PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościRynek consumer finance – wzrost w obliczu wyzwań i zagrożeń

Rynek consumer finance – wzrost w obliczu wyzwań i zagrożeń

Wiadomości 08.01.2014 (11:36)

W świetle szacunków wykonanych na podstawie Diagnozy Społecznej 2013, na polskim rynku kredytów i pożyczek dominującą pozycję zajmują banki, które udzieliły ponad 130 mld kredytów na cele konsumpcyjne.

Na drugim biegunie tego rynku znajdują się firmy pożyczkowe. W swoich portfelach posiadają zaledwie ok. 3 mld pożyczek, które zostały przeznaczone na cele związane z bieżącą konsumpcją. Tak znacząca dysproporcja wynika z kilku przyczyn. Po pierwsze, kredyty udzielane gospodarstwom domowym w sektorze bankowym opiewają na zdecydowanie wyższe kwoty. Po drugie, kredyt bankowy zazwyczaj udzielany jest na dłuższy termin, co naturalnie podnosi sumaryczną wartość zadłużenia gospodarstw domowych w tym sektorze.

Sybstytucyjność i komplementarność

Obserwując te dwa źródła zaciągania zobowiązań można wskazać zarówno elementy substytucyjności, jak i komplementarności. Pewna doza substytucyjności obecna jest w obszarze decyzji podejmowanych przez gospodarstwa domowe. W warunkach znacznego wykluczenia z możliwości korzystania z rynku kredytowego (jak miało to miejsce po wprowadzeniu rekomendacji T) gospodarstwa domowe mogą zaspokoić swoje potrzeby, wprawdzie zazwyczaj jedynie częściowo, przez zaciągnięcie pożyczki w innej instytucji finansowej. W okresie 2011 – 2013 ta substytucyjność uwidoczniła się przez większy przyrost liczby gospodarstw domowych sięgających po pożyczki z sektora firm pożyczkowych niż w sektorze bankowym. Oprócz wspomnianej substytucyjności, rynek kredytów bankowych i rynek pożyczek z innych instytucji finansowych pozostają w znacznej mierze komplementarne. Komplementarność ta bardziej widoczna jest przy spojrzeniu od strony podaży. Przejawia się ona ukierunkowaniem oferty na odmiennego klienta. Klient sięgający po kredyt bankowy oczekuje zazwyczaj wyższej kwoty pożyczki i, żeby ją dostać, musi przejść bardziej skomplikowaną procedurę oceny wiarygodności, co wynika z konieczności zapewnienia bezpieczeństwa depozytom. Koszty stałe w banku są zatem na wyższym poziomie, a zatem praktycznie niemożliwe jest zapewnienie rentowności w grupie pożyczek na niskie kwoty. W przypadku rynku pożyczkowego, klient jest również sprawdzany, ale dopuszczalny poziom ryzyka braku spłaty pozostaje na wyższym poziomie. W konsekwencji rynek ten działa na niższym poziomie kosztów (również stałych) i dysponuje większą elastycznością w podejściu do klienta przychodzącego po drobną pożyczkę.

Wspólny mianownik prognoz


Oba te rynki można jednak sprowadzić do wspólnego mianownika w obszarze prognoz, gdyż w znacznej mierze czynniki determinujące popyt na kredyt bankowy i pożyczki w sektorze pozostałych instytucji finansowych są tożsame. Bardzo istotną rolę w kształtowaniu popytu gospodarstw domowych na kredyty i pożyczki odgrywają czynniki demograficzne. Ich istota sprowadza się do całkowicie odmiennych modeli korzystania z rynku kredytowego w grupie gospodarstw domowych osób młodych oraz tych, w których decydujący głos mają osoby starsze. O ile w przypadku kredytu mieszkaniowego, rola wieku jest szalenie istotna i w przypadku gospodarstw domowych osób starszych, popyt na mieszkania praktycznie nie występuje, to w przypadku kredytów i pożyczek na cele konsumpcyjne, gospodarstwa domowe osób w młodym i średnim wieku (do 45 lat) charakteryzują się popytem przewyższającym o ok. 40% popyt gospodarstw domowych w wieku przedemerytalnym oraz prawie trzykrotnie wyższym, niż gospodarstwa domowe emerytów. W większości społeczeństw czynnik ten nie ma aż tak dużego znaczenia, gdyż udziały poszczególnych grup wieku nie zmieniają się znacząco w kolejnych latach. W Polsce jednak różnice w liczebności poszczególnych roczników gospodarstw domowych są bardzo znaczące. Na skutek występujących różnic w sposobie korzystania z rynku kredytowego/pożyczkowego, bardzo znacząco zwiększał się popyt gospodarstw domowych w okresie 2005 – 2007, kiedy to na rynek pracy wchodziły bardzo liczne roczniki wyżu demograficznego przełomu lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych.

Same czynniki związane z demografią nie są jednak w stanie wyjaśnić zmian zachodzących w obszarze popytu na kredyt. Bardzo istotną rolę po stronie popytu odgrywa czynnik związany z niepewnością. Gospodarstwa domowe, oceniając sytuację gospodarczą, naturalnie komunikują swoje obawy dotyczące przyszłości. Ocena przyszłości może być związana zarówno z sytuacją na rynku pracy, jak i może dotyczyć sfery zdecydowanie bliższej, czyli finansów gospodarstwa domowego. Niewątpliwie jednak, obawy przed niekorzystnym rozwojem sytuacji skłaniają do przemyślenia decyzji o zaciągnięciu kredytu/pożyczki, gdyż jej spłata może się okazać zdecydowanie trudniejsza w trudnych warunkach rynkowych. Do roku 2008 włącznie, niepewność gospodarstw domowych co do przyszłego rozwoju sytuacji była bardzo niska, jednak kryzys finansowy przyniósł załamanie. Pierwsze sygnały wychodzenia z niekorzystnej sytuacji w tym obszarze widoczne są dopiero od początku 2013 roku.

Motory i bariery wzrostu

Głównymi celami obecności gospodarstw domowych na rynku kredytów i pożyczek konsumpcyjnych jest finansowanie zakupu dóbr trwałych oraz remontu mieszkania. Zadłużenie na te dwa cele stanowi około 65% całości zadłużenia konsumpcyjnego. Naturalnie więc, rynek kredytów i pożyczek konsumenckich zależy od skłonności do dokonywania tego typu wydatków oraz skłonności do finansowania tych wydatków ze środków zewnętrznych. Niestety, od momentu rozpoczęcia monitoringu skłonności gospodarstw domowych do dokonywania poważnych wydatków, w 2007 roku obserwowany jest systematyczny spadek. Wynika on w głównej mierze ze zmniejszonej skłonności do sięgania po zewnętrzne finansowanie. Może to dziwić w obliczu wciąż jeszcze niskiej zamożności gospodarstw domowych w Polsce. Może jednak być związane ze stroną podaży, a mianowicie z barierami stawianymi przed gospodarstwami domowymi w momencie chęci wejścia na rynek. Szczyt natężenia barier dla zaciągania kredytów/pożyczek obserwowany był w 2012 roku, kiedy to bardzo zwiększyły się obawy gospodarstw domowych związane z możliwością niespełnienia wysokich wymagań instytucji finansowych co do poziomu dochodu. Było to w okresie największego nasilenia negatywnych skutków rekomendacji T.

Nowa konstrukcja wskaźnika Consumer Finance


Sytuacja w tych czterech obszarach – demografia, niepewność, skłonność do zakupów i wykluczenie – jest podstawą konstrukcji nowego Barometru Rynku Consumer Finance, który pokazuje kompleksowo całość zmian zachodzących w obszarze popytu na kredyt. Barometr ten został skalibrowany w taki sposób, aby możliwe było łatwe interpretowanie jego wartości w kontekście spodziewanych zmian na rynku kredytów i pożyczek. Łącznie z najnowszymi wskazaniami za czwarty kwartał 2013 r. przedstawiony on został na poniższym wykresie.

Po raz drugi z rzędu Barometr przekroczył poziom 50 punktów, co oznacza możliwy wzrost w nadchodzących kwartałach. Wartość Barometru, wynosząca 52,6 punktu, oznacza, że spodziewany wzrost rynku kredytów konsumenckich w nadchodzących 12-tu miesiącach powinien sięgnąć 2,6%. Jest to zdecydowanie optymistyczny sygnał w odniesieniu do wartości 39,5 punktu, obserwowanej w drugim kwartale 2012 roku. Tak niski poziom Barometru w tamtym okresie wskazywał na możliwość kurczenia się rynku kredytów dla gospodarstw domowych w tempie ok. 10% rocznie.

2014 – rok szans i zagrożeń

Pomimo poprawy wskazań Barometru w ostatnim okresie, rynek kredytów i pożyczek na cele konsumpcyjne wciąż stoi przed szeregiem wyzwań. W kolejnych latach można się spodziewać malejącej skłonności do sięgania po kredyt konsumpcyjny, co w znacznej mierze będzie wiązało się z coraz mniejszą liczbą gospodarstw domowych osób młodych, a coraz większą liczbą tych, których członkowie osiągnęli wiek emerytalny i naturalnie w mniejszym stopniu korzystają z kredytu na cele konsumpcyjne. Dodatkowo, nastroje społeczne, a także skłonność do sięgania po kredyt są wciąż na bardzo niskim poziomie. W takich warunkach, i potwierdzają to opinie samych banków, może być bardzo trudno sprzedawać nowe kredyty konsumpcyjne gospodarstwom domowym. Na szczęście sektor finansowy zmniejsza obecnie bariery stawiane gospodarstwom domowym przy zaciąganiu kredytów/pożyczek. Widzą to sami zainteresowani i stąd mniej się boją aplikowania po produkty kredytowe. W konsekwencji maleje grupa wykluczonych z rynku kredytowego.

Do większej poprawy sytuacji mogą przyczynić się działania instytucji finansowych promujące produkty dopasowane do potrzeb gospodarstw domowych, a także powrót zaufania w relacjach gospodarstw domowych z instytucjami finansowymi. W ostatnich latach zaufanie to zostało nadszarpnięte przez niekorzystne zmiany w obszarze dostępności do kredytu, które uderzyły w sektor gospodarstw domowych w trudnym dla nich okresie spadku dynamiki dochodów. Do spadku zaufania przyczyniły się również kampanie, które w uproszczony sposób postawiły znak równości między oszustwem Amber Gold i pozostałymi kredyto-/pożyczkodawcami.

Dr Piotr Białowolski

Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce – Związek Pracodawców

2014-01-08
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców