Samo towarzystwo – najwyraźniej wyznające zasadę „nieważne jak mówią, byle by mówili” – po pierwszej reklamie dolało oliwy do ognia i wypuściło kolejny spot, zapewniając, że w Link4 agenci mają wielu przyjaciół.
Do tej pory rynek reklam produktów ubezpieczeniowych był spokojną sielanką. Firmy tworzyły kampanie wizerunkowe, reklamowały swoje polisy jako najlepsze, towarzystwa udzielały się w kampaniach społecznych. Może dlatego agresywna reklama Link4 spadła na środowisko jak grom z jasnego nieba?
Jednak zburzenie spokoju konkurencji, to nie jedyny efekt, jaki wywołała wspomniana kampania reklamowa. Obnażyła ona również jak słabo zorganizowane i nieporadne jest środowisko pośredników w obliczu wspólnego zagrożenia. Oprócz protestu Polskiego Stowarzyszenia Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych oraz Polskiej Izby Pośredników Ubezpieczeniowych i Finansowych żadne towarzystwo ubezpieczeń nie wyraziło głośno sprzeciwu.
Sami pośrednicy – oprócz pojedynczych głosów w postaci listów publikowanych w mediach – niewiele mogli zrobić. Po części wynika to z faktu, że brakuje miejsca, gdzie mogliby o tym podyskutować, omówić swoje stanowisko, wylać żale albo nawoływać do działania. Co więcej, brak im miejsca, gdzie na co dzień mogliby napisać o swoich bolączkach, uzyskać poradę od kolegi po fachu, ponarzekać na firmy ubezpieczeniowe albo na klientów.
Istnieje co prawda prasa branżowa, jednak ta forma komunikacji (czytanie artykułów) znacznie wydłuża czas reakcji (np. opublikowanie polemiki na dany temat) i zawęża krąg osób, które mogą się w tej formie wypowiedzieć.
Znacznie szybszym, otwartym dla większej ilości osób i mniej formalnym jest inny kanał komunikacji – Internet. Praktycznie na bieżąco można omawiać gorące tematy, wpisywać swoje opinie, polemizować z opiniami innych. Do tego dostępność sieci jest tak powszechna, że – przy odrobinie dobrej woli – nikt nie powinien mieć z tym kłopotu. Inną sprawą jest lęk – głównie osób starszych i w średnim wieku – przed potworem zwanym Internetem. Wiele osób, choć nigdy nawet nie podjęło próby, uważa, że sobie nie radzi i nie chce nawet słyszeć o elektronicznej komunikacji. Ponieważ jednak nie to jest tematem naszych rozważań, pozostaje mieć nadzieję, że ludzie w końcu uwierzą, że nie taki diabeł straszny, jak go malują.
Gdzie szukać takich miejsc spotkań w sieci – zgromadzeń osób ze środowiska ubezpieczeń, ciekawych poglądów, gorących dyskusji? Gdzie znaleźć najświeższe informacje z branży albo porady ekspertów? Niestety, odpowiedź nie napawa optymizmem. Takich miejsc po prostu brak. Istnieją co prawda wątki ubezpieczeniowe na forach portali finansowych, możliwość dodawania opinii pod artykułami, wersje elektroniczne gazet branżowych, ale to ciągle nie jest to, o co chodzi. Ubezpieczenia nie są marginalną częścią świata finansów, więc ludzie pracujący w tym obszarze powinni mieć swoje miejsce – również w Internecie.
Najbardziej rozbudowaną ofertą dla agentów, jaką można znaleźć w sieci, jest Panel Agenta na stronach Portalu www.ubezpieczeniaonline.pl. Można się do niego dostać z tak zwanej Stopki, czyli linka umieszczonego na samym dole strony bądź poprzez link bezpośredni: http://www.ubezpieczeniaonline.pl/panel_agenta/. Początek może być zniechęcający – logowanie. Jednak, jak wyjaśnia Magdalena Vogt-Komorowska, Wiceprezes Ubezpieczenia online.pl Sp. z o.o., taki zabieg był niezbędny. – Długo zastanawialiśmy się czy zamieszczać rejestrację. Zdajemy sobie sprawę z tego, że wiele osób nie lubi zostawiać swoich danych w sieci. Musieliśmy jednak wybierać pomiędzy powszechnością dostępu – co ma odbicie w oglądalności, która dla portali jest przecież podstawą istnienia – a bezpieczeństwem danych naszych Użytkowników. Wybraliśmy to drugie, ponieważ chcemy, aby Panel Agenta był miejscem spotkań wyłącznie osób z branży – taką małą zaufaną społecznością.
Na samym Panelu spotkać można kilka interesujących opcji: artykuły przeznaczone dla agentów, mające im pomóc w pracy nad sobą i kontaktach z klientami, a co za tym idzie – w zwiększeniu sprzedaży oraz najświeższe informacje z rynku. Miesięcznie takich skrótów prasowych pojawia się ponad 100. Warto przy porannej kawie zapoznać się z nimi, by być na bieżąco. Oczywiście każdy artykuł można komentować, zostawiając pod treścią wpis.
Kolejną interesującą opcją są narzędzia pomocne w pracy z klientem, w tym m.in. analiza potrzeb klienta, będąca ciekawym kalkulatorem przy ubezpieczeniach na życie. Wpisując wymagane dane, narzędzie wylicza wysokość sumy ubezpieczenia, na którą powinien ubezpieczyć się klient. Posiłkując się tym kalkulatorem, agent podpiera niejako swoją wiedzę obiektywną analizą, a obliczenia wykonywane na oczach klienta powinny skutecznie ukrócić wszelkie wątpliwości „czy naprawdę taka suma ubezpieczenia jest mi potrzebna?”
Ciekawostką, która mogłaby skupić wokół siebie środowisko ubezpieczeniowe jest czat, czyli miejsce umożliwiające komunikację wielu osób naraz. Atrakcyjność tego narzędzia zależy już od samych agentów, ponieważ ma on sens tylko wtedy, gdy korzysta z niego wiele osób, gdy po prostu prowadzi się na nim konwersację.
– Chcemy wypełnić tę niszę najszybciej, jak się da. Planujemy w przeciągu najbliższego miesiąca dodać tę funkcjonalność do Panelu Agenta. Zdajemy sobie sprawę z tego, że brakuje na Internecie miejsc, w których agenci, brokerzy czy pracownicy towarzystw ubezpieczeniowych mogliby swobodnie wyrażać swoje opinie i wymieniać poglądy z ludźmi z branży, bez obawy, że do wątku wtrącą się niezadowoleni klienci albo osoby, które upojone anonimowością, jaką stwarza Internet, wpisują obraźliwe treści gdziekolwiek się da – zapewnia Wiceprezes Zarządu Ubezpieczenia online.pl Sp. z o.o., Magdalena Vogt-Komorowska.
Po głębszym zapoznaniu się z zawartością portalu http://www.ubezpieczeniaonline.pl/ okazuje się, że oferuje on agentom jeszcze dwie atrakcyjne funkcje – wpis do bazy agentów, która ma pomóc klientowi odnaleźć pośrednika ubezpieczeniowego w jego okolicy oraz strony dla agentów. Całoroczne utrzymanie strony, która jest dostępna w 5 wariantach kolorystycznych do wyboru kosztuje 90 zł netto. – Nie ukrywam, że każdy, kto widzi jak bardzo niezbędnym narzędziem do pracy staje się Internet, powinien znaleźć się ze swoją ofertą również w sieci – czy to we wspomnianej bazie agentów, czy poprzez swoją własną stronę internetową. – dodaje Magdalena Vogt Komorowska.
Panel Agenta www.ubezpieczeniaonline.pl będzie się rozbudowywał, współtworzony przez samych agentów i reagował na aktualne potrzeby branży, zgodnie z przyjętą strategią. Będzie miejscem dla społeczności, którą tworzą wszystkie osoby związane zawodowo z branżą ubezpieczeniową.
Ubezpieczeniaonline.pl