PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeWystarczy pokazać w TV…

Wystarczy pokazać w TV…

Informacje 10.08.2005 (14:35)

Delikatnie mówiąc, awangarda nadwiślańskiej „klasy politycznej” ubiegająca się o najwyższy urząd III RP nie prezentuje się przed kamerami dość atrakcyjnie. Politykom brakuje pewnego siebie, a równocześnie ciepłego, „gwarantującego bezpieczeństwo” uśmiechu lidera. Trudno znaleźć na polskim politycznym rynku twarze przystojne, z resztą ciała bywa jeszcze gorzej (wzrost, sposób poruszania się). Jakie mogą być powody miernego wizerunku telewizyjnego obecnych kandydatów na urząd prezydenta Polski? Prawdopodobnie winna jest przeszłość naszych polityków, a konkretnie fakt, iż wszyscy oni wyrośli w ustroju, który za nic miał korzystny wizerunek telewizyjny przywódców kraju (przypomnijmy choćby „ujmujące” wizerunki Jaruzelskiego, Rakowskiego czy niejakiego Siwaka). Brak dobrych wzorców to jedno, a poziom doradców, jakimi otaczają się kandydaci, to drugie.

Tylko niekompetencją nadwiślańskich kreatorów wizerunku można wyjaśnić bezkrytyczne kopiowanie amerykańskiego stylu prowadzenia kampanii wideo. Kandydatom, którzy dawno odwykli od kontaktów z przeciętnym wyborcą, proponuje się udział w tyleż sztucznych, co niezwykle kosztownych (bo pełnych zbędnego w polskich warunkach przepychu) „konwencjach”, na których upudrowany polityk występuje u boku przestraszonej żony i obficie zaopatrzonych w wazelinę partyjnych popleczników. Wszystko to wygląda mało atrakcyjnie i nie dziwi fakt, że media nie zwracają większej uwagi na tego typu imprezy, pokazując czasami jedynie krótkie migawki na poślednich miejscach serwisów informacyjnych.

W tej sytuacji niepotrzebna staje się jakakolwiek dyskusja merytoryczna. Niektórych kandydatów wystarczy po prostu pokazać w telewizji, by pogrzebać ich szanse na zwycięstwo. W Ameryce takie „programowe” dyskusje często stają się zbiorem gładko brzmiących frazesów (tzw. soundbites) – głównie z powodu bardzo atrakcyjnego wizerunku telewizyjnego samych kandydata (tak było choćby w kampanii Kennedy`ego czy w dwóch kampaniach Reagana), w Polsce – pojedynki słowne nie mają znaczenia, bo wizerunek kandydatów jest odpychający i nieprofesjonalny.

Oto pierwszy, w kolejności alfabetycznej, ranking „wizerunku telewizyjnego” (TV image) pięciu najpoważniejszych kandydatów na urząd prezydenta RP (skala: od 1 – fatalnie do10 – znakomicie):

Marek Borowski: 1,5

Prezencja: 2,5

Mimika: 1

Kinetyka: 2

Gestykulacja: 1

Czasami w telewizji można zobaczyć nieco przyprószone kurzem (druga połowa lat 80.), krótkie taśmy z wypowiedziami Marka Borowskiego jako dyrektora warszawskich Domów Centrum. Jego wizerunek telewizyjny od tamtej pory nie zmienił się zasadniczo (poza jakością krawatów i oprawek okularów). Szef słabiutkiej polskiej Socjaldemokracji stanowi klasyczny przykład polityka ciągnącego za sobą „ogon” wizerunku smutnego PRL-owskiego aparatczyka.

Włodzimierz Cimoszewicz: 4

Prezencja: 4

Mimika: 3

Kinetyka (sposób poruszania się): 5

Gestykulacja: 4

Mógłby brylować w TV (jeszcze 15 lat temu jako kandydat na prezydenta uchodził za lidera wśród kobiecego elektoratu), ale… nie chce. Jego zacięty wyraz twarzy i półgębkiem wypowiadane frazy komunikują, na nieszczęście dla Cimoszewicza, jego brak wiary we własne ewentualne zwycięstwo, a także lekceważenie okazywane nie tyle politycznym oponentom, co samym, siedzącym przed telewizorami, wyborcom. Więcej uśmiechu, mniej mowy ciała (i słów – patrz pamiętny popis przed komisją orlenowską) świadczącej o chęci konfrontacji!

Lech Kaczyński: 4,5

Prezencja: 3,5

Mimika: 4

Kinetyka: 2

Gestykulacja: 7

Najwyższa – spośród niskich! – nota, bo patrząc uparcie w kamerę i wolno cedząc słowa podtrzymuje swój „zdecydowany” wizerunek polityka walczącego. Jego słabym punktem jest kinezjetyka (kinetyka), czyli sposób, w jaki się porusza. To sposób mało atrakcyjny, przywołujący natychmiast skojarzenia z nazwiskiem kandydata. Rada dla konkurentow: pokażcie, jak chodzi, a macie go w garści. Rada dla Kaczyńskiego – proszę nie ruszać się zza mównicy!

Andrzej Lepper: 2

Prezencja: 1,5

Mimika: 3

Kinetyka: 1

Gestykulacja: 3

Ostatecznie można mu darować zamiłowanie do wizyt w solarium, ale zlanie się kodu ubioru tego etatowego rewolucjonisty z podobnymi, drogimi garniturami pozostałych polityków wydaje się dużym błędem. Andrzej Lepper powinien być zdecydowanie dalej od prezesa NBR („Balcerowicz musi…”), a bliżej „zwykłych ludzi”, wśród których dostrzega przecież własny elektorat. Radykalna zmiana ubioru na kombinezon kombajnisty raczej niewskazana, ale należałoby pomyśleć przynajmniej o poluzowaniu biało-czerwonego krawata…

Zbigniew Religa: 3

Prezencja: 2,5

Mimika: 3

Kinetyka: 3,5

Gestykulacja: 3

Człowiek, który latami pracował za parawanem ze skalpelem w ręku, zostaje postawiony przed kamerą, ale nie ma już czym się bronić… Wizerunek Religi to image człowieka zmęczonego życiem, pragnącego urlopu. Taką przysługę mogą mu już niedługo wyświadczyć wyborcy. Jego osoba wydaje się, ze względu na wiek i niewiele czasu, jaki pozostał do końca kampanii, przypadkiem niereformowalnym.

Donald Tusk: 3,5

Prezencja: 3,5

Mimika: 2,5

Kinetyka: 4,5

Gestykulacja: 3

Praktycznie niewidoczny. W ten sposób kwestię walki o prezydenturę oddaje w zasadzie walkowerem. Postawił najwyraźniej na inne niż telewizja kanały komunikacyjne (promocja książki, billboardy), którymi ma zamiar dotrzeć do wyborcy. W okresie bezapelacyjnej dominacji TV na politycznym rynku nie wydaje się to dobrą receptą na sukces przy wyborczej urnie. Na niwie komunikacji telewizyjnej wydaje się wielką niewiadomą. Co szykuje – pokaże czas, ale wskazane byłoby jakieś dobrze wykreowane wydarzenie, które „przypomniałoby” elektoratowi o nim w roli kandydata na urząd prezydenta RP, a nie tylko autora politycznych nowel.

Mówi się, że kamera dodaje pięć kilogramów wagi. Jeśli ten „ciężar” skupi się w rejonie szarych komórek doradców ds. telewizyjnego wizerunku kandydatów na prezydenta, ta kampania ma jeszcze szanse na nabranie barw.

Wojciech Jabłoński

dr Wojciech Jabłoński jest ekspertem w dziedzinie marketingu politycznego i public relations, wykładowcą akademickim, niezależnym doradcą w dziedzinie kształtowania wizerunku telewizyjnego – i koordynatorem projektu miesięcznika ”Marketing w Praktyce” PREZYDENT 2005 – CZAS NA MARKETING POLITYCZNY!

2005-08-10
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.
06.12.2025 (20:07) – informacja prasowa

Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.

W listopadzie 2025 r. KIR przetworzył w systemie Elixir 175,24 mln transakcji o łącznej wartości 742,18 mld zł. W …

a 0 PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.
06.12.2025 (20:06) – informacja prasowa

PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.

To o 8,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2024 r. Systematycznie rośnie zarówno liczba ubezpieczonych, jak i …

a 0 KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego
06.12.2025 (20:04) – informacja prasowa

KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego

Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) jednogłośnie wyraziła zgodę na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego przez …

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

PRNews.pl

Zobacz również

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Do Bankier.pl napisała pracownica PKO BP, wskazując,…

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców