Grupa Kredyt Banku zarobiła w I kwartale 134 mln zł netto, bez uwzględnienia transakcji sprzedaży części portfela wierzytelności było to ponad 82,5 mln zł netto. Było to możliwe między innymi w rezultacie obniżenia kosztów ryzyka kredytowego, które w I kwartale 2011 roku wyniosły 0,91 p.p. (bez uwzględnienia wpływu transakcji sprzedaży portfela).
Główne dane finansowe:
- Zysk netto 134 mln zł za I kwartał 2011 vs 59,6 mln zł za I kwartał 2010
- Zysk netto (bez uwzględniania transakcji sprzedaży wierzytelności) – 82,5 mln zł
- Koszty ryzyka (bez uwzględniania transakcji sprzedaży wierzytelności) na poziomie 0,91 p.p. vs 1,29 p.p. w I kwartale 2010
- Przyrost zobowiązań wobec klientów o 1 mld zł (o 4% w porównaniu do stanu na koniec
IV kwartału 2010, i o 8,9% r/r) - Wskaźnik kredyty/depozyty 101,7%, poprawa o 4,3 p.p. vs stan na koniec IV kwartału 2010
- Współczynnik wypłacalności 12,19%
W I kwartale br. Kredyt Bank skupiał się na działaniach związanych z udoskonaleniem procesów w obszarze sprzedaży oraz ryzyka, zgodnie z wdrożoną w ubiegłym roku strategią, zakładającą zyskowny wzrost w wybranych segmentach, produktach i usługach.
Bank zakończył tworzenie fabryki hipotecznej, obecnie trwają prace nad zwiększeniem atrakcyjności produktów hipotecznych.
W ciągu trzech pierwszych miesięcy 2011 roku Grupa wypracowała 82,5 mln zł zysku netto bez uwzględnienia zdarzeń jednorazowych, w porównaniu z 59,6 mln zł zysku rok wcześniej. Poprawa wyniku jest przede wszystkim rezultatem obniżenia odpisów netto z tytułu utraty wartości aktywów finansowych i innych aktywów oraz rezerw, a także wzrostu wyniku z tytułu odsetek.
Zysk operacyjny w I kwartale bez uwzględnienia transakcji wyniósł 169,4 mln zł (poziom porównywalny z IV kwartałem 2010 roku).
W I kwartale 2011 roku Grupa odnotowała dodatnie saldo odpisów netto z tytułu utraty wartości aktywów finansowych i innych aktywów oraz rezerw w wysokości 11,5 mln zł. Bez uwzględnienia wpływu transakcji sprzedaży portfela (efekt pozytywny w wysokości 80,4 mln zł) byłoby ono ujemne i wyniosłoby 69 mln zł w porównaniu do ujemnego salda w wysokości 97,6 mln zł w I kwartale 2010 roku.
Spadek odpisów w segmencie przedsiębiorstw wiąże się z poprawą otoczenia gospodarczego, co spowodowało niższy poziom odpisów oraz zwiększoną skalę spłat należności z przesłanką utraty wartości. Poziom odpisów w segmencie detalicznym (bez uwzględnienia efektu transakcji) ukształtował się na poziomie porównywalnym do poprzednich kwartałów.
Transakcja sprzedaży portfela wierzytelności miała pozytywny wpływ na zysk netto w wysokości ok. 51,5 mln zł. Zdaniem Banku, w tym przypadku sprzedaż portfela wierzytelności była procesem efektywniejszym niż jego windykacja.
Wynik z tytułu odsetek wypracowany przez Grupę w I kwartale 2011 roku wyniósł 285,4 mln zł i był o 3,2% wyższy niż przed rokiem, głównie z tytułu wzrostu przychodów odsetkowych od papierów wartościowych.
Wynik z tytułu opłat i prowizji w pierwszych trzech miesiącach roku wyniósł 80 mln zł i ukształtował się na podobnym poziomie jak w I kwartale 2010 roku (spadek o 0,4%).
W I kwartale 2011 roku koszty osobowe wyniosły 105 mln zł, co oznacza wzrost w stosunku do I kwartału 2010 roku o 3,6%. Koszty działania Grupy bez kosztów osobowych w tym czasie wyniosły 103,2 mln zł i w porównaniu z I kwartałem 2010 roku ukształtowały się na poziomie wyższym o 6,4%.
W omawianym kwartale wskaźnik koszty do dochodów wyniósł 58,5% i wzrósł w stosunku do I kwartału 2010 roku, co jest efektem wzrostu kosztów funkcjonowania (o 3,3%), głównie w kosztach opłat (wyższa opłata na rzecz BFG) oraz kosztów IT (w związku z toczącymi się w Banku projektami).
Portfel depozytów klientów na koniec I kwartału 2011 roku wzrósł o 8,9% w porównaniu z końcem I kwartału 2010 roku oraz o 4% w porównaniu ze stanem na koniec 2010 roku. W okresie ostatnich 12 miesięcy przyrost depozytów zanotowano przede wszystkim w portfelu rachunków bieżących w kwocie ok. 3 mld zł (konta oszczędnościowe).
Wartość należności od klientów brutto na koniec I kwartału 2011 roku wzrosła o 2,3 mld zł (o 8,5%) w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wskaźnik kredyty/depozyty na koniec I kwartału wyniósł 101,7% wobec 106,0% na koniec 2010 roku.
Aktywność biznesowa
Linia biznesowa: Bankowość detaliczna
W I kwartale 2011 roku Bank kontynuował strategię pozyskiwania depozytów, baza depozytowa klientów indywidualnych wzrosła o 720 mln zł. Blisko 5 tys. klientów z segmentu zamożnych skorzystało z nowego Konta Oszczędnościowe Maximus, deponując ponad 1,2 mld zł. Utrzymała się również wysoka sprzedaż ubezpieczeń inwestycyjnych – Profit Plan za kwotę 102 mln zł, a „Solidny Pakiet” i „Wschodzące Potęgi” – łącznie za 61 mln zł.
W I kwartale przeprowadzono sześć subskrypcji lokat strukturyzowanych, w których zebrano 220 mln zł – czyli niemal 3 razy więcej niż w IV kwartale 2010. 80% dotychczas zakończonych lokat tego typu przyniosło klientom zysk.
Powodzeniem cieszyło się także nowe Indywidualne Ubezpieczenie Oszczędnościowe z regularną składką „Stabilna Przyszłość” – w ciągu I kwartału podpisano ponad 600 umów.
Udział KBC TFI w rynku funduszy inwestycyjnych z ochroną kapitału (wartość aktywów) na koniec I kwartału 2011 roku wyniósł 54%. W I kwartale m.in. pozyskano 81 mln PLN w subskrypcjach funduszy inwestycyjnych zamkniętych, w tym 40 mln PLN na fundusze zagraniczne (Kupon 5 i Kupon 6) oraz 41 mln PLN na FIZ Progresja.
Pod koniec I kwartału rozpoczęto promocję kredytów gotówkowych, w efekcie sprzedano 4.200 kredytów, o łącznej wartości 46,8 mln zł. Dynamika sprzedaży ubezpieczenia do kredytów wyniosła 120% w porównaniuz I kwartałem 2010, a poziom penetracji ubezpieczeniami zwiększył się ponad 3-krotnie.
Linia Biznesowa: Fabryka Produktów Hipotecznych
W I kwartale 2011 roku wartość umów o kredyt mieszkaniowy wyniosła 136,4 mln PLN. Wartość wypłat kredytów mieszkaniowych w tym samym czasie sięgnęła 195,1 mln PLN. Portfel kredytów mieszkaniowych Banku na koniec marca 2011 roku miał wartość 15,9 mld PLN – udział w rynku wyniósł powyżej 6%.
Spadek sprzedaży kredytów mieszkaniowych w I kwartale 2011 roku w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku oraz trzech ostatnich miesięcy 2010 roku miał charakter przejściowy i był efektem kumulacji kilku zdarzeń. Od końca 2010 roku Bank podejmował działania zmierzające do zapewnienia efektywnej i bezpiecznej sprzedaży kredytów mieszkaniowych w przyszłości: wprowadził nowe, wysokie standardy udzielania kredytów (ze szczególnym uwzględnieniem wymogów dotyczących dokumentów, zasad szacowania zdolności kredytowej oraz akceptowanych zabezpieczeń) oraz zmiany organizacji procesu udzielania kredytów – pełna centralizacja systemu oceny wniosków kredytowych oraz rozdzielenie i specjalizacja funkcji i zadań w obszarach sprzedaży i analiz kredytowych. Bank zweryfikował także umowy z czołowymi firmami brokerskimi, przeprowadził szkolenia dla pracowników i zewnętrznych kanałów sprzedaży produktów hipotecznych oraz istotnie uatrakcyjnił ofertę kredytową.
Obok koncentracji na gruntownych zmianach organizacyjnych i przebudowie procesu udzielania kredytów mieszkaniowych na spadek sprzedaży wpłynęło też sezonowe spowolnienie koniunktury na rynku kredytów hipotecznych, typowe dla pierwszych miesięcy roku.
Linia biznesowa: Bankowość Przedsiębiorstw
W I kwartale 2011 roku segment SME pozyskał 550 nowych klientów, a segment korporacyjny 153 nowych klientów.
Dynamika przychodów ogółem w I kwartale segmentu SME wyniosła 119% w stosunku do I kwartału 2010, a w segmencie Korporacyjnym było to 103%. W obu segmentach główny nacisk położono na wzrost przychodów z tytułu prowizji i opłat. Wynik osiągnięty w tym obszarze w segmencie SME był o 14,4% wyższy w stosunku do I kwartału roku ubiegłego, a w segmencie Korporacyjnym o 3,7%.
W ubiegłym roku KB postanowił dodatkowo wzmocnić SME tworząc zespół dedykowanych doradców zajmujących się pozyskiwaniem nowych klientów. Obecnie funkcjonuje 10 zespołów mobilnych, ściśle współpracujących z centrami msp w regionach.
Wraz z początkiem roku Kredyt Bank zaoferował klientom SME 4 pakiety – Pakiet Plus, Pakiet Komfort, Pakiet Super i Pakiet Premium. Każdy z pakietów zawiera zestaw produktów i usług najczęściej wykorzystywanych przez klientów w zależności od ich aktywności.
|
I kw. 2011 |
IV kw. 2010 |
I kw. 2010 |
ROR – liczba |
635 tys. |
634 tys. |
624 tys. |
Konto Oszczędnościowe – liczba |
654 tys. |
617 tys. |
547 tys. |
Karty kredytowe (KB łącznie z Żagiel S.A.) – liczba |
199 tys. |
205 tys. |
220 tys. |
Kredyty mieszkaniowe – liczba nowo udzielonych |
0,7 tys. |
2 tys. |
1,7 tys. |
Kredyty mieszkaniowe – wartość nowo udzielonych* |
136,4 mln zł |
400,1 mln zł |
331,7 mln zł |
Placówki Banku |
375 |
381 |
388 |
* Nowe uruchomienia
Źródło: Kredyt Bank