PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • UniCredit
    • VeloBank
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plHydeparkBogusław PółtorakUbezpieczycielu, poszkodowany to też klient!

Ubezpieczycielu, poszkodowany to też klient!

Bogusław Półtorak 24.05.2012 (08:00)

Komunikacyjne ubezpieczenia OC od lat stanowią piętę achillesową działających na polskim rynku ubezpieczycieli. W nich, jak w lustrze, można dostrzec wszelkie problemy krajowej branży. Firmy narzekają, że tylko na komunikacyjnych tracą, że klienci są źli, a poszkodowani pazerni, że ryzyko za wysokie, że akwizycja słaba, że… itd. Ten pean narzekania niektórym w branży tak wszedł w krew, że koniec końców nie widzą żadnego związku pomiędzy owym podejściem a swoją kondycją rynkową.

W pogoni za zyskiem za wszelką cenę, często działając na granicy prawa lub wykorzystując wszelkie sztuczki prawne zapominają, że ubezpieczenia do przede wszystkim wiarygodność i pewność rozwiązań. A jak na przykład oceniać postępowanie jednego z liderów ubezpieczeń direct (zresztą nie tylko jego), które polega na tym, że bezsporne, rzeczywiste faktury za wynajem aut zastępczych reguluje dopiero po batalii sądowej? Świadomie łamiąc w ten sposób kodeksową zasadę naprawienia szkody w jej rzeczywistej wysokości. Czy potrzebne jest dopozywanie sprawców i walka sądowa, żeby mieć poczucie, że ubezpieczyciel to podmiot godny zaufania?

W reklamach ubezpieczeń komunikacyjnych widzimy optymistyczny wątek pomocy, przyjaznej ręki. Niestety nie jest ona wyciągnięta do poszkodowanego. Po wypadku, ponieważ to nie on płaci składkę, nie widać celu, w jakim można sobie zawracać nim głowę. Pytaniem retorycznym jest jednak, jak taka osoba później zareaguje na niezależną propozycję skorzystania usług zaangażowanego w całą sprawę ubezpieczyciela. Mamy dziś czasy produktów łączonych, pakietowych, firmy ubezpieczeniowe nie działają w próżni komunikacyjnego OC. Budowanie wiarygodności (teraz raczej wygląda to jak jej psucie) na prostym przekazie cenowym – miej odwagę, zmień, bo będzie klika złotych taniej – jest bardzo krótkowzroczne. Przy likwidacji szkód skończy się starciem z poszkodowanymi, a ci w końcu zaczną się organizować. Kilku klientów w sądach pewnie bogatym towarzystwom nie robi różnicy, dobrze opłacani prawnicy przecież wykażą swoją przydatność. Ale już pozew zbiorowy kilkuset tysięcy komunikacyjnych poszkodowanych może finansowo wytrącić firmę z równowagi.

Ktoś może powie, że obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne są produktowym wyjątkiem. Ale nie wyjaśnia to jednego – że coś, co w warunkach ubezpieczeń dobrowolnych funkcjonuje znośnie, tu staje się mission impossible. Na rynku ciągła walka kierowców z firmami ubezpieczeniowymi – kto kogo. Globalne potęgi ubezpieczeniowe zgodnie równają do polskiej szarzyzny. Z jednej strony zakłady ubezpieczeń narzekają na rentowność (traconą głównie kosztami akwizycji), czym tłumaczą pazerność wobec poszkodowanych, a z drugiej strony notują zyski. Zyski, które jak się okazuje, zostają wypracowane raczej nie we współpracy z klientem, a na wykorzystywaniu słabości polskiego prawa w ochronie poszkodowanego. Może czas na zmianę modelu dystrybucji ubezpieczeń? Póki co, poszkodowanym pozostaje ścieżka sądową. Niestety najefektywniej pozywać sprawców i towarzystwa ubezpieczeniowe, i jednocześnie informować media o sprawach. Coraz częściej w dochodzeniu roszczeń pomagają wyspecjalizowane firmy czy banki – w ramach pakietów pomocy prawnej. Kliencie, warto korzystać, bo biznes ubezpieczeniowy skupia się dziś na sztuczkach prawnych i na te sztuczki trzeba się przygotować.

Tak pewnie zrobią kierowcy, którzy od lat udowadniają swoje prawo do aut zastępczych. Tak zrobią klienci, którzy płacili składki za ubezpieczenie od utraty pracy przy spłatach kredytów. Sprawy może często niekluczowe, ale pewnie uciążliwe dla wielu. Dla poszkodowanych na zdrowiu, można powiedzieć, że sprawy życia i śmierci. Świadome lekceważenie i wykorzystanie prawa dla własnych celów pewnie jest biznesowo uzasadnione. Można przecież w nieskończoność odwoływać się, czekać na kolejne rozstrzygnięcia Sądu Najwyższego, a biznes się kręci. Czy na pewno jednak się kręci? Ostatnio w obronie poszkodowanych staje już nie tylko osamotniony w walce rzecznik ubezpieczonych, ale coraz częściej banki. Ubezpieczyciele, którzy tak chętnie sprzedawali polisy dołączane do kredytów (np. o utraty pracy, zdrowia) i pożyczek, wchodząc na salony bankowe, stosowali to same podejście.

Zainkasować i zapomnieć o kliencie, a jak będzie szkoda, to wykręcimy się sianem, a na ścisłość odpowiemy prawem. Może niespójnym i do końca niejasnym, ale wbrew pozorom w Polsce, pod względem intencjonalnym, dość prostym. Taka strategia zderza się już nie ze słabym Kowalskim, a zorganizowanymi Kowalskimi lub bankami. Banki już sobie w kaszę dmuchać sobie nie dadzą, a podstawowym argumentem jest to, że to one dziś mają klienta. Klienta, która raz jest poszkodowanym, ale innym razem – i to coraz częściej – kupującym. Nie trzeba być szczególnie przenikliwym, żeby wiedzieć, że więcej daje zarobić klient zadowolony. Póki co, towarzystwa wychodzą z założenia, że lepszy klient mierny niż wierny. Ubezpieczyciele – sami na siebie kręcicie bicz.

Nieszczęśnikowi poszkodowanemu przez kierowcę ubezpieczonego u owego lidera direct, według miłej pani z infolinii, przygotowanej do rozmowy przez świetnych trenerów call center, przysługuje bilet komunikacji miejskiej. W sumie słusznie, bo przecież poszkodowany jeździł tym autem tylko od święta, a jedynie złośliwie na czas naprawy chce ubezpieczyciela naciągnąć na jazdę rozpadającym się autem zastępczym. Dodajmy, że ubezpieczyciel proponuje, że poszkodowany sam sobie zapłaci za auto zastępcze, a później – się zobaczy. To później, to dalsze kwestionowanie faktury, bo czas technologiczny inny. No tak, kodeks mówi jednak o szkodzie rzeczywistej, a nie technologicznej. Dodajmy, że to wszystko przy tzw. formie bezgotówkowej rozliczenia szkody i we współpracy z serwisem uznanym przez ubezpieczyciela za godny zaufania. Cóż więc innego miał zrobić ów poszkodowany z atrakcyjną ofertą tegoż ubezpieczyciela, niż wyrzucić ją do kosza. Zdrowa reakcja na ofertę kogoś, kto nie postępuje etycznie. To być może prozaiczny przykład, ale jakże symptomatycznie pokazujący problemy polskich ubezpieczeń. Jeśli Panie i Panowie ubezpieczyciele nie wychowacie sobie lojalnego klienta, to ten biznes zawsze będzie pod kreską. Niekoniecznie finansową.

Źródło: Bankier.pl

Bogusław Półtorak hydepark ubezpieczenia 2012-05-24
Redakcja PRNews.pl
Tagi: Bogusław Półtorak hydepark ubezpieczenia

Sprawdź także:

a 0 „ING. W rytmie życia” nowa długoterminowa strategia banku
18.11.2025 (17:41) – informacja prasowa

„ING. W rytmie życia” nowa długoterminowa strategia banku

ING Bank Śląski ogłosił nową długoterminową strategię „ING. W rytmie życia”, której celem jest wzmocnienie pozycji …

a 0 Platforma eToro umożliwiła handel 24/5 wszystkimi akcjami S&P 500 i Nasdaq 100
18.11.2025 (17:37) – informacja prasowa

Platforma eToro umożliwiła handel 24/5 wszystkimi akcjami S&P 500 i Nasdaq 100

Platforma inwestycyjna i tradingowa eToro ogłosiła rozszerzenie oferty handlu 24/5 na wszystkie spółki wchodzące w …

a 0 Polski sektor bankowy jest zbyt mały, by obsłużyć wzrost PKB, a dla MŚP i firm bez stażu ma ograniczoną ofertę
18.11.2025 (17:35) – informacja prasowa

Polski sektor bankowy jest zbyt mały, by obsłużyć wzrost PKB, a dla MŚP i firm bez stażu ma ograniczoną ofertę

Polska rozwija się 3 razy szybciej niż średnia dla UE: prognoza na rok 2025 to 3,3%, a na 2026 r. około 3,0%. W …

a 0 ALDI wprowadza usługę cashback w całej Polsce
18.11.2025 (17:33) – informacja prasowa

ALDI wprowadza usługę cashback w całej Polsce

ALDI wprowadza usługę cashback. Od 14 listopada br. w blisko 400 sklepach sieci ALDI gotówkę można wypłacać …

a 0 Polskie banki w wyścigu z PayTechami: jak odzyskać zaufanie sprzedawców? Raport Capgemini
18.11.2025 (17:31) – informacja prasowa

Polskie banki w wyścigu z PayTechami: jak odzyskać zaufanie sprzedawców? Raport Capgemini

Rosnąca popularność PayTechów coraz mocniej podważa pozycję tradycyjnych instytucji finansowych w Polsce. Jak …

a 0 ING Bank Śląski osiąga porozumienie w sprawie przejęcia pełnej kontroli nad Goldman Sachs TFI, kupując pozostałe 55% udziałów
18.11.2025 (09:43) – informacja prasowa

ING Bank Śląski osiąga porozumienie w sprawie przejęcia pełnej kontroli nad Goldman Sachs TFI, kupując pozostałe 55% udziałów

ING Bank Śląski osiąga porozumienie z Goldman Sachs w sprawie pełnego przejęcia polskiej spółki zarządzania …

PRNews.pl

Zobacz również

Booking wdraża Revolut Pay jako nową metodę płatności

Booking wdraża Revolut Pay jako nową metodę płatności

Platforma rezerwacji turystycznych Booking.com i Revolut ogłosiły…

Unicredit robi porządki po Aionie. „Wypowiedzieli mi umowę!”

Unicredit robi porządki po Aionie. „Wypowiedzieli mi umowę!”

Czytelnik skarży się na wypowiedzenie umowy przez…

Alior przekonuje, że należy wam się 1000 zł. Rusza nowa promocja

Alior przekonuje, że należy wam się 1000 zł. Rusza nowa promocja

Alior Bank rozpoczął nową promocję kont osobistych…

Wyciek danych z 9000 sklepów, rozważcie zastrzeżenie PESEL-u

Wyciek danych z 9000 sklepów, rozważcie zastrzeżenie PESEL-u

Doszło do wycieku danych z platformy sky-shop.pl,…

Odbierz paczkę i weź kredyt. InPost instaluje Paczkomaty w placówkach BNP Paribas

Odbierz paczkę i weź kredyt. InPost instaluje Paczkomaty w placówkach BNP Paribas

InPost rozpoczyna instalację paczkomatów w placówkach Banku…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców