PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plNasz gośćRolowanie pożyczek – niebezpieczna luka w systemach zarządzania ryzykiem?

Rolowanie pożyczek – niebezpieczna luka w systemach zarządzania ryzykiem?

Nasz gość 09.04.2009 (06:13) artykuł nadesłany
Kredyty

W niedawnym wydaniu „Dziennika” (6.04.2009) ukazał się artykuł mówiący o „eksplozji” kredytów gotówkowych na polskim rynku. Jako jeden z podstawowych powodów zainteresowania banków udzielaniem pożyczek gotówkowych wskazuje się wysoką dochodowość tego produktu. Rzeczywiście, z punktu widzenia marży odsetkowej pożyczki jawią się niezwykle atrakcyjnie.

Jednak wysokie średnie oprocentowanie pożyczek jest odzwierciedleniem stopnia ryzyka związanego z tego rodzaju działalnością. Kredyty konsumenckie to produkt masowy, udzielany w ogromnej części osobom o niskich dochodach i niestabilnej sytuacji finansowej. Stąd straty w portfelach pożyczek gotówkowych są znacząco wyższe niż w przypadku innych produktów. Zakładając, że systemy zarządzania ryzykiem kredytowym są efektywne i adekwatne do wolumenu udzielanych pożyczek, wspomniany wyższy poziom strat nie stanowi jednak zagrożenia dla dochodowości tej działalności i można go stosunkowo precyzyjnie określić. Należy podkreślić, że owo założenie efektywności i adekwatności systemu zarządzania ryzykiem jest w tym przypadku niezwykle istotne. Każda luka w procesie udzielania kredytów gotówkowych może się stać źródłem nieprzewidywalnych strat o znacznych rozmiarach .

W ostatnim czasie w polskiej prasie pojawiło się kilka artykułów opisujących bardzo niepokojące przypadki nadmiernego zadłużenia osób prywatnych. Osoby o dochodach niższych niż średnia krajowa posiadały po kilkanaście niespłaconych kredytów w różnych bankach na sumy wielokrotnie przekraczające ich roczne dochody. Klasycznym przykładem może być tutaj opisany w „Dzienniku Bałtyckim” (wydanie z 18 października 2008) przypadek emerytki, która w ciągu czterech lat zaciągnęła 33 kredyty na sumę 150 tysięcy złotych. Uzyskała je w kilku bankach, za każdym razem przedstawiając emeryturę (800 złotych miesięcznie) jako jedyne źródło swego dochodu. Suma miesięcznych rat tej osoby przekroczyła 5 tysięcy złotych. Podobny przykład został opisany w „Metrze” (wydanie z 19 stycznia 2009): kobieta o dochodzie niewiele przekraczającym tysiąc złotych uzyskała kredyt konsolidacyjny w wysokości 91 tys. złotych, a całość jej zobowiązań zaciągniętych w 16 bankach osiągnęła kwotę 170 tysięcy złotych. Gazeta Wyborcza z 3 marca 2009 przytacza przypadek emeryta, któremu 12 banków udzieliło kredytów na łączną kwotę 60 tys. zł.

Mimo, że przytoczone artykuły odnosiły się do pojedynczych przypadków, można przypuszczać, że nie są one odosobnione. Wskazują one na bardzo istotną i niebezpieczną lukę we wspomnianych systemach zarządzania ryzykiem. W jaki sposób może do takich przypadków dochodzić?

Powodem jest najprawdopodobniej dążenie do ograniczenia kosztów operacyjnych związanych z procesem kredytowym i zaufanie bankowców do ich wewnętrznych modeli skoringowych. Procedury kredytowe banków mogą na przykład zakładać, iż wystarczającym wskaźnikiem wiarygodności kredytowej klienta jest jego dotychczasowa dobra obsługa zaciągniętych kredytów. Badając historię kredytową klienta w BIK zwraca się uwagę na brak opóźnień w spłacie pomijając stosunek miesięcznych zobowiązań do dochodu. Jeżeli, tak jak w przypadku wspomnianej wyżej emerytki, kolejne kredyty są wykorzystywane do regularnej spłaty rat zaciągniętych wcześniej pożyczek, historia kredytowa prezentuje się bardzo korzystnie. W bankach, w których te osoby posiadają już kredyt, też nie ma sygnałów o zbliżającym się niebezpieczeństwie. Regularne spłaty świadczą o wysokiej jakości należności i często są podstawą do skierowania kolejnej oferty pożyczki bez dokonania powtórnej oceny zdolności kredytowej.

Wróćmy na chwilę do tematu skali opisanego problemu. Do chwili obecnej prasa upubliczniła kilka takich przypadków. Jednakże, opierając się na moim doświadczeniu pracy z kredytami konsumenckimi, mogę stwierdzić, że każdy ujawniony przypadek ominięcia procedur bankowych jest sygnałem zaistnienia wielu podobnych. Jest to skutkiem tego, że czas pomiędzy udzieleniem kredytu, a pierwszym sygnałem o problemie z jego odzyskaniem jest zazwyczaj dosyć długi. W tym czasie kolejne osoby mogą wykorzystywać tę samą lukę w procedurach. Dopiero dogłębna analiza portfela pozwala określić rzeczywistą skalę zjawiska. Ilość banków zaangażowanych we wspomnianych przypadkach, oraz rozmiary poszczególnych „wpadek” wskazują, niestety, na to, że opisana słabość systemów zarządzania ryzykiem jest dość powszechna i trwa już od dłuższego czasu. Stąd moja  obawa, iż ujawnione incydenty to jedynie „czubek góry lodowej”. Rodzi się istotne pytanie, czy wewnątrz środowiska bankowego temat jest dostatecznie rozpoznany i czy podjęte  już kroki, aby podobnych sytuacji uniknąć w przyszłości, są wystarczające? Istotną trudnością w zauważeniu problemu może być wspomniany wyżej fakt, że „rolowanie” kredytów pozwala zaangażowanym w ten proceder osobom na utrzymywanie regularnej spłaty swych miesięcznych rat bardzo długo. Ponieważ ocena jakości portfela kredytowego opiera się zazwyczaj na ocenie regularności spłat, nadmierne zadłużenie klientów może być niewidoczne. Co więcej, cechy demograficzne i ekonomiczne klientów banku oraz ich zachowanie związane ze spłatą zaciągniętych zobowiązań jest podstawą do tworzenia i rozwijania statystycznych modeli oceny wiarygodności kredytowej. Jeżeli, tak jak podejrzewam, osoby „rolujące” kredyty stanowią istotną liczebnie grupę klientów, to ich charakterystyki mogą mieć znaczący wpływ na powstające modele skoringowe. W efekcie zaufanie banku do tego rodzaju osób rośnie, mimo że powinno być odwrotnie. Jedynie regularne monitorowanie całej sytuacji finansowej klienta (na przykład poprzez pobieranie i analizę raportów monitorujących BIK), pozwala na zidentyfikowanie tego rodzaju sytuacji. Zatem, jeśli, ze względu na koszt raportów monitorujących, bank podejmie decyzję, iż raporty takie będą pobierane tylko dla ekspozycji, na których występują opóźnienia w spłacie, to w rezultacie nie będzie mógł w porę zauważyć narastającej „bańki” zadłużenia u części swoich klientów.

Kolejny temat, to co zrobić, gdy w wyniku przeprowadzonej analizy portfela, bądź jako rezultat zaistniałych opóźnień, zidentyfikowane zostaną tego rodzaju ekspozycje? Po pierwsze, oszacować skalę – jak wspomniałem, pojedyncze przypadki mogą być zapowiedzią kolejnych. Po drugie, zidentyfikować przyczyny i określić środki zaradcze. Ich szybkie wdrożenie pozwoli na ograniczenie możliwości wystąpienia podobnych błędów w przyszłości. Po trzecie, wydzielić tego rodzaju kredyty z całości portfela i zastosować wobec nich indywidualny tryb postępowania. Regularny kontakt z klientem, zidentyfikowanie wszystkich możliwych źródeł spłaty oraz szybkie wystąpienie na drogę windykacji prawnej mogą być sposobem na ograniczenie strat. Po czwarte, dokonać analizy polityki, procedur i stosowanych modeli skoringowych pod kątem ewentualnych luk oraz skutków błędnej oceny jakości wydzielonej części portfela. Może również powstać potrzeba ponownej wyceny wartości ekspozycji kredytowych. Wszystkie te działania muszą być podjęte szybko i konsekwentnie, stąd potrzeba pełnego zaangażowania na wszystkich szczeblach zarządzania. Pozostawienie rozwiązania problemu tylko w gestii departamentów zarządzania ryzykiem, może być, ze względu na naturalną inercję organizacji, skazane na niepowodzenie.

Podsumowując, udzielanie niezabezpieczonych kredytów konsumenckich jest atrakcyjnym źródłem dochodów banku, jednakże nie jest pozbawione niebezpieczeństw. Stąd konieczność stałego zadawania sobie pytania, czy obecne systemy zarządzania ryzykiem w adekwatny sposób identyfikują wszystkie możliwe zagrożenia. Jak wykazałem powyżej, niebezpieczeństwa rodzą się również tam, gdzie dotychczasowe doświadczenie banku i związana z nim statystyka wskazują na bardzo małe prawdopodobieństwo strat. Naturalna ludzka tendencja do bagatelizowania pojedynczych incydentów może mieć przy tym fatalne skutki. Ograniczone zaufanie, systematyczna kontrola i bieżące monitorowanie sytuacji są sposobem na ich uniknięcie lub przynajmniej zminimalizowanie.

Leszek Sołtysik

Autor prowadzi firmę doradczą „MoreInfo Usługi Doradcze”. Przed rozpoczęciem działalności doradczej przez siedem lat pełnił kluczowe role w zakresie strategii i zarządzania ryzykiem kredytowym w wiodących instytucjach „consumer finance” w Polsce.
Źródło: PR News

kredyty gotówkowe 2009-04-09
Redakcja PRNews.pl
Tagi: kredyty gotówkowe

Sprawdź także:

a 0 World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn
Wojciech BoczońWojciech Boczoń
19.12.2025 (12:15)

World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn

World ogłosił zestaw zmian w World App, w tym czat z szyfrowaniem, możliwość wysyłania środków w rozmowach oraz …

a 0 Cyberprzestępcy polują na „krety” w bankach, telekomach i big techach. Nawet 15 tysięcy dolarów za jedno kliknięcie
19.12.2025 (12:11) – informacja prasowa

Cyberprzestępcy polują na „krety” w bankach, telekomach i big techach. Nawet 15 tysięcy dolarów za jedno kliknięcie

To już nie jest era ataków „z zewnątrz”. Na darknetowych forach trwa cicha rekrutacja pracowników banków, …

a Kariera w finansach 0 AI i cyberbezpieczeństwo kluczowymi kompetencjami w 2026 roku
19.12.2025 (12:09) – informacja prasowa

AI i cyberbezpieczeństwo kluczowymi kompetencjami w 2026 roku

Specjaliści w obszarach cyberbezpieczeństwa, sztucznej inteligencji oraz rozwoju oprogramowania są dziś najbardziej …

a 0 BGK oraz Banco Português de Fomento podpisały memorandum o współpracy
19.12.2025 (12:06) – informacja prasowa

BGK oraz Banco Português de Fomento podpisały memorandum o współpracy

Banki rozwoju z Polski i Portugali podpisały memorandum o współpracy. Dokument ustanawia ramy ułatwiające …

a 0 ING zachęca: oszczędzajmy na białą godzinę
19.12.2025 (12:03)

ING zachęca: oszczędzajmy na białą godzinę

ING Bank Śląski inspiruje Polaków do oszczędzania na białą godzinę, czyli na to, co chcemy, żeby się wydarzyło. …

a 0 Dojrzałe wdrożenia, odporność operacyjna, rentowność – trzy filary rozwoju AI w usługach finansowych w 2026 r.
19.12.2025 (12:02) – informacja prasowa

Dojrzałe wdrożenia, odporność operacyjna, rentowność – trzy filary rozwoju AI w usługach finansowych w 2026 r.

Usługi finansowe zaczną wymagać większej odpowiedzialności w obszarze AI, gdy faza eksperymentów dobiegnie …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców