Pierwsze tygodnie grudnia to dla pracodawców chcących nagrodzić swoich pracowników przed świętami ostatni moment na podjęcie decyzji, w jaki sposób to zrobić. Coraz popularniejszą formą premiowania stają się przedpłacone karty płatnicze.
Dają one dużo więcej korzyści niż bony towarowe i to zarówno pracodawcy, jak i pracownikowi. – Podstawową zaletą kart, ale oczywiście nie jedyną, jest ich zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych – podkreśla Adam Kompowski, Prezes Zarządu Bonus Systems Polska S.A., lidera na polskim rynku kart przedpłaconych.
Karta – nowoczesna i opłacalna forma premiowania
Można powiedzieć, że nieśmiertelne paczki świąteczne, fundowane przez zakład pracy, powoli odchodzą w zapomnienie. Pracodawcy wolą korzystać z nowoczesnych rozwiązań, dogodnych również dla pracownika. Karta podarunkowa, ufundowana jako rodzaj świątecznej premii, pozwala bowiem obdarowanym samodzielnie decydować, na co i gdzie chcą wydać pieniądze.
Duże znaczenie mają korzystne rozwiązania podatkowe, obejmujące podarunkową kartę płatniczą. Nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z 17 lipca 2009 r., modyfikując art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy, objęła zwolnieniem od podatku dochodowego świadczenia pieniężne, otrzymywane przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej ze środków Zakładowego Fundusz Świadczeń Socjalnych. Limit zwolnienia z podatku to 380 zł. Regulacja obejmuje również środki przekazywane w formie przedpłaconej karty płatniczej. Nie dotyczy natomiast bonów papierowych.
Skalę oszczędności można zobrazować następująco: jeśli pracownicy otrzymają karty o wartości 380 zł, to na jednej karcie – w porównaniu z „tradycyjną” premią – firma oszczędza 70,72 zł, a pracownik 81,61 zł. Łatwo policzyć, że w przypadku spółki lub instytucji zatrudniającej 200 pracowników, dla zakładu pracy to ponad 16 tys. zł oszczędności.
Jak wynika z badania przeprowadzonego w grudniu 2009 r. przez ARC Rynek i Opinia, 53 proc. firm przyznaje z okazji świąt Bożego Narodzenia świadczenia pozapłacowe. Wśród pozapłacowych świadczeń materialnych, stosowanych przez pracodawców, znajdują się m.in. różnego rodzaju bony, karnety, bilety, a od kilku lat dzięki swym zaletom rynek podbijają karty przedpłacone.
Wygoda i większy wybór dla posiadacza karty
– Karty są bardzo proste i przyjazne w użytkowaniu. Akceptuje je coraz więcej sklepów i punktów usługowych – obecnie w Polsce już ponad 200 tysięcy. W porównaniu z papierowymi kuponami karty są znacznie wygodniejsze, np. dlatego, że możemy dowolnie dysponować całą kwotą – mówi Adam Kompowski, Prezes Zarządu Bonus Systems Polska S.A. – W przypadku kuponu opiewającego np. na 100 zł, musimy wykorzystać całą sumę na raz. Karta daje elastyczność przy płaceniu, taką jak zwykła VISA Electron czy Mastercard.
Dużą zaletą kart jest możliwość wielokrotnego ich zasilania dowolną kwotą, którą pracownik może przeznaczyć na zakupy w wybranych punktach handlowo-usługowych. Karty są ważne przez 2 lata, a więc pracodawca może je doładować pracownikom przy okazji kilku kolejnych świąt, bez konieczności ponownej dystrybucji wśród pracowników. To jest niewątpliwie zaleta, którą doceniają firmy z wieloma tysiącami zatrudnionych. Ponadto karty oferują dostęp do licznych promocji i rabatów. – Karta, na którą pracodawca wpłacił 100 zł, może być w rzeczywistości warta nawet ponad 130 zł, w zależności od promocji czy rabatu, z którego skorzystamy w danym miejscu – zaznacza Adam Kompowski.
Jak podkreśla Prezes Kompowski, Bonus Systems Polska od wielu lat z powodzeniem wdraża nowe rozwiązania w zakresie przedpłaconych kart płatniczych. Pod tym względem jest na polskim rynku niekwestionowanym liderem, który jako pierwszy w Polsce wprowadził na rynek karty już w 2003 r. Dzisiaj Bonus Systems ma w ofercie ponad dziesięć rodzajów różnych kart, przeznaczonych do różnorodnych świadczeń.
Źródło: Bonus Systems Polska S.A.