Gdy mówi się o potrzebach sektora małych i średnich przedsiębiorstw, często uwaga koncentruje się na firmach najmniejszych, a potrzeby tych większych traktowane są w podobny sposób. Tymczasem, jak pokazuje badanie przeprowadzone przez Instytut Homo Homini na zlecenie Deutsche Bank PBC, w ramach segmentu MSP pomiędzy firmami małymi i większymi istnieją istotne różnice jeśli chodzi o oczekiwania wobec banków.
Na koniec lutego 2011 roku według GUS w Polsce zarejestrowanych było 3,9 mln firm sektora MSP, z czego szacuje się, że ok. 1,8 mln to firmy aktywne. Segment MSP stanowi 99,9 proc. wszystkich zarejestrowanych w Polsce podmiotów gospodarczych i zatrudnia ok. 70 proc. aktywnych zawodowo Polaków (obecnie to ok. 6,6 mln osób).
W ramach segmentu MSP istnieją znaczne różnice jeśli chodzi o oczekiwania wobec banków – to najważniejszy wniosek wynikający z badania Instytutu Homo Homini przeprowadzonego na zlecenie Deutsche Bank PBC wśród 800 przedsiębiorstw – firm małych (o obrotach do 5 mln zł rocznie) i większych (o obrotach pomiędzy 50 a 150 mln zł rocznie).
Jak wykazało badanie, przedsiębiorcy działający w większej skali oczekują od banku przede wszystkim profesjonalnego doradztwa (89 proc.). Cena usług czy poziom zaawansowania bankowości elektronicznej są ważnymi cechami konta, ale nie są krytyczne dla budowania relacji Klient-bank (87 proc. większych firm uważa cenę usług za istotną cechę banku , a 10 proc. za neutralną). Firmy mikro i małe największą uwagę przy wyborze banku zwracają na jakość bankowości elektronicznej (91 proc. badanych wskazało na tę cechę banku jako istotną) i cenę usług (dla 90 proc. ważny jest brak opłat za prowadzenie konta, a dla 87 proc. bezpłatne przelewy krajowe i zagraniczne).
– Badanie potwierdza jak bardzo zróżnicowany jest sektor małych i średnich przedsiębiorstw – komentuje Agnieszka Wiklik, Dyrektor Obszaru Klienta Biznesowego Deutsche Bank PBC. – Różnice te mają istotny wpływ na oczekiwania firm wobec banków. Zadaniem instytucji finansowej jest takie dostosowanie swojej oferty, aby w możliwie najlepszy sposób odpowiadała ona na potrzeby danego przedsiębiorcy – dodaje.
W ramach badania przedsiębiorcy odpowiadali również na pytanie o sposób pozyskiwania informacji o produktach i usługach finansowych. Dla małych firm sektora najważniejszym źródłem informacji jest Internet (63 proc. wskazań). Firmy większe po informacje zwracają się przede wszystkim do swoich doradców (68 proc. wskazań).
Doradca finansowy powinien być dla firmy stale dostępny pod komórką (preferowane przez 46 proc. większych firm sektora) oraz pod mailem (28 proc.). Więksi przedsiębiorcy oczekują od doradcy proaktywności – ponad połowa z nich chce, aby doradca podejmował inicjatywę i informował ich o nowych produktach i możliwościach oferowanych przez bank (56 proc.). Korzystanie z pomocy doradcy bankowego jest zbieżne z zakresem prowadzonej działalności. Ten element jako istotny wskazywały wszystkie firmy działające na skalę europejską, połowa firm ogólnopolskich oraz ponad jedna trzecia (35 proc.) regionalnych.
Według Agnieszki Wiklik, Dyrektor Obszaru Klienta Biznesowego Deutsche Bank PBC wyniki badania pokazują, jak kluczową rolę dla średniej wielkości przedsiębiorców z sektora MSP pełni doradca banku. – Ten właśnie aspekt zdecydowanie odróżnia firmy małe od większych. Banki powinny wyraźniej dostrzegać i reagować na potrzeby tych największych firm sektora, również dlatego, że według prognoz znaczenie tego właśnie segmentu przedsiębiorstw ma wzrastać – zaznacza.
Większe firmy sektora utrzymują relacje z więcej niż jednym bankiem. Prawie co trzecia firma (27,4 proc.) korzysta z minimum 2 różnych banków. Częściej niż co piąty przedsiębiorca (21,3 proc.) deklaruje korzystanie z usług trzech banków. Wśród firm mikro aż trzy czwarte ogranicza się tylko do jednego banku. 65 proc. respondentów z małych firm ma konto osobiste w tym samym banku, który prowadzi główne konto firmy.
Deutsche Bank PBC znalazł się na 6. miejscu wśród najbardziej preferowanych przez większych przedsiębiorców banków, na 4. pozycji wśród większych firm o zasięgu ogólnopolskim.
Źródło: Deutsche Bank