Najlepszym źródłem informacji o produktach finansowych dla większych firm sektora MSP jest doradca banku – wynika z badania przeprowadzonego przez Instytut Homo Homini na zlecenie Deutsche Bank PBC. Dla firm małych i mikroprzedsiębiorstw kluczowym źródłem informacji jest Internet.
W dalszej kolejności przedsiębiorcy czerpią informacje o produktach finansowych z prasy. Badania pokazały też, że przedsiębiorcy nie zwracają uwagi na reklamę radiową i prasową.
Segment małych i średnich przedsiębiorstw według GUS stanowi 99,9 proc. wszystkich zarejestrowanych w Polsce podmiotów gospodarczych, zatrudniając ok. 70 proc. aktywnych zawodowo Polaków. Firmy większe sektora MSP, choć stanowią ok. 5 proc. wszystkich pracodawców, dają zatrudnienie ok. 30 proc. aktywnych zawodowo Polaków. Jak w swoim raporcie z 2010 roku wskazywali analitycy Deutsche Bank Research, w kolejnych latach znaczenie większych podmiotów z segmentu MSP będzie wzrastać.
W opinii Małgorzaty Krzysztoszek, eksperta PKPP Lewiatan rozwój większych firm z sektora MSP to przede wszystkim olbrzymi potencjał mający znaczenie dla wzrostu gospodarczego, oraz dla partnerów biznesowych, którzy z tym sektorem chcieliby współpracować.
Małe i większe przedsiębiorstwa sektora MSP różnią się wyraźnie między sobą, pod kątem oczekiwań wobec banków, z którymi na co dzień współpracują. Znaczące różnice można zaobserwować w szczególności pomiędzy firmami małymi, o obrotach do 5 mln zł rocznie, a największymi w sektorze MSP (o obrotach między 50 a 150 mln zł rocznie), które w zupełnie odmienny sposób budują swoje relacje z bankami i pozyskują informacje o zarządzaniu finansami przedsiębiorstwa.
Badanie przeprowadzone dla Deutsche Bank PBC potwierdza, że w obszarze usług bankowych więksi przedsiębiorcy oczekują przede wszystkim pomocy profesjonalnego, indywidualnego doradcy. O ile firmy te mogą wykorzystywać Internet do bankowości transakcyjnej, to gdy mają do czynienia z bardziej złożonymi rozwiązaniami, preferowany jest bardziej osobisty kontakt z doradcą bankowym. Firmy oczekują od swoich doradców dyspozycyjności, dostępności oraz aktywnej komunikacji dotyczącej nowych produktów i rozwiązań.
– Większe przedsiębiorstwa potrafią bezbłędnie ocenić cenową atrakcyjność produktów finansowych, ale to tylko jeden z warunków koniecznych do udanej relacji z bankiem. Jeśli szukać porównań w segmencie detalicznym, największych firm na pewno nie zadowoli „zwykłe” konto, poszukują usług na miarę private banking. Partnerska współpraca dla nich to coś więcej oczekują indywidualnego podejścia, rozwiązań szytych na miarę, uwzględniających specyfikę własnej działalności. Doradca musi być przede wszystkim partnerem do rozmów na temat bieżącej sytuacji firmy – twierdzi Mariusz Tomasik, dyrektor departamentu sprzedaży i wsparcia produktów dla firm w Deutsche Bank PBC.
Dla małych firm kluczowa jest natomiast rola Internetu. Stawiają z reguły na bankowość elektroniczną, która jest znacznie bardziej popularna niż wizyty w placówkach banków. Firmy mikro i małe są też bardziej wrażliwe na ceny usług.
Podobne różnice jak w przypadku oczekiwań wobec ofert banków między firmami o różnej wielkości, występują w ocenie najlepszych źródeł informacji o produktach finansowych. Tu również najpopularniejszym sposobem pozyskiwania informacji wśród największych firm sektora MSP jest bezpośredni kontakt z doradcą banku – niemal 70 proc. większych firm preferowało tę właśnie odpowiedź. Tymczasem wśród firm małych popularność takiego rozwiązania jest znacząco niższa (13 proc.).
Odwrotną prawidłowość można zaobserwować wśród najmniejszych firm z sektora – 63 proc. z nich czerpie swoją wiedzę o produktach finansowych głównie z Internetu, a 27 proc. bezpośrednio ze strony internetowej banku. W sieci informacji na temat produktów bankowych szuka 39 proc. przedsiębiorców większych, a jedynie 20 proc. korzysta w tym celu ze strony www banku.
Informacje o produktach bankowych z prasy pozyskuje 12 proc. małych i 13 proc. większych przedsiębiorstw, co jest czwartą najczęściej wybieraną w badaniu odpowiedzią. Prasę branżową jako źródło wiedzy o ofertach banków docenia 10 proc. większych przedsiębiorców i tylko 4 proc. najmniejszych.
Co ciekawe, przedsiębiorcy praktycznie nie zwracają uwagi na reklamę radiową i prasową usług finansowych. Potencjalnie najbardziej skuteczną reklamę telewizyjną wybrało zaledwie 9 proc. małych i 8 proc. większych firm. Reklamę radiową wskazało jedynie 4 proc. większych przedsiębiorców, a reklamę radiową 2 proc.
Firmy z sektora MSP nie mają w zwyczaju korzystania z infolinii (tylko 2 proc. wskazań). Nie opierają się też raczej na opiniach własnych księgowych na temat produktów bankowych (4 proc. wskazań wśród mniejszych przedsiębiorców i 2 proc. odpowiedzi wśród większych przedsiębiorców).
Źródło: Deutsche Bank PBC