Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Banku Millennium przez IBRiS, na nadchodzące święta Bożego Narodzenia polska rodzina (gospodarstwo domowe) wyda średnio blisko 1754 zł – o 139 zł więcej niż w ubiegłym roku.
Szacowane łączne wydatki gospodarstw domowych na święta Bożego Narodzenia 2018 wynoszą 23,84 mld zł. Oznacza to wzrost o 1,88 mld zł w porównaniu z rokiem 2017, tj. o 8,6 proc. r/r (wg danych IBRiS).
Statystyczna rodzina korzystająca ze świadczenia 500+ wyda na święta 1973 zł, czyli o blisko 220 zł więcej od średniej dla wszystkich rodzin. W grupie rodzin będących beneficjentami programu Rodzina 500+, szacowane łączne wydatki gospodarstw domowych na święta Bożego Narodzenia 2018 wynoszą 4,83 mld zł (wzrost o 0,4 mld zł, tj. o 9,2 proc. r/r).
– Wzrost deklarowanych wydatków świątecznych wpisuje się w obraz rosnących wydatków konsumpcyjnych widoczny w całej gospodarce. Konsumenci zwiększają wydatki ze względu na rosnące dochody, a także optymistyczne nastroje. Spadek obaw o utratę pracy z racji rekordowo niskiego bezrobocia, a także optymistyczne oczekiwania co do przyszłej sytuacji finansowej zwiększają skłonność do dokonywania wydatków konsumpcyjnych. Nie bez znaczenia są także wypłaty świadczeń społecznych, które zwiększają siłę nabywczą osób o relatywnie najniższych dochodach. Widać to w silnym wzroście deklarowanych wydatków świątecznych w grupie gospodarstw domowych pobierających świadczenie 500+ – mówi Grzegorz Maliszewski, Główny Ekonomista Banku Millennium.
Dokąd wybierzemy się po produkty na świąteczny stół?
Podobnie jak w ubiegłym roku, najpopularniejszym miejscem, w którym badani planują robić zakupy spożywcze na święta, są dyskonty. W takich sklepach zakupu produktów żywnościowych dokona więcej niż sześciu na dziesięciu zapytanych. Dyskonty zyskują na popularności jako miejsce świątecznych zakupów spożywczych (wzrost w stosunku do 2017 roku wynosi 19 pkt proc.). 46 proc. respondentów zaopatrzy się w produkty na świąteczny stół w hiper lub supermarkecie. Więcej niż trzech na dziesięciu pytanych zdecyduje się na nabycie artykułów spożywczych na bazarze, tyle samo planuje zrobić zakupy w konkretnym sklepie (ale nie w dyskoncie lub hiper/supermarkecie). Mimo że internet jest miejscem, w którym badani rzadziej zamierzają robić zakupy spożywcze, to w porównaniu do roku ubiegłego uczynią to chętniej. Świąteczne zakupy spożywcze w internecie, za pomocą komputera, planuje zrobić 6 proc. respondentów, natomiast 4 proc. wykorzysta do tego celu smartfon. Jeszcze rok temu żaden z respondentów nie rozważał zakupu artykułów spożywczych na święta za pośrednictwem urządzenia mobilnego.
Upominki coraz częściej kupujemy za pomocą smartfona
W przypadku upominków świątecznych lista miejsc, w których badani planują dokonać ich zakupu, ulega odwróceniu. Najczęściej wybieranym (wskazanym przez 40 proc. respondentów) miejscem na zakup prezentów są konkretne, stacjonarne sklepy (ale nie dyskonty lub hiper czy supermarkety, które w 2017 roku były najchętniej wybierane jako miejsce zakupu świątecznych podarunków). Inaczej niż w przypadku produktów spożywczych, badani chętnie zakupią upominki przez internet, częściej tradycyjnie za pomocą komputera (37 proc.), niż przez smartfona (19 proc.). Zakupy przez smartfony zyskują jednak znacząco na popularności – aż o 14 pkt proc. w porównaniu do roku ubiegłego wzrósł odsetek osób, które zamierzają dokonać zakupu prezentów świątecznych za pomocą urządzenia mobilnego. Więcej niż trzech na dziesięciu badanych w celu zakupu prezentów dla bliskich uda się do hiper lub supermarketu. Więcej niż co szósty planuje zakupy w dyskontach. Miejscem, w którym badani mniej chętnie kupują prezenty niż żywność jest bazar.
Pod choinką kosmetyki i zabawki
Najpopularniejszym prezentem świątecznym pozostają kosmetyki lub perfumy (53 proc.). Dzieci pod choinką najczęściej znajdą zabawki (45 proc). Czterech na dziesięciu badanych planuje kupić książki, ponad 34 proc. ubrania, a więcej niż trzech na dziesięciu słodycze. Częściej niż co szósty zamierza dać w prezencie pieniądze lub podarunek luksusowy, np. zegarek czy droższy alkohol. Na zakup elektroniki zdecyduje się blisko 15 proc. badanych. Prawie 12 proc. rozważa zakup gier komputerowych, a co dziesiąty obdaruje bliskich kartą podarunkową.
Święta najchętniej we własnym domu
Jeśli chodzi o miejsce spędzania świąt, Polacy pozostają tradycjonalistami. Podobnie jak przed rokiem, większość badanych zamierza je spędzić we własnym domu (61 proc.). Do rodziny wybierze się natomiast 34 proc. pytanych. Zdecydowanie rzadko stosowaną praktyką spędzania świąt są wyjazdy zagraniczne, pobyt u znajomych lub przyjaciół oraz wyjazd na wypoczynek w polskich miejscowościach.
Metryka badania: badanie zostało przeprowadzone przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS w dniach 13–16 listopada 2018 r. na reprezentatywnej, 1000-osobowej, ogólnopolskiej próbie pełnoletnich Polaków. Technika badawcza: CATI. Całkowita kwota wydatków obliczana jest na podstawie deklaracji respondentów określających planowaną kwotę wydatków świątecznych. Do obliczenia wykorzystywane są dane demograficzne GUS dotyczące rozkładu populacji, a także liczebności oraz struktury gospodarstw domowych. Dane dotyczące gospodarstw domowych objętych programem Rodzina 500+ pochodzą z deklaracji badanych oraz statystyk udostępnionych przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Źródło: Bank Millennium