Stale postępujący rozwój nowych technologii, zmiany w sposobie konsumpcji treści, coraz większa rola nowych narzędzi marketingu-mix czy ewolucja w reklamie, nie pozostają bez znaczenia dla branży Public Relations. Jak zmienia się PR? Które kierunki są obecnie najbardziej znaczące? Praktycy PR-u wskazali kluczowe.
Media tradycyjne przegrywają z internetem – konsumpcja treści w sieci rośnie, a prasy gwałtownie spada. Na czytanie prasy Polacy przeznaczają średnio niewiele ponad 14 minut dziennie, a na przeglądanie informacji w sieci – już ok. 110 minut. Zmieniają się media i ich odbiorcy, zmieniają się również trendy w Public Relations. Eksperci z Praktycy.com wskazują 5 najważniejszych.
1. Rozkwit Content Marketingu – zmierzch PR?
Jedni eksperci przekonują, że content marketing przejmie rolę, którą do tej pory pełnił PR. Inni z kolei są zdania, że obie dziedziny są ze sobą nierozerwalnie związane – tak naprawdę wzajemnie się uzupełniają i nie ma sensu mówić o zastąpieniu jednej przez drugą. Z badania Content Marketing Trends 2016 wynika, że do największych priorytetów stojących przed content marketerami należy tworzenie angażujących treści – 60 proc. Nie inaczej będzie w przypadku materiałów rozsyłanych przez agencję PR – angażujący, merytoryczny content to podstawa.
2. Zintegrowana komunikacja kluczem do sukcesu
Jak pokazują badania, w dobie wielokanałowości i rosnącego znaczenia nowych technologii, dla 63 proc. marketerów najwyższym priorytetem jest zintegrowanie działań ze wszystkich kanałów dotarcia do klienta oraz kierowanej do niego komunikacji. Dział reklamy, agencja PR czy zespół ds. social media pracujący dla danej firmy, nie mogą prowadzić działań w oderwaniu od siebie. Jeżeli zatem dochodzi np. do sytuacji kryzysowej za sprawą niefortunnego wpisu na profilu firmy w serwisie społecznościowym, dzięki sprawnej komunikacji, specjaliści od public relations mogą błyskawicznie przystąpić do rozwiązywania problemu.
3. VIP PR, czyli wizjonerzy potrzebni od zaraz
Tłumy potrzebują idoli, a organizacje i firmy przywódców, którzy swoją charyzmą i działaniami porwą miliony. Liderzy są potrzebni, a ich olbrzymi potencjał widzą również agencje PR. Z tego względu coraz więcej z nich oferuje usługi związane z kreowaniem wizerunku przedsiębiorstwa poprzez osobę lidera. To on ma firmować swoją twarzą rozmaite kampanie i przekazywać odbiorcom usług wartościowe, edukacyjne i wciągające treści w mediach. Wokół takiej osoby rodzi się strategia działań PR na rzecz firmy, a wzrost popularności lidera będzie przekładał się na większą rozpoznawalność marki. Praktycy.com oceniają, że działy public relations przedsiębiorstw oraz agencje PR będą stale zwiększać budżety na działania związane z kreowaniem wizerunku liderów w firmach, czyli VIP PR.
4. Wizualizacja ma znaczenie, ale obrazki to nie wszystko
Człowiek od zarania dziejów uczył się przetwarzać to, co widzi. Zrozumienie przekazu wizualnego zajmuje mu 0,1 sekundy, podczas gdy średni czas potrzebny na przeczytanie 200-250 słów, wynosi ok. 60 sekund. Specjaliści podkreślają, że content wizualny będzie tylko zyskiwał na znaczeniu. Wzbogacanie treści komunikatów prasowych zdjęciami czy infografikami to już nie dodatek, ale nieodłączna część materiałów rozsyłanych do mediów. Warto zwrócić jednak uwagę na fakt, że tak jak same treści bez żadnych wizualizacji mogą nie przykuć uwagi czytelnika, tak samo sam przekaz obrazkowy to dla dziennikarzy jednak trochę za mało. Najlepsze efekty można osiągnąć wysyłając kompleksowy materiał z unikatowym contentem wizualnym.
5. PR musi być mobile-friendly
W 2015 roku, według danych podanych przez Google, w 10 krajach świata internauci częściej wyszukiwali informacji na urządzeniach mobilnych niż na komputerach stacjonarnych. Z tego względu eksperci z Praktycy.com rekomendują, aby specjaliści od public relations, tworząc kolejne materiały prasowe pamiętali o tym, jak będą one odbierane przez użytkowników mobilnych. Wysyłane treści powinny być przede wszystkim: konkretne, podane w przystępny sposób i zrozumiałe dla każdego.
Specjaliści od kreowania wizerunku w mediach muszą być elastyczni i dostosować się do stale zmieniającej się rzeczywistości medialnej. Do tego wszystkiego dochodzi również zintegrowana komunikacja w różnych kanałach dotarcia do odbiorcy i zaprzyjaźnienie się z nowymi technologiami.