Na początku przyszłego roku pierwsze banki udostępnią klientom możliwość wysyłania prośby o przelew na telefon Blik. Polski Standard Płatności otrzymał zgodę od prezesa NBP na wprowadzenie nowej usługi.
Użytkownicy Blika będą mogli poprosić znajomych o przesłanie przelewu na numer telefonu, wraz z opisem wskazującym na to, czego dotyczy rozliczenie. Odbiorca otrzyma w aplikacji mobilnej swojego banku powiadomienie o takiej prośbie. Będzie mógł ją zaakceptować lub odrzucić. Prośba o przelew będzie czekała na reakcję odbiorcy przez 72 godziny. Jeśli zostanie zignorowana, jej nadawca otrzyma powiadomienie o tym, że odbiorca nie odpowiedział. Podobna usługa działa już teraz w aplikacji PKO Banku Polskiego – użytkownicy IKO mogą wysyłać do siebie prośby o przelew.
Polski Standard Płatności informuje, że w najbliższym czasie „Prośba o przelew” zostanie wdrożona w dwóch bankach. Być może będzie to właśnie PKO BP, który rozszerzy zasięg działania usługi o przelewy między bankami. Zapowiedź wprowadzenia rozwiązania znalazła się też już w regulaminach ING Banku Śląskiego.
Usługa będzie w całości realizowana w ekosystemie bankowym, wyłącznie po zalogowaniu do aplikacji mobilnej. Nie będzie możliwości wysłania prośby do osób, które nie korzystają z Blika. Ma to zagwarantować, że pieniądze przelejemy wyłącznie do znanej nam osoby, której tożsamość została zweryfikowana przez bank. Istnieje więc spora szansa na to, że uda się ukrócić wyłudzenia kodów Blik przez osoby podszywające się pod znajomych.
– Udostępnienie rozwiązania „Request for payment” w oparciu o system płatności mobilnych realizowanych w środowisku międzybankowym to dla banków możliwość tworzenia zupełnie nowych kontekstów i całych ekosystemów wokół płatności P2P – mówi cytowany w informacji prasowej Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora Blika. – Polska po raz kolejny wyprzedza w tym zakresie inne kraje posiadając gotowe narzędzia w tym zakresie. Będziemy silnie wspierać i popularyzować ten segment w oparciu o Blika. Aktywnie uczestniczymy także w jego rozwijaniu w ramach standardu SEPA Proxy Lookup na poziomie europejskim – dodaje.
Obecnie 8 banków umożliwia swoim klientom korzystanie z przelewu na telefon Blik. Rozwiązanie takie dostępne jest w Alior Banku, Banku Millennium, Credit Agricole, Getin Banku, ING Banku Śląskim, mBanku, PKO Banku Polskim oraz w Santander Bank Polska. W pierwszym półroczu 2019 roku użytkownicy skorzystali z przelewu na telefon Blik ponad 10 milionów razy.