Firma badawcza IBP Research, specjalizująca się w analizach rynku chemicznego i materiałów budowlanych, opracowała kolejny raport na temat dystrybucji materiałów budowlanych obecnie i na przestrzeni ostatnich lat.
Na podstawie dotychczasowej sprzedaży w badanych punktach handlowych i przesłanek prognostycznych, IBP Research diagnozuje, że rynek materiałów budowlanych w całym roku 2014 osiągnie wartość ok. 45 mld zł. Po odliczeniu sprzedaży bezpośredniej, sam rynek dystrybucji wyniesie 38 mld zł.
Największe przyrosty sprzedaży dystrybutorzy materiałów budowlanych osiągali w latach 2006-2008, a największą wartość bezwzględną rynek osiągnął w roku 2011. Przez ostatnie 2 lata, rynek konsekwentnie spadał, kilkuprocentowo. Ten rok przyniesie odbicie o 6 procent w góre.
Rynek dystrybucji tworzą: hurtownie i składy ogólnobudowlane, supermarkety budowlane oraz sklepy specjalistyczne. W latach 2006-2014 udział hurtowni spadł z 67% na 52%, udział sklepów specjalistycznych spadł nieznacznie do poziomu 8%, tymczasem udział supermarketów wzrósł z 25% na 41%.
Wśród sieci supermarketów budowlanych dominuje Castorama (38% udziału), następnie Leroy Merlin i Obi (łącznie te 3 sieci reprezentują 3/4 rynku). Resztę dzielą: Bricomarche, Bricoman, Praktiker, Nomi, sklepy Mrówka grupy PSB, sklepy Majster grupy PMB, Merkury Market i Jula.
W segmencie hurtowni ogólnobudowlanych i sklepów specjalistycznych liderem jest Grupa PSB (udział 20%, bez marketów Mrówka). Po kilka % rynku mają: Grupa Handlo-Budowa, Sieć Budowlana.pl, Saint-Gobain Dystrybucja Budowlana, SIG, Grupa PHMB, oraz sieci hurtowni instalacyjno-sanitarnych: BIMS Plus, Grupa ABG, Onninen, Grupa SBS.
Na podstawie: IBP Research „Rynek dystrybucji materiałów budowlanych w Polsce.