PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizyWykorzystanie płatności elektronicznych w polskim e-commerce

Wykorzystanie płatności elektronicznych w polskim e-commerce

Analizy 14.11.2008 (08:38)

Na obecny stan rzeczy wpłynęło kilka czynników. Między innymi wzrost możliwości oraz rozpowszechnienie rozliczeń w formie elektronicznej, zarówno standardowych przelewów z konta na konto, jak i systemów typu AllPay czy PayPal. Wygodniejsze metody regulowania należności bez wątpienia przełożyły się na wzrost o ponad 90% w stosunku do poprzedniego roku łącznych obrotów liderów polskiego e-handlu.

Bezpiecznie i wygodnie

Wśród pierwszych instrumentów, które zostały udostępnione kupującym przez internet (zarówno w Polsce jak i za granicą) znalazły się opłaty przy pomocy kart kredytowych. Osoby nie dysponujące typowymi (rzeczywistymi) kartami kredytowymi lub obawiające się zapłaty przez sieć mogą skorzystać z kart wirtualnych. W przypadku tych ostatnich kwota musi zostać przedpłacona przed wygenerowaniem płatności, nie ma więc ryzyka utraty znacznej gotówki, nawet jeśli karta wpadnie w niepowołane ręce. Początkowo taką usługę oferowały tylko banki internetowe, ale coraz częściej można ją także spotkać w ofercie zwykłych banków.

Wraz z rozwojem bankowości internetowej pojawiły się nowe, bardziej zaawansowane sposoby dokonywania płatności bez wychodzenia z domu. Dzięki kontom obsługiwanym online dostajemy nieograniczoną możliwość dysponowania własnymi środkami z każdego miejsca i o każdej porze. Dodatkowo dzięki temu, możemy dokonywać przelewów począwszy od niewielkich kwot, a skończywszy na wielotysięcznych transakcjach.

Oprócz samych transakcji, istotne jest także ich zabezpieczenie. W przypadku dużych kwot, kiedy nie ma możliwości bezpośredniego kontaktu z kupowanym towarem oraz weryfikacji uczciwości sprzedającego, warto skorzystać z oferty pośredników. Usługi typu escrow zabezpieczają interesy zarówno kupującego, jak i sprzedającego. Ich istotą jest istnienie pośrednika, który przejmuje część zobowiązań na siebie, zabezpieczając w ten sposób prawidłowy przebieg transakcji. Za porozumieniem, obie strony wybierają zaufanego powiernika, który za odpowiednią prowizją na własnym rachunku przetrzyma pieniądze kupującego i przekaże je sprzedającemu w momencie, kiedy kupujący otrzyma towar zgodny z wcześniejszym opisem. Sprzedawca ma pewność, że jeśli wysłał właściwy towar, otrzyma za nie wynagrodzenie – kupujący natomiast dostaje gwarancję zwrotu pieniędzy w przypadku gdy towar nie spełnia jego oczekiwań.

Potencjał rozwoju

Instrumenty e-bankowości z coraz większym powodzeniem wdrażane są w usługach typu e-commerce. Rozwój bankowości elektronicznej napędza rozwój takich przedsięwzięć jak sklepy czy aukcje internetowe. Według raportu „Sklepy internetowe w Polsce – raport 2007”, przygotowanego na zlecenie Ministerstwa Gospodarki, 94% sklepów internetowych umożliwia płacenie za zakup towarów przelewem internetowym. Dla porównania, możliwość płatności przy odbiorze jest o jeden procent mniejsza.

Raport „E-commerce 2007” podaje, że płatność kartami kredytowi obsługuje ponad połowa polskich sprzedawców, a w porównaniu do roku 2006 zaobserwowany został wzrost o prawie 7%. Niestety, koszty obsługi tej formy płatności są nadal wysokie i ich wdrożenie odbiłoby się na wzroście cen oferowanych produktów. Dla małych, dopiero rozwijających się firm problemem może być również wdrożenie znacznie popularniejszych e-przelewów, dzięki którym do systemu transakcyjnego banku automatycznie przekazywana jest informacja o tym, jaka kwota powinna zostać przelana oraz kto jest odbiorcą. Wspomniane mikroprzedsiębiorstwa, pomimo niewielkich obrotów za samą opłatę aktywacyjną przy integracji z systemem jednej z największych w Polsce firm świadczących tego typu usługi, w sierpniu bieżącego roku musiały zapłacić ponad 850 PLN brutto.

W sieci swoje miejsca znalazły również platformy aukcyjne. Zgodnie z raportem „Internet 2007” przygotowanym przez IAB Polska, każdego dnia w serwisie Allegro.pl, dostępnych jest ponad 3,5 miliona aukcji. Łączna liczba sprzedanych przedmiotów w 2007 roku wyniosła ponad 70 000. Po zawarciu każdej transakcji kupujący otrzymuje wiadomość z podstawowymi informacjami do finalizacji, a także z informacją od kupującego. Bardzo często w tej wiadomości podany jest numer konta oraz nazwa banku – aby dokończyć transakcję, wystarczy skopiować numer konta, wkleić do systemu transakcyjnego banku, podać nazwisko odbiorcy i kliknąć OK. Całość może potrwać krócej niż 3 minuty. Biorąc pod uwagę fakt, iż czas współczesnego Internauty staje się coraz bardziej cenny, taki sposób płatności już wkrótce całkowicie wyprze tradycyjne formy przelewów zlecanych za pośrednictwem np. poczty.

Przykłady wdrożeń

Na polskim rynku jest kilka firm oferujących systemy płatności elektronicznych, między innymi eCard, Pol-Card, Przelewy24.pl lub Płatności.pl, czy zaprezentowany na ilustracji dotpay.pl.

Ilustracja 1. Kanały płatności udostępniane przez dotpay.pl

Jednym z największych graczy w tym segmencie jest eCard.pl – spółka ciesząca się wciąż rosnącymi przychodami, które za drugi kwartał 2008 roku wyniosły 3,6 miliona PLN, co daje dwukrotny wzrost w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku. Widać zatem, że potencjał płatności elektronicznych jest duży i ciągle rośnie.

Płatności elektroniczne są wdrażane przez liderów w swoich branżach co wytycza jasny kierunek dla pozostałych. Przykładem może być rozwijająca się witryna sklep.meble.pl.

Ilustracja 2. Sklep Internetowy sklep.meble.pl

O tym, jak ważne jest wdrażanie płatności elektronicznych w e-biznesie, przekonuje fakt, że aż 76% polskich Internautów ocenia akceptację różnych form płatności jako pożądaną cechę sklepu internetowego. Daje to trzecie miejsce na liście cech idealnego sklepu, wyprzedzając nawet, o jeden punkt procentowy cenę oferowanych towarów (Raport Internet Standard – E-commerce 2007). Takie możliwości daje chociażby sklep merlin.pl

Ilustracja 3. Wykorzystanie wielu form płatności w e-commerce.

Podsumowanie

Fakt, że różnorodność form płatności odgrywa taką samą rolę przy wyborze sklepu jak cena asortymentu determinuje popularyzację elektronicznych metod rozliczeń. Co więcej, można pokusić się o stwierdzenie, że jeżeli podmioty branży e-commerce chcą się rozwijać to ułatwianie swoim klientom elektronicznego finalizowania transakcji powinny potraktować jako zadanie obligatoryjne.

Marcin Lipiec
Wojciech Szymański
Ideo Sp. z o.o.
www.ideo.pl

Artykuł pochodzi z archiwalnego numeru Przeglądu Finansowego Bankier.pl.
Chcesz otrzymywać aktualne informacje, nowe wywiady oraz podsumowanie najważniejszych wydarzeń mijającego tygodnia ze świata finansów?
Zapisz się na bezpłatną subskrypcję Przeglądu Finansowego Bankier.pl, by w każdy poniedziałek otrzymywać najnowszy numer naszego tygodnika.

Zapraszamy na http://www.bankier.pl/przeglad/!
e-commerce ideo 2008-11-14
Redakcja PRNews.pl
Tagi: e-commerce ideo

Sprawdź także:

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

a 0 PKO BP podpisał umowę finansowania konsorcjalnego z Carmistin The Food Company
23.12.2025 (06:38) – informacja prasowa

PKO BP podpisał umowę finansowania konsorcjalnego z Carmistin The Food Company

PKO Bank Polski Oddział w Rumunii podpisał umowę finansowania konsorcjalnego z Carmistin The Food Company, jednym z …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców