PKO Bank Polski wprowadził IKO – system płatności dla użytkowników telefonów, wykorzystujący HP Enterprise Mobile Application Services.
System płatności mobilnych IKO umożliwia użytkownikom telefonów m.in. realizowanie płatności online, płatności za transakcje dokonywane w punktach handlowo-usługowych, a także pobieranie gotówki z bankomatów, sprawdzanie stanu konta i przelewanie gotówki w czasie rzeczywistym osobom identyfikowanym wyłącznie na podstawie numeru telefonu komórkowego. Usługa jest już dostępna w 2700 bankomatach PKO Banku Polskiego i w ponad 20 tysiącach terminali płatniczych obsługiwanych przez należącą do banku firmę eService.
Uruchomienie systemu płatności mobilnych IKO w PKO Banku Polskim jest jednym z największych i najbardziej kompleksowych wdrożeń systemu płatniczego zrealizowanych w Polsce w ostatnich latach. Partnerem wdrożeniowym banku jest firma Hewlett-Packard Polska Sp. z o.o., odpowiedzialna za integrację i rozwój techniczny systemu.
IKO to pionierski projekt opracowany przez bank bez udziału operatorów telekomunikacyjnych. Projekt zakłada udostępnienie wszystkim obecnym i potencjalnym klientom banku dostępu do usług bankowych z wykorzystaniem aplikacji instalowanej na telefonie komórkowym, która integruje usługi bankowości mobilnej i płatności mobilnych. Płacenie z wykorzystaniem telefonu komórkowego bez konieczności użycia karty płatniczej, przelewanie pieniędzy znajomym bez konieczności pamiętania numeru ich rachunku bankowego, to tylko niektóre cechy stanowiące o wygodzie wykorzystania nowego systemu płatności mobilnych PKO Banku Polskiego.
Piotr Alicki, wiceprezes zarządu PKO Banku Polskiego, podkreśla otwarty charakter oraz nowatorskie cechy rozwiązania: – Płacenie telefonem komórkowym z aplikacją PKO Banku Polskiego tworzy nową jakość pod względem wygody, dostępności, spełnienia oczekiwań klienta. Połączenie bankowości mobilnej i płatności mobilnych w jednej aplikacji to prawdziwy przełom. Projekty tego typu pojawiają się stopniowo na naszym rynku, ale to PKO Bank Polski wypracował tak kompleksowe rozwiązanie, że wyprzedza ono znacząco dostępne i planowane produkty. System jest technologicznie gotowy na przyłączenie kolejnych uczestników rynku, w tym sieci bankomatowych, akceptantów i banków. Dzięki temu możliwe jest stworzenie lokalnej platformy płatności mobilnych o wysokim potencjale popularyzacji. Polska dołącza tym samym do krajów, w których płatności mobilne mają szansę stać się masowo stosowanym sposobem dokonywania transakcji.
Podstawowe cele projektu to:
-
zbudowanie nowej roli banku – animatora rynku płatności mobilnych (market maker),
-
zainicjowanie powstania otwartego, rozwojowego standardu płatności mobilnych w Polsce,
-
udostępnienie klientom nowoczesnego, wygodnego i w pełni funkcjonalnego sposobu realizowania płatności za pomocą telefonu,
-
nowe źródło przychodów prowizyjnych w rozwojowym kanale płatności mobilnych i m-commerce,
-
kształtowanie wizerunku banku jako innowatora, wykorzystującego najnowsze technologie do lepszego zaspokajania finansowych potrzeb klientów.
Produkcyjne uruchomienie systemu miało miejsce 7 marca 2013 roku, a funkcje już teraz dostępne w aplikacji IKO, to:
-
płatność telefonem za zakupy w sklepie – kod wygenerowany w aplikacji IKO (kod IKO) należy wpisać na terminalu płatniczym, a następnie jednym kliknięciem potwierdzić transakcję w aplikacji na telefonie;
-
wypłata gotówki z bankomatu za pomocą telefonu, bez karty płatniczej – wystarczy wpisać w bankomacie kod IKO i odebrać pieniądze;
-
przelew na numer telefonu – klienci mogą dokonywać przelewów, znając jedynie numer telefonu odbiorcy. Odbiorca otrzyma pieniądze zaraz po wysłaniu ich przez nadawcę;
-
zakupy w internecie – bez potrzeby logowania się do serwisu transakcyjnego, bez wpisywania danych z karty płatniczej. Klient wybiera w sklepie internetowym opcję „płacę z IKO” i wpisuje kod IKO;
-
tworzenie czeków, które umożliwiają płacenie w sklepach lub wypłatę pieniędzy z bankomatu nawet bez posiadania przy sobie telefonu – transakcję autoryzuje się dziewięciocyfrowym numerem czeku i potwierdza czterocyfrowym hasłem.
Szeroka baza akceptantów w portfelu spółki eService, największa w Polsce sieć bankomatów własnych, wielomilionowa rzesza klientów oraz zaufanie, jakim cieszy się PKO Bank Polski, to podstawowe atuty, które pozwalają wierzyć, że IKO wyznaczy standard płatności mobilnych w Polsce.
Rozwiązanie działu aplikacji mobilnych HP Enterprise Services gwarantuje, że wszystkie płatności mobilne, bankowość mobilna i zabezpieczenia mobilne odbywają się z jednej platformy, co zapewnia klientom PKO Banku Polskiego bezpieczną, szybką i łatwą w użyciu alternatywę dla transakcji gotówkowych. Obecnie rozwiązanie dostępne jest dla systemów operacyjnych Android, iOS, BlackBerry i Symbian. Docelowo możliwość korzystania z systemu płatności mobilnych zostanie rozszerzona także na system Windows Phone. W przyszłości zakres usług może zostać rozbudowany o dodatkowe propozycje, takie jak możliwość płacenia za bilety, programy lojalnościowe, kupony czy karty podarunkowe.
Dział aplikacji mobilnych HP Enterprise Services zaprojektował i wdrożył system IKO, opracowując aplikację na urządzenia mobilne i umożliwiając zintegrowanie systemu z systemami transakcyjnymi banku. Rozwiązanie HP umożliwia także rozwój aplikacji mobilnych w celu zapewniania bezpieczeństwa i niezawodności obsługi płatności mobilnych PKO Banku Polskiego. System został zbudowany z wykorzystaniem elementów odpowiednio dostosowanej mobilnej platformy szwedzkiej firmy Accumulate SA.
– Mobilne, elektroniczne płatności szybko stają się kluczowym rodzajem transakcji dla instytucji finansowych i ich klientów, rozszerzając lub zastępując płatności dokonywane za pomocą kart płatniczych” – podsumował Artur Wieretiło, dyrektor działu Enterprise Services HP Polska. – Płatności mobilne i handel mobilny łączą trendy związane z zapewnieniem mobilności nowych produktów i usług bankowych. HP jako partner technologicznymoże pomóc pionierom takim jak PKO Bank Polski w pełni wykorzystać nowe możliwości biznesowe, pojawiające się na skutek zmian zachodzących na rynku.
Źródło: HP