Przed pseudo-pośrednikami można się jednak obronić. Należy przestrzegać pewnych podstawowych zasad, które można streścić w kilku punktach. Na co trzeba zwrócić uwagę przy korzystaniu z biur nieruchomości doradzają specjaliści Metrohouse S.A.
1.Licencja zawodowa pośrednika
Licencja zawodowa pośrednika umożliwia prowadzenie czynności w zakresie obrotu nieruchomościami. Pośrednik jest odpowiedzialny zawodowo także za osoby, które nie posiadają licencji pracując pod jego nadzorem w biurze nieruchomości. Korzystanie z licencjonowanego pośrednika daje większą gwarancję, że usługodawca jest osobą kompetentną i ma doświadczenie na rynku. Jeśli obsługę prowadzi osoba pracująca pod nadzorem pośrednika, należy domagać się umieszczenia w umowie pośrednictwa numeru licencji licencjonowanego pośrednika oraz podanie do niego numeru telefonu.
UWAGA:
Licencja jest przyznawana osobom fizycznym. Nie ufaj agentom twierdzącym, że ich biuro jest licencjonowane.
Na rynku działa ponad 20 tysięcy biur nieruchomości. Do chwili obecnej wydano tylko ponad 8 tysięcy licencji pośrednika. Wniosek – wiele biur działa nielegalnie. Weź to pod uwagę i nie korzystaj z ich usług.
Dane pośrednika możesz sprawdzić na stronie Ministerstwa Budownictwa http://www.mi.gov.pl/2-482c0defdb3dc.htm
2.Ubezpieczenie
Każdy licencjonowany pośrednik musi posiadać ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej. W przypadku wyrządzenia przez niego szkód w wyniku prowadzonej działalności można dochodzić odszkodowania. Jest to szczególnie istotne, ponieważ najczęściej przedmiotem obrotu są nieruchomości będące owocem pracy całego życia. Brak ubezpieczenia powinien być sygnałem o niskiej wiarygodności agenta.
UWAGA:
Informacja o ubezpieczeniu musi być zawarta w umowie pośrednictwa.
3.Wiarygodna siedziba firmy
Siedziba lub oddział firmy mówi wiele o jej działalności. Najlepiej, by spotkanie z pośrednikiem w celu np. podpisania umowy pośrednictwa odbywało się w siedzibie firmy lub jej biurze sprzedaży. Należy zwrócić uwagę, jak długo biuro jest użytkowane przez firmę, być może jest tylko szybko zaaranżowana prowizorka. Przy jakichkolwiek wątpliwościach warto zapytać innych najemców w budynku, co wiedzą o firmie.
UWAGA:
Na rynkach dużych miast, zwłaszcza akademickich, powstaje co roku kilkanaście biur, których działalność ogranicza się do przekazania adresu i pobrania kwoty 200-300 PLN za wirtualne dane. Firmy tego typu wynajmują pomieszczenia w kamienicach w dobrych lokalizacjach. Często unikają nazwy „biuro nieruchomości”.
4.Prowizje i opłaty
Nieuczciwi „agenci” pobierają opłaty na etapie przekazywania danych adresowych nieruchomości przeznaczonych do wynajmu lub sprzedaży. Przy napotkaniu na taką propozycję należy kategorycznie odstąpić od dalszych rozmów. Jest to pierwszy sygnał, że mamy do czynienia z oszustem.
UWAGA:
Prowizja za usługę powinna być pobierana przy finalizacji transakcji (ew. częściowo przy umowie przedwstępnej), lecz nigdy na początku współpracy.
5.Opinia na rynku
Istnieją dwa sposoby wyboru biura nieruchomości. Pierwszy – duże i znane biuro posiadające sieć oddziałów, drugi – lokalnie działający pośrednicy ograniczający swoją działalność do określonego terytorium. Niezależnie od dokonanego wyboru przed skorzystaniem z usługi należy zasięgnąć opinii bliskich, przyjaciół, czy współpracowników na temat poziomu usług reprezentowanego przez dane biuro. Klienci są najlepszym miernikiem poziomu satysfakcji.
UWAGA:
Aby sprawdzić wiarygodność biura warto zwrócić się z pytaniem o jego weryfikację do lokalnego stowarzyszenia pośredników w obrocie nieruchomościami.