Idea Bank wspólnie z firmą Tax Care uruchamiają kolejny ciekawy projekt z pogranicza bankowości i księgowości. Proponują przedsiębiorcom przeniesienie faktur do Chmury Faktur. Jest to usługa otwarta – mogą z niej korzystać przedsiębiorcy, księgowi, konsumenci i urzędy.
Pod nazwą „Chmura Faktur” bank uruchomił nową platformę do wystawiania, przechowywania i przesyłania dokumentów księgowych. Usługa jest bezpłatna i mogą z niej korzystać przedsiębiorcy, biura księgowe, konsumenci oraz administracja publiczna. Nie ma limitów – można tam trzymać dowolną ilość dokumentów.
Bank zapewnia, że usługa jest „superbezpieczna”. Spełnia nie tylko standardy informatyczne bankowego systemu transakcyjnego, ale dodatkowo tworzy środowisko, w którym dokumenty przekazywane są kontrahentom w formie linków chronionych hasłem, a nie załączników. Platforma jest zintegrowana z systemami administracji publicznej (REGON, rejestr płatników VAT), co sprowadza sam proces wystawiania faktur do kilku kliknięć, istotnie zwiększając przy tym bezpieczeństwo prowadzenia działalności gospodarczej.
Platforma ma charakter otwarty. – Wierzymy, że Chmura Faktur stanie się jedyną w swoim rodzaju siecią przedsiębiorców, dla których cyfryzacja jest ważnym elementem podnoszenia efektywności i zwiększania bezpieczeństwa biznesu – mówi – podsumowuje Tobiasz Bury, prezes Idea Banku.
Zobacz też: Od dziś można zakładać firmę przez serwis transakcyjny PKO BP
Przedstawiciele banku stawiają sobie ambitny cel – chcą wyeliminować z życia gospodarczego w Polsce papierowe faktury. W Polsce co roku wystawianych jest 1,5 miliarda faktur, a wpływy z VAT, założone na 166 mld zł w 2018 roku, stanowią główne źródło dochodów budżetowych. Faktury wystawia prawie 1,7 miliona firm.
Jak się jednak okazuje, mimo rosnącej popularności elektronicznego obiegu faktur, na koniec dnia dokumenty i tak są drukowane. – Nawet jeśli taki dokument wystawiany jest elektronicznie i w tej postaci przekazywany kontrahentowi, finalnie i tak jest drukowany, po czym trafia do segregatora – mówi Adam Głos, prezes Tax Care.
Potwierdzają to badania przeprowadzone przez Grupę Idea Bank, z których wynika, że aż 72 proc. przedsiębiorców archiwizuje faktury w wersji papierowej w biurze księgowym, a dodatkowych 26 proc. deklaruje, że w ten sposób dokumenty są przechowywane w siedzibie firmy. Dzieje się tak pomimo faktu, że 30 proc. faktur wystawianych jest online, a co czwarta jest przekazywana kontrahentowi drogą elektroniczną.
Od stycznia wszystkie firmy będące płatnikami VAT zobowiązane są do prowadzenia elektronicznej ewidencji tego podatku w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego. Od lipca z kolei każdy przedsiębiorca rozliczający VAT będzie przekazywać fiskusowi wszystkie faktury w wersji elektronicznej.