Piaszczysta plaża, błękitne morze i słoneczna pogoda, górskie widoki, domek w lesie i filiżanka kawy na tarasie, a może nocny targ tętniący życiem i pachnący azjatyckimi przyprawami? Czy tak można pracować? O to, na jakich zasadach można korzystać z workation zapytała firma doradztwa personalnego HRK.
Dzięki workation możemy podróżować i zwiedzać kolejne miejsca, nie rezygnując z pracy i nie biorąc długiego urlopu. Wówczas wykonujemy służbowe zadania w standardowych dla naszej firmy godzinach, a po pracy i w weekendy mamy szansę skorzystać z atrakcji wybranego przez nas miejsca i odpoczywać. Po pandemii nasze nawyki związane z pracą, ale również otwartość pracodawców na różne formy pełnienia obowiązków się zmieniły. Coraz więcej organizacji umożliwia całkowitą pracę zdalną lub hybrydową nie tylko z domu, ale również innych miejsc na świecie.
Czy korzystamy z „wakacji” w pracy?
Żeby poznać możliwości, które zapewniają organizacje oraz oczekiwania pracowników i pracowniczek, wywodzących się z różnych branży i firm zapytaliśmy o to, czy pracodawcy posiadają politykę workation. Okazuje się, że prawie połowa firm (48%), w których pracują uczestnicy badania nie ma takiego regulaminu, a osoby zatrudnione chcąc wyjechać za każdym razem z managerami ustalają możliwości podróży. Zgody na workation nie wyraża aż 41% organizacji, natomiast jasne przepisy pracy zdalnej spoza miejsca swojego zamieszkania ma zaledwie 11% pracodawców osób biorących udział w badaniu. Wyraźnie widać, że wiele firm nie jest jeszcze gotowych na taką rewolucję, a część z nich dopiero przygotowuje się do wdrożenia nowych procedur.
Czy mimo małej popularności workation, chętnie wybieramy pracę hybrydową połączoną z podróżami? Wyniki naszego badania wskazują, że zaledwie jedna czwarta osób biorących udział w badaniu korzystała z takiego benefitu. Aż 76% respondentów i respondentek deklaruje, że nie pełniło obowiązków zawodowych w trakcie podróży.
Work-life-balance i wypoczynek
Coraz więcej mówi się o work-life balance. Korporacje, a także mniejsze firmy, kładą coraz większy nacisk nie tylko na rozwój, ale również na samopoczucie zatrudnionych. Liczne raporty wskazują, że zespoły pracują bardziej kreatywnie i efektywniej, gdy nie odczuwają presji wynikającej z pełnionych obowiązków i mają świadomość, że pracodawca im ufa. Zmiana miejsca pracy np. w postaci workation zwiększa naszą motywację, a przede wszystkim obniża poziom stresu.
Czy wspomniane zalety workation skłaniają nas do planowania wyjazdu w najbliższych miesiącach? Co ciekawe, chęć podróżowania deklaruje 37% badanych. Pozostali badani nie planują takiej aktywności. Osoby planujące wyjazd myślą raczej o krótkoterminowej pracy spoza miejsca zamieszkania. Dokładnie 32% badanych wskazało, że w planach ma tygodniowy wyjazd, a kolejne 21% chce wyjechać na dwutygodniowe workation. W dłuższą podroż – powyżej miesiąca wybiera się 17% respondentów i respondentek. Większość (49%) planuje wyjazd zagraniczny, w granicach Unii Europejskiej, niewiele mniej – 39% przemieszcza się po Polsce, a tylko 12% chce wyjechać poza Europę.
Aż 46% pracowników i pracowniczek, którzy wzięli udział w badaniu i planują wyjazd spędza workation z partnerem lub partnerką. Wyjazd z dziećmi planuje 34% badanych. Ze znajomymi lub samodzielnie podróżuje po 10% uczestników badania.
Wśród pracowników i pracowniczek organizacji zlokalizowanych w Polsce rośnie popularność pracy zdalnej, a co za tym idzie także workation. Jednocześnie pracodawcy stopniowo otwierają się na tę zmianę i wprowadzają nowe regulacje związane ze zdalnym pełnieniem obowiązków zawodowych z różnych miejsc na świecie.
Źródło: HRK