W ramach strategicznego programu wsparcia małych przedsiębiorstw, Visa Inc. ogłosiła ogólnoeuropejską inicjatywę na rzecz ponad 8 milionów małych firm i lokalnych społeczności, co przyczyni się do odbudowy gospodarek po pandemii Covid-19. Na całym świecie pomoc Visa trafi do 50 milionów małych firm i mikroprzedsiębiorstw.
Małe przedsiębiorstwa odgrywają kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu europejskich społeczności. To one wytwarzają ponad połowę PKB i zatrudniają dwie trzecie wszystkich pracowników w Europie. Najnowsze analizy wskazują, że na skutek pandemii Covid-19 drobni przedsiębiorcy, zwłaszcza ci działający w zakresie usług osobistych, hotelarstwa i handlu detalicznego, ponieśli poważne straty.
Obecnie mikroprzedsiębiorstwa muszą zmierzyć się z nowymi wyzwaniami rynkowymi, aby odbudować swój potencjał. Dane Visa wskazują na wzrost zainteresowania konsumentów zakupami online – w niektórych krajach europejskich wyniósł on co najmniej 25 procent.
W porównaniu z kwietniem 2019 roku, w Polsce wzrost liczby transakcji w e-handlu
z wykorzystaniem kart Visa wydanych w Polsce wyniósł 20%. W tym samym czasie, liczba posiadaczy kart Visa wydanych w Polsce, którzy dokonali po raz pierwszy zakupów online, wzrosła o 5%, co przekłada się na bardzo dużą liczbę nowych konsumentów płacących kartą online.
Co więcej, mieszkańcy Europy preferują obecnie płatności bezgotówkowe. Dwie na trzy transakcje Visa w sklepach stacjonarnych są obecnie dokonywane przy użyciu karty zbliżeniowej lub smartfona. W największych krajach w Europie udział transakcji zbliżeniowych Visa wzrósł o co najmniej 25%, a w kilku z nich liczba płatności zbliżeniowych w ciągu ostatniego roku podwoiła się. W Polsce udział transakcji zbliżeniowych Visa między kwietniem 2019 a 2020 r. wzrósł o ponad 10%. Podniesienie limitu płatności zbliżeniowych pozwoliło też konsumentom dokonywać większych zakupów bez konieczności dotykania terminala, a więc szybciej i wygodniej. Wartość koszyka zakupowego w transakcjach zbliżeniowych Visa wzrosła o 10%.[1]
Przystosowanie się do nowej sytuacji gospodarczej będzie priorytetem dla właścicieli małych firm. Skala wyzwań jest ogromna. Badania przeprowadzone przez Visa wskazują, że w Europie tylko połowa sprzedawców akceptuje płatności online.[2] Dlatego we współpracy z siecią instytucji finansowych, firm technologicznych oraz lokalnych partnerów, Visa chce wesprzeć proces modernizacji małych przedsiębiorstw, przyspieszyć ich cyfryzację i pomóc im odpowiedzieć na zapotrzebowanie konsumentów na płatności bezgotówkowe – zarówno te on-line, jak i stacjonarne.
– Teraz, bardziej niż kiedykolwiek, liczy się to, gdzie kupujemy. Małe firmy są podstawą krajowych gospodarek – tworzą miejsca pracy, promują innowacje, a wygenerowany przez nie dochód pozostaje w obrębie lokalnej społeczności. Ich przetrwanie jest kluczowe dla odbudowy ekonomicznej po obecnym kryzysie – mówi Jakub Kiwior, dyrektor zarządzający regionem Europy Środkowo-Wschodniej, Visa. – W związku z tym, że coraz więcej klientów chce płacić zbliżeniowo oraz online, pomoc Fundacji Polska Bezgotówkowa w zakresie rozbudowy sieci akceptacji płatności cyfrowych wśród MŚP jest obecnie potrzebna bardziej niż kiedykolwiek i ma kluczowe znaczenie dla ożywienia gospodarki. Visa wspiera działania Fundacji Polska Bezgotówkowa zarówno wiedzą ekspercką oraz doświadczeniem, jak i wkładem finansowym.
W ramach programu Polska Bezgotówkowa, przedsiębiorca nie ponosi kosztów związanych z instalacją terminala płatniczego oraz obsługą płatności bezgotówkowych przez okres 12 miesięcy. W związku z pandemią i kilkumiesięcznym zamrożeniem gospodarki, Fundacja przedłużyła okres pokrycia kosztów związanych z otrzymaniem terminala dla detalistów, którym w okresie od marca do maja br. kończył się bezpłatny okres użytkowania terminala. Dodatkowo, Fundacja rozpoczęła kampanie edukacyjne i informacyjne skierowane do MŚP, których celem jest wsparcie w odbudowie ich biznesów.
Partnerami inicjatywy Visa „Where You Shop Matters” („To ważne, gdzie kupujesz”) są AIB Merchant Services, Barclays, Bambora, BBVA, CaixaBank, Cardnet, Deliveroo, DownYourHighStreet.com, eBay, Elavon, First Data, Global Pay, Ingenico Group, iZettle, Orderbird, Nebenan, Nexi, PaySME, SafeCharge, ShopAppy.com, Shopify oraz SumUp. Niedługo dołączą do nich kolejne firmy. Doświadczenie Visa w oferowaniu rozwiązań na potrzeby handlu internetowego, w połączeniu z możliwościami jej klientów i partnerów, zapewni kluczowe wsparcie dla wielu małych firm w Europie.
– W Shopify pracujemy nad zniesieniem barier, które utrudniają przedsiębiorcom otwieranie nowych sklepów internetowych i pomagamy małym firmom wznieść się na nowy poziom – mówi Roman Rochel, odpowiedzialny za rynki regionu EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka) w Shopify. – W trakcie pandemii obserwowaliśmy, jak firmy i konsumenci przechodzą do usług on-line. Dotyczyło to zarówno klientów kupujących lokalnie, jak i tradycyjnych przedsiębiorstw, po raz pierwszy oferujących usługi przez internet. We współpracy z partnerami takimi jak Visa, staramy się, aby to przejście do sprzedaży wirtualnej odbywało się możliwie bezproblemowo.
– Elavon pomaga małym firmom wrócić do handlu tak szybko i płynnie, jak to tylko możliwe – mówi Simon Tune, dyrektor marketingu firmy Elavon. – Oprócz zapewnienia ciągłego wsparcia technicznego i handlowego, zaoferowaliśmy naszym klientom bardziej elastyczne, rozwiązania z obszaru płatności bezgotówkowych, aby mogli dostosować się do zasad zachowywania dystansu społecznego, a jednocześnie nie tracili dochodów. W ramach tych działań wprowadziliśmy nowe limity transakcji w terminalach płatniczych i zwiększyliśmy możliwości płatności on-line poprzez aplikacje i smartfony.
Inicjatywa „Where You Shop Matters” zapewnia wsparcie w trzech strategicznych obszarach, kluczowych dla odbudowy gospodarczej społeczności w Europie:
- Pomoc dla firm z sektora MŚP w przenoszeniu działalności do internetu: Połowa konsumentów robi zakupy on-line częściej w porównaniu do czasów przed pandemią[3]. Dla małych firm działających pod presją czasu, przeniesienie części działalności do sieci może być kosztownym i skomplikowanym procesem. Dlatego Visa, we współpracy
z partnerami, pomaga małym przedsiębiorstwom w szybkim odnalezieniu się na rynku e-commerce, zapewniając im potrzebne do tego narzędzia, środki i doświadczenie. - Wsparcie małych firm w wykorzystaniu płatności cyfrowych: Pandemia Covid-19 przyspieszyła konieczność zaoferowania klientom bezpiecznych i wygodnych metod płatności. Visa i jej partnerzy pracują nad zwiększeniem liczby punktów, w których klienci mogą zapłacić kartą lub smartfonem, a także zobowiązują się pomóc ponad 8 milionom małych firm w otwarciu i rozwinięciu biznesu dzięki sprzedaży on-line.
- Zachęcanie konsumentów do wspierania małych firm: Badania wskazują, że klienci cenią lokalne, niezależne firmy i chcieliby, w miarę możliwości, udzielać im wsparcia[4]. Podczas gdy w całej Europie firmy wznawiają działalność, Visa uruchomiła kilka inicjatyw, aby zachęcać i motywować konsumentów do kupowania lokalnych produktów i stale przypomina, że „To ważne, gdzie kupujesz”.
Działania Visa stanowią kontynuację ogłoszonego w kwietniu br. globalnego zobowiązania Visa Foundation do przekazania w ciągu najbliższych pięciu lat 210 milionów dolarów na fundusz walki ze skutkami pandemii Covid-19, który wspiera długoterminowe potrzeby małych firm i mikroprzedsiębiorstw.
Jako wiarygodny partner w obszarze rozwiązań dla handlu, Visa chce wykorzystać siłę swojej globalnej sieci, aby pomóc światu dostosować się do nowej rzeczywistości, odbudować gospodarczo, a przedsiębiorcom pomóc wznowić działalność.
[1] Dane VisaNet, kwiecień 2020
[2] Badanie sieci akceptacji płatności wśród MŚP, październik 2019
[3] Badanie rynkowe GWI coronavirus findings, kwiecień 2020
[4] Zendesk SMB Survey Report, wrzesień 2019