Na koniec III kwartału ubiegłego roku, liczba rachunków dostępnych przez internet dla klientów indywidualnych przekroczyła 33 mln. Blisko połowa znich to rachunki aktywne, na których klienci dokonują przynajmniej jednej operacji w miesiącu. W segmencie przedsiębiorców, liczba czynnych umów bankowości internetowej sięgnęła 2,43 mln, przy współczynniku aktywności na poziomie 56%. W obu przypadkach dynamika w dalszym ciągu wskazuje na szybszy przyrost liczby umów w stosunku do liczby aktywnych użytkowników. Banki rozszerzają zakres funkcjonalności zdalnych kanałów dostępu, stając się istotnym ogniwem elektronicznego kontaktu z administracją publiczną. Według danych MRPiPS na koniec grudnia 2016, zdecydowana większość wniosków on-line w Programie 500+ została złożone za pomocą systemów bankowości elektronicznej.
Na koniec trzeciego kwartału 2016 r. liczba umów bankowości internetowej wśród klientów indywidualnych przekroczyła 33 mln sztuk. W ciągu trzech miesięcy liczba ta zwiększyła się o 4,76% w stosunku do stanu z końca czerwca 2016 i o 8,96% w ujęciu rocznym. Nominalnie przyrost umów bankowości internetowej w tym segmencie wyniósł 1,5 mln kwartalnie i 2,7 mln rok do roku. Oznacza to, że aktywność banków i klientów indywidualnych w III kwartale odpowiadała za ponad połowę przyrostu umów bankowości internetowej zaobserwowanego w ciągu minionych 12 miesięcy.
Wysoka dynamika przyrostu nowych umów nie idzie jednak w parze z aktywnym korzystaniem z bankowości internetowej. Na koniec września 2016 liczba rachunków, z których klienci korzystali w sposób aktywny wyniosła 15,3 mln. W odniesieniu do końca czerwca 2016 to wzrost rzędu 0,63% i 5,44% w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Nominalnie w III kwartale mieliśmy do czynienia ze wzrostem na poziomie niespełna 100 tys. wśród klientów aktywnych.
Istotnie większa relatywna aktywność klientów konsekwentnie obserwowana jest natomiast w segmencie przedsiębiorców, gdzie na 2,43 mln umów bankowości internetowej na koniec września aktywnych było 1,37. W ujęciu kwartalnym, liczba umów BI wzrosła o 0,79%, a w rocznym o 11,41%. W odniesieniu do klientów aktywnych w segmencie MSP wartości te wyniosły odpowiednio 0,44% i 6,94%.
Banki rozszerzają zakres funkcjonalności zdalnych kanałów dostępu, stając się istotnym ogniwem elektronicznego kontaktu z administracją publiczną. Według danych MRPiPS na koniec grudnia 2016, niemal wszystkie wnioski on-line w Programie 500+ zostały złożone za pomocą systemów bankowości elektronicznej. Wnioski złożone on-line stanowiły 20% wszystkich wniosków złożonych w Programie. Z 2,96 mln wniosków złożonych w programie za pośrednictwem banków złożono ponad 600 tys.
Stosunkowo największy udział wniosków złożonych on-line odnotowany został w województwie mazowieckim (27%). W dalszej kolejności uplasowały sięwojewództwa: śląskie (24%), dolnośląskie (24%), pomorskie (22%) i zachodniopomorskie (20%). Najmniejszą popularnosć wnosków on-line zaobserwowano natomiast w w województwach: świętokrzyskim (10%), lubelskim (12%) i podkarpackim (12%).
Dane dotyczące wniosków składanych w Programie 500+ za pomocą zdalnych kanałów dostępu pokazują, że banki są obecnie bardzo istotnym elementem idei cyfrowego Państwa. Trzeba podkreślić, że Program 500+ jest pierwszą tego rodzaju inicjatywą, w której zbudowany przez banki potencjał wspomaga działania administracji publicznej. Klienci mają wysokie zaufanie do banków i jak pokazują badania – jego poziom zwiększa się wraz ze wzrostem liczby doświadczeń klienta z bankiem i stopniem wykorzystywania usług bankowych. Fakt ten może wyjaśniać przyczynę popularności internetowych serwisów banków w procesie wnioskowania o dopłaty z Programu 500+ wśród aktywnych klientów bankowości internetowej i stanowić istotną przesłankę dla wykorzystywania tego potencjału w kooperacji z administracją w szerszym zakresie – mówi Krzysztof Pietraszkiewicz, Prezes Związku Banków Polskich.
Sukcesywnie rośnie liczba będących w użyciu kart płatniczych. Na koniec III kwartału 2016 ogólna liczba kart płatniczych zwiększyła się w ujęciu kwartalnym o blisko 540 tys. (1,51%) i wynosi obecnie 36,29 mln. W ujęciu rocznym natomiast liczba wszystkich kart płatniczych wzrosła o ponad 1,5 mln sztuk (4,45%). Za wzrost w segmencie kart, zgodnie z dotychczasową tendencją odpowiada przede wszystkim wyższa liczba kart debetowych, która osiągnęła poziom 30,17 mln sztuk. W stosunku do poprzedniego kwartału wzrosła ona o ponad 513 tys. (1,73%). III kwartał był kolejnym z rzędy, w którym zaobserwowano również niewielki wzrost liczby kart kredytowych. W stosunku do II kw. 2016 roku ich liczba wzrosła o ponad 25 tys. (0,43%) – do poziomu 5,86 mln, który jest poziome zbliżonym do odnotowanego w analogicznym okresie
2015 r.
Mimo stopniowego wzrostu liczby kart płatniczych w portfelach Polaków, a także bardzo istotnego w ujęciu rocznym wzrostu nominalnej wartości i liczby transakcji kartowych, zwyczaje płatnicze związane z wykorzystaniem kart pozostają względnie niezmienione. Podobnie jak w poprzednich kresach, transakcje bezgotówkowe stanowią ok. 80% liczby wszystkich transakcji kartowych i odpowiadają za niespełna 37% ich wartości.
// ‚+’'+e+''+''); // ]]>
przemysław.barbrich at zbp dot pl