Santander Consumer Bank postanowił sprawdzić, jak ponad pół roku pandemii koronawirusa wpłynęło na zakupowe wybory Polaków w sprzedaży ratalnej w sklepach stacjonarnych. Według danych banku z października br. wzrost sprzedaży dotyczył m.in. sprzętu komputerowego i medycznego. Liczba zaciągniętych na niego kredytów ratalnych w modelu offline w tym miesiącu wzrosła kolejno o 14 i 7 proc. w porównaniu ze styczniem 2020 r. Zwiększone zainteresowanie sprzętem medycznym może wynikać z utrudnionego dostępu do placówek świadczących usługi zdrowotne podczas drugiej fali epidemii. Natomiast wzrost sprzedaży komputerów, laptopów itp. artykułów wiąże się najpewniej z powrotem do modelu pracy zdalnej oraz ponownym wprowadzeniem e-nauki w szkołach. Kredyt na zakup towarów i usług w kanale offline na elektronikę zaciągano z tego powodu chętnie już w marcu, na początku pandemii koronawirusa, gdy nie doszło jeszcze do tzw. lockdownu sklepów. Wtedy też liczba zawartych umów wzrosła o 17,5 proc. w porównaniu z początkiem roku.
– Jak wskazują dane z października br., zebrane przez Santander Consumer Bank, wbrew temu, że żyjemy w erze digitalizacji, zakupy na raty w kanale offline nadal pozostają popularnym wyborem nawet podczas pandemii koronawirusa – mówi Renata Wrzaskowska, Ekspert ds. Projektów Marketingowych związanych z kredytami ratalnymi Santander Consumer Banku. – Przed nami otwarcie galerii handlowych i czas wyprzedaży, czyli okołoświąteczne promocje, co może oznaczać, że liczba kredytów ratalnych zawieranych stacjonarnie jeszcze wzrośnie, zwłaszcza na produkty cieszące się największym zainteresowaniem miłośników wyprzedaży, takie jak sprzęt elektroniczny – dodaje.
Polacy chętnie biorą na raty sprzęt RTV i AGD, rośnie zainteresowanie OZE
Tradycyjnie już na liście artykułów chętnie kupowanych na raty znalazły się sprzęty AGD m.in. pralki, piekarniki i ekspresy do kawy oraz RTV w tym głośniki, telewizory czy wieże, czyli wyposażenie naszych mieszkań i domów, w których w czasie pandemii spędzamy najwięcej czasu. Na pierwszym miejscu pod względem liczby zawartych umów stacjonarnych w październiku br. uplasował się sprzęt AGD, a na drugim RTV. Wysoko znalazły się również meble, które zajęły trzecią pozycję na liście najchętniej kupowanych przedmiotów.
Utrzymującym się trendem jest także rosnąca dynamika sprzedaży ratalnej produktów związanych z uzyskiwaniem energii odnawialnej, takich jak panele fotowoltaiczne czy pompy ciepła. Liczba zawartych na nie umów w październiku br. wzrosła aż o 718 proc. w porównaniu z początkiem roku i o 376 proc. z marcem, kiedy zaczyna się sezonowe zainteresowanie podobnymi rozwiązaniami.
– Jak widać z powyższego zestawienia, w sklepach stacjonarnych Polacy często kupują na raty artykuły większego kalibru, niezbędne w gospodarstwie domowym, takie jak pralki czy piekarniki, chociaż nie stronią również od sprzętów dodatkowych, podnoszących komfort życia, jak np. ekspres do kawy – komentuje Renata Wrzaskowska – Są to popularne wybory także podczas wyprzedaży, mimo że nie zawsze możemy pozwolić sobie na taki zakup z własnych oszczędności. Chcąc skorzystać z okazji zakupowych np. w okresie okołoświątecznym, warto więc rozważyć kredyt na zakup towarów i usług w Santander Consumer Banku, który można zaciągnąć bez zbędnych formalności bezpośrednio w sklepie z pomocą sprzedawcy – dodaje.
Źródło: Santander Consumer Bank