wszystkim rozwiązaniem pro konsumenckim – przyjaznym zarówno pod względem implementacji, jak i obsługi, co sprawia, że mają szansę na zdobycie zdecydowanie większej popularności niż rozwiązania oparte o model SIM-centric. Dużym atutem jest także wparcie ze strony banków, umożliwiające wdrożenie usługi bez udziału operatora telekomunikacyjnego.

Pod koniec roku First Data wraz Getin Bankiem, Visą i Oberthurem przeprowadziła pierwszą mobilną transakcję z wykorzystaniem technologii HCE. W ten sposób rozpoczęliśmy proces wdrażania usługi, dzięki której klienci Getin Banku już wkrótce będą mogli skorzystać z prostego i wygodnego sposobu płatności przy pomocy telefonów komórkowych. HCE to obecnie jeden z najbardziej zaawansowanych pod względem technologicznym sposobów płatności mobilnych – jestem przekonany, że użytkownicy docenią jego zalety.

Ciekawym rozwiązaniem mogłoby być także połączenie technologii SIM-centric i HCE czyli stworzenie modelu hybrydowego. Pozwoliłoby to na wykorzystanie w jednym urządzeniu wszystkich atutów „dojrzałej rynkowo” technologii SIM-centric w połączeniu z wygodą personalizacji, jaką zapewnia HCE. Wdrożenie nowej technologii to dla banku duży projekt integracyjny, wymagający nakładu sił i środków. Z tego powodu część instytucji może w ogóle zrezygnować z HCE pozostając przy rozwiązaniu SIM-centric, innym natomiast jego wprowadzenie zajmie jeszcze trochę czasu.

Jak ocenia Pan szansę upowszechnienia płatności opartych o kody? Czy Blik ma szansę w starciu z HCE?


Zaletą BLIK są przede wszystkim jego funkcjonalności z których nie można skorzystać w przypadku płatności w technologii HCE, takie jak m.in dostęp do aplikacji w bankomatach czy płatności w Internecie. Póki co jest jednak zdecydowanie zbyt wcześnie, aby oceniać, które z tych rozwiązań będzie cieszyło się większym zainteresowaniem wśród konsumentów.

Moim zdaniem, ze względu na odrębną specyfikę i funkcjonalności, zarówno BLIK, jak i HCE znajdą swoje miejsce na rynku. W wielu krajach istnieją alternatywy dla najbardziej popularnej technologii NFC – w USA, Kanadzie, Australii i Włoszech są to np. kody QR. Podobnie może być w Polsce.

First Data aktywnie wspiera rozwój obydwu technologii – we współpracy z bankami wdrażamy płatności mobilne w technologii HCE, natomiast w listopadzie podpisaliśmy strategiczną umowę z Polskim Standardem Płatności na upowszechnienie systemu BLIK w całej, stale rosnącej sieci akceptacji. Wierzymy, że udostępnienie nowoczesnych rozwiązań płatniczych dostosowanych do potrzeb naszych klientów pozwoli na zwiększenie ich atrakcyjności w oczach konsumentów.

Czy widzi Pan miejsce dla kilku systemów mobilnych działających równocześnie? Przed laty mieliśmy taką sytuację na rynku kart płatniczych – obok Visy i MasterCarda funkcjonowały także karty lokalne, wydawane przez supermarkety itp. Ostatecznie rynek przestawił się na jeden uniwersalny standard. Czy to samo nie spotka płatności mobilnych?


Firmy oferujące innowacyjne rozwiązania technologiczne, takie jak Apple, Samsung czy Google z pewnością będą rywalizowały o klientów. Póki co nie mamy jednak zbyt wielu wdrożonych rozwiązań aby móc porównać je pod względem funkcjonalności. Pierwsze próby pokazują jednak, że banki oraz tradycyjne systemy kartowe – Visa i MasterCard – mają bardzo dużo do zaoferowania także pod względem płatności mobilnych.

Wszystko wskazuje więc na to, że w najbliższym czasie pojawi się wiele aplikacji opartych o nowe technologie. Rolą First Data będzie umożliwienie dostępu do każdej z nich. Na ile poszczególne rozwiązania okażą się powszechne przekonamy się dopiero w perspektywie kilku najbliższych lat, kiedy nastąpi konsolidacja. Od pewnego czasu obserwujemy jednak trend związany z dążeniem do zwiększenia liczby płatności – nie powinniśmy wiec spodziewać się, że w przyszłości będzie dominować wyłącznie jeden system.

Płatności mobilne to w ogóle temat interesujący dla klientów? Mamy ciekawy przypadek Biedronki – po wprowadzeniu tam kart płatniczych, klienci praktycznie zrezygnowali z płatności telefonem.


Przykłady innych krajów pokazują, że płatności mobilne są interesującym rozwiązaniem dla klientów. Zaraz po wprowadzeniu Apple Pay w wielu sieciach handlowych odsetek płatności realizowanych przy pomocy telefonów komórkowych wzrósł do 10 – 15%. Trzeba jednak pamiętać, że w ostatnim czasie organizacje kartowe włożyły dużo wysiłku, aby – dzięki udostępnieniu płatności bezstykowych – zwiększyć wygodę klientów, co początkowo może utrudnić dotarcie do szerokiego grona użytkowników zainteresowanych płatnościami mobilnymi.

Wiele wskazuje jednak na to, że w dłuższym terminie, podobnie jak to było w przypadku płatności w Internecie, płatności mobilne zaczną cieszyć się dużą popularnością także wśród Polaków. Nie oznacza to jednak, że przestaniemy korzystać z tradycyjnych kart płatniczych, które w przeciwieństwie do płatności mobilnych, już teraz mają doskonale rozbudowaną sieć akceptacji. O ile przejście od gotówki do kart płatniczych można uznać za naturalne, o tyle znacznie trudniej przewidzieć, w jakim kierunku będą się rozwijały płatności mobilne.

Już teraz na rynku aktywnych jest wielu graczy proponujących różnorodne rozwiązania oparte o odrębne technologie i interfejsy. Trudno nawet jednoznacznie stwierdzić, czy za kilka lat najpopularniejszym środkiem płatności w dalszym ciągu będzie karta, nieważne czy plastikowa czy wirtualna. Przeszliśmy długą drogę od gotówki przez czeki i karty płatnicze, aż do cyfrowego pieniądza. Pytaniem pozostaje, co będzie dalej? Myślę, że prawdziwym wyzwaniem byłoby właśnie stworzenie zupełnie nowego typu płatności wykraczającego poza znane nam schematy.

Przed dwoma laty firma First Data przeprowadziła badanie, z którego wynikało, że tylko 19 proc. banków stawiało na standard oparty o kody jednorazowe. Jak Pana zdaniem dziś mogłyby wyglądać opinie banków?


Biorąc pod uwagę dynamicznie rosnącą popularność płatności bezstykowych, standardy oparte o kody jednorazowe nie są z pewnością rozwiązaniem przyszłościowym. Dobrze sprawdzają się w sytuacji, gdy chcemy dokonać płatności online lub dokonać wypłaty z bankomatu, ale na co dzień są zdecydowanie mniej przyjazne dla użytkowników niż płatności zbliżeniowe. Być może, jeśli technologia rozwinęłaby się na tyle, że kody jednorazowe byłyby przekazywane poprzez NFC, a nie wpisywane ręcznie, miałyby szansę w dalszym ciągu z powodzeniem konkurować z innymi, wygodniejszymi rozwiązaniami, takimi jak np. HCE. Przykład PSP pokazuje, że banki są zainteresowane wdrażaniem nowoczesnych metod płatności.

W prasie pojawiły się informacje na temat tego, że First Data może reaktywować markę Polcard. Czy pracujecie Państwo nad lokalną kartą płatniczą?


Wdrożenie lokalnej karty wymagałoby koalicji i współpracy szeregu graczy. Jeśli pojawiłaby się taka potrzeba i chęć ze strony banków oraz agentów rozliczeniowych, chętnie włączymy się w takie prace. Nie wykluczamy także możliwości wprowadzenia kart w modelu closed loop z jednym merchantem. Na Zachodzie z powodzeniem funkcjonują aplikacje służące do płatności mobilnych tworzone przez samych akceptantów. W Stanach Zjednoczonych tego typu rozwiązanie zdobyło dużą popularność w sieci Starbucks, gdzie już około 30% płatności dokonywanych jest za pośrednictwem ich własnej aplikacji. Skala zainteresowania tym rozwiązaniem jest najlepszym dowodem na to, że, posiadając odpowiednią markę, można z powodzeniem zbudować własny system płatności.

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiał Wojciech Boczoń.

2015-01-26
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Who is who

Ewa Szerszeń

Ewa Szerszeń

Zastępca rzecznika prasowego, ING Bank Śląski Ewa…

Marta Pokutycka-Mądrala

Marta Pokutycka-Mądrala

Dyrektor Komunikacji Korporacyjnej oraz PR w Nationale-Nederlanden…

Damian Ziąber

Damian Ziąber

Od ponad 20 lat zajmuje się komunikacją…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców