Urząd Komunikacji Elektronicznej postanowił sprawdzić, jak Polacy korzystają na co dzień z usług telekomunikacyjnych – w tym z internetu w telefonie. Jeden z punktów badania dotyczył bankowości mobilnej i płatności zbliżeniowych.
Badanie zostało przeprowadzone na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 15+ (N=1600). Z raportu dowiadujemy się, że najczęściej respondenci używają internetu w telefonie do przeglądania stron www (75,5 proc.), obsługi programu pocztowego (63,4 proc.) i korzystania z portali społecznościowych (61,9 proc.). Na kolejnym miejscu znajdują się aplikacje mobilne, które zebrały 53,7 proc. wskazań. Robienie zakupów znajduje się dopiero na 7 pozycji (28,1 proc.).
Jak wynika z badania, trzech na dziesięciu badanych (N=1008, właściciele smartfonów) posiada aplikację bankową w swoim telefonie (30,0 proc.), z której niespełna połowa korzysta kilka razy w tygodniu. Raz dziennie robi to 10 proc., a kilka razy dziennie aż 8 proc.
Mniej osób decyduje się na zbliżeniową płatność telefonem – z tej możliwości korzysta jedna czwarta posiadaczy aplikacji bankowej (26,1 proc.). Najczęściej płatności w tej formie tej dokonują kilka razy w tygodniu (N=302).
Z danych PRNews.pl wynika, że banki mają ponad 9 mln użytkowników bankowości mobilnej. To szeroka definicja, w której mieszczą się nie tylko aplikacje, ale także serwisy lite czy RWD. Użytkowników aplikacji jest mniej. Na koniec III kwartału 2017 roku banki miały ich 5,1 mln.