W pierwszym kwartale 2011r. Centrum Badań Marketingowych- INDICATOR oraz Warszawski Instytut Bankowości, przy współpracy ze Związkiem Banków Polskich, przeprowadziły badania wśród prawie 1700 polskich przedsiębiorców. Celem badania była analiza zwyczajów oraz potrzeb firm w związku usługami bankowymi.
Autorzy dostosowali metodologię i zakres badań w takim zakresie, jaki wynika z rozwoju technologicznego i produktowego nowoczesnej bankowości. Istotne jest przy tym, że dane zachowują walor porównywalności na przestrzeni minionych lat co pozwala śledzić procesy zmian i zjawiska zachodzące na tym bardzo przecież konkurencyjnym rynku.
Prawie trzy czwarte małych firm odnotowało w 2010 roku zysk – jest to lepszy bilans niż w 2009 roku. Co szósta firma zetknęła się z kwestią zatorów płatniczych. W 2011 roku prawie połowa małych przedsiębiorstw spodziewa się zysku na takim samym poziomie jak w 2010 roku. Mało optymistyczne jest, że jedna trzecia firm spodziewa się spadku poziomu zysków w bieżącym roku.
W I kwartale 2011 roku nastąpił duży spadek wykorzystania oferty kredytowej banków. Sytuacja zaczyna się poprawiać w obecnym kwartale, z bardzo dobrymi perspektywami na drugą połowę roku. Nadal dominującym źródłem finansowania są środki własne. Na kolejnych miejscach pod względem znaczenia wymienić należy kredyty złotowe, pożyczki rodzinne, leasing oraz kredyty konsumpcyjne dla osób fizycznych. Obecnie niemal dwie piąte małych firm korzysta z kredytów w rachunku bieżącym lub z sald debetowych, a prawie jedna szósta wykorzystuje kredyty obrotowe.
– Prawie 230 mld zł– tyle na koniec kwietnia wyniosła wartość kredytów udzielonych przedsiębiorcom przez banki. Banki są najważniejszym źródeł finansowania zewnętrznego dla polskich przedsiębiorców. Nie ma w Polsce zewnętrznego źródła finansowego, także publicznego, które zaoferowałoby przedsiębiorcom większe wsparcie. Ale jest szereg zagrożeń które mogą ten strumień ograniczyć – powiedział, otwierając konferencję prasową, Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich, partnera branżowego badań.
Małe przedsiębiorstwa najczęściej czerpią informacje o produktach i usługach bankowych bezpośrednio od pracowników banków, za pośrednictwem internetowych stron banków, od znajomych, bądź z informatorów i ulotek wydawanych banku. Wybór banku przez małych przedsiębiorców jest warunkowany przede wszystkim: uwzględnianiem indywidualnych potrzeb i preferencji klienta, szybkością i formą dokonywania rozliczeń, zakresem oferty oraz wysokością prowizji i opłat.
Czynniki w największym stopniu wpływające na wybór banku przez duże firmy to: funkcjonalność systemu bankowości elektronicznej, jakość i kompetencja kadry banku, jakość i elastyczność obsługi oraz jakość i dostępność oferty kredytowej.
Dwie piąte małych firm zatrzymuje wolne środki na rachunku nie lokując ich, identyczny odsetek firm nie posiada wolnych środków. Zaś przeszło jedna czwarta średnich firm lokuje wolne środki finansowe, jest to znaczący spadek w porównaniu do ubiegłorocznego pomiaru. W bieżącym roku najbardziej popularne kierunki lokowania wolnych środków finansowych to: lokaty bankowe złotowe średnioterminowe (od 1 do 6 miesięcy) oraz krótkoterminowe złotowe (do 30 dni).
– Lokowanie nadwyżek finansowych w zdecydowanej większości przypadków ma miejsce w banku podstawowym, ale ponad jedna czwarta firm lokuje wolne środki również w innych instytucjach finansowych. Przeszło dwie piąte badanych przyznało, że wolne środki w ich firmach pozostają na rachunku bieżącym, natomiast niemal jedna trzecia badanych twierdzi, że firma w ogóle nie posiada wolnych środków finansowych – powiedział prof. Jan Garlicki, dyrektor generalny Centrum Badań Marketingowych INDICATOR, autor badań.
Najbardziej popularnym kanałem komunikacji i rozliczeń z bankami jest internet, w tym home banking, który pozwala na korzystanie z systemu komputerowego umożliwiającego bezpośrednie operacje bankowe. Ważne jest, że internet stanowi kanał, który ma największe znaczenie dla badanych dużych firm w komunikacji bankiem. Ponadto jakość tego kanału komunikacji została najwyżej oceniona także przez ogół firm.
– Bezpośrednie, osobiste kontakty z bankiem mają nadal podstawowe znaczenie, a jakość tych relacji i profesjonalizm doradcy bankowego decydują o poziomie zadowolenia, wyborze banku i zakresie korzystania z oferty. Jednocześnie powszechnym stało się korzystanie przez firmy z bankowości elektronicznej, przede wszystkim platform internetowych, traktowanych jako bezpieczny i wygodny kanał korzystania ze standardowych usług bankowych – podkreślił Andrzej Lech, prezes Warszawskiego Instytutu Bankowości, współautor raportów.
Źródło: Związek Banków Polskich