Rozwiązanie poszukujące problemu – tak określa się czasem, dość złośliwie, niektóre z innowacji pojawiających się w sektorze finansowym. Techniczne ciekawostki niekiedy giną w zapomnieniu, ale w niektórych przypadkach okazują się przydatne w zupełnie niespodziewanych zastosowaniach. W tegorocznej edycji konkursu „Złoty Bankier” nagrodzone zostały obiecujące rozwiązania bazujące na technologiach, które mają już za sobą pierwszy etap dojrzewania i zaczynają w pełni pokazywać swój potencjał.
Eksperci Bankier.pl, „Pulsu Biznesu” i Obserwatorium.biz wybierali w tym roku najlepsze innowacje spośród 50 zgłoszeń, pochodzących zarówno z instytucji finansowych, jak i od dostawców technologii. Jurorzy postanowili przyznać trzy równorzędne wyróżnienia w kategorii „Innowacja Fin-Tech”.
Pierwsze wyróżnienie trafiło do TUiR Warta S.A. Ubezpieczyciel zaprzągł technologię sztucznej inteligencji do analizy obrazu w procesie likwidacji szkód komunikacyjnych. Algorytm weryfikuje, bazując na zdjęciach pojazdu, kosztorys przygotowywany przez warsztat. W razie wykrycia błędu sprawa kierowana jest do ręcznego sprawdzenia przez człowieka. Pozwoliło to przyspieszyć obsługę zgłoszeń, a dokumenty akceptowane przez sztuczną inteligencję przechodzą weryfikację w ciągu kilkunastu sekund. Warta stosuje automatyczny proces na szeroką skalę, a w ponad połowie przypadków sprawy nie muszą być rozpatrywane przez specjalistów.
Również druga nagrodzona innowacja związana jest z sektorem ubezpieczeń. Wyróżnienie przyznano Concordia Polska TU S.A. Grupa Generali za zastosowanie dronów w szacowaniu szkód rolnych. Urządzenia wyposażone w lokalizatory GPS i kamery (w tym rejestrujące obrazy w paśmie podczerwieni i ultrafioletu) pozwalają stworzyć szczegółowe mapy ubezpieczanych upraw. Odpowiednio przetworzone dane pozwalają wychwycić zmiany niewidoczne gołym okiem (np. uszkodzenia spowodowane przez deszcz w trudnodostępnych miejscach, z wyznaczeniem dotkniętego szkodą obszaru). Spojrzenie „z lotu ptaka” umożliwia skrócenie czasu przeprowadzenia oględzin i może posłużyć także do monitoringu stanu budynków.
Trzecim wyróżnionym została Simpl Sp. z o.o. za usługę Simpl.rent. Narzędzie przygotowano z myślą o wynajmujących nieruchomości. Pozwala ono szybko sprawdzić tożsamość, wiarygodność płatniczą i sytuację finansową potencjalnego najemcy. Rozwiązanie wykorzystuje możliwości stworzone przez otwartą bankowość, a odpowiednią aplikację dostarcza dostawca usług AIS (dostępu do rachunku) Kontomatik. Wynajmujący przesyła najemcy link. Weryfikowany klient potwierdza swoją tożsamość i dochody umożliwiając jednorazowy dostęp do swojego rachunku bankowego. Dodatkowo sprawdzany jest jego status w biurach informacji gospodarczej. Wynajmujący otrzymuje raport, z którego może dowiedzieć się m.in. czy przyszły najemca otrzymuje wpływy na rachunek bankowy w wysokości co najmniej dwukrotności ustalonego czynszu oraz czy partner transakcji nie ma zaległości odnotowanych w bazach dłużników.
Zarówno wykorzystanie sztucznej inteligencji w analizie obrazów, jak i dronów w monitoringu nieruchomości oraz dostępu zewnętrznych instytucji do rachunku bankowego ma już swoją historię w sektorze finansowym. Wyróżnione w konkursie „Złoty Bankier” rozwiązania pokazują jednak drugą twarz technologii – są skupione na wąskim, dobrze zdefiniowanym problemie, sprawdzają się w praktyce i stoją za nimi mierzalne biznesowe przesłanki. Unoszące się w powietrzu drony pokazują, paradoksalnie, że techniczne nowości „schodzą na ziemię” i wchodzą w erę powszechnych, zróżnicowanych zastosowań.