W dziesięciu krajach świata działa obecnie kilka programów PayPass. Testy przeprowadzono i programy wdrożono już w USA, Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Japonii, Korei, Libanie, Malezji, Australii, Tajwanie i na Filipinach, a w 2006 r. ta lista zostanie poszerzona o kolejne kraje. W dowód uznania sukcesu w budowaniu rynku płatności bezstykowych właśnie za innowacyjny program PayPass, firma MasterCard została wyróżniona nagrodą Frost&Sullivan „2006 Market Penetration Leadership Award”.
PayPass oferuje konsumentom wygodną alternatywę dla płatności gotówkowych, umożliwiającą szybkie, bezpieczne i łatwe dokonywanie drobnych płatności. Konsumenci nie muszą już szukać gotówki, karty ani podpisywać potwierdzeń, jeśli płacą za pomocą PayPass równowartość kwoty poniżej 25 dolarów .Użytkownik po prostu zbliża swoją kartę lub urządzenie, takie jak np. telefon komórkowy z aktywnym programem PayPass do specjalnego czytnika i to wszystko.
“Dla branży płatniczej ostatnie kilka lat to dynamiczny okres. System bezstykowych płatności bardzo się rozwinął. Zaczęło się od kilku prób przeprowadzonych lokalnie, poprzez testy na skalę ogólnokrajową, a obecnie możemy już mówić o światowym zastosowaniu tej nowej formy płatności przy codziennych zakupach”, mówi Art Kranzley, wiceprezes i dyrektor działu zaawansowanych technologii płatności w MasterCard International. „Prawdziwa siła tego rodzaju płatności tkwi w tym, że dają one korzyści w równym stopniu wszystkim uczestnikom procesu płatniczego – konsumenci, instytucje finansowe i handlowcy.”
PayPass pozwala instytucjom finansowym na poszerzenie oferty o kolejne opcje płatnicze. Pomaga także wydawcom kart płatniczych zwiększyć wartość transakcji, poprzez wzrost płatności bezgotówkowych, a jednocześnie zwiększa lojalność posiadaczy kont do kart płatniczych i otwiera nowe możliwości akceptacji kart w sektorze „szybkich płatności”. W USA firmy, takie jak: Chase, Citi, Citizens Financial Group, Inc., GE Consumer Finance, HSBC, KeyBank, MBNA i Peoples Bank of Paris, czy Texas zaczęły już oferować swoim klientom zaawansowane programy płatnicze uwzględniające system PayPass.
Technologia PayPass zwiększa funkcjonalność każdego produktu płatniczego, do którego jest dodana – bez względu na to czy jest to produkt kredytowy, debetowy, przedpłacony, karta wspólnych marek, czy produkt dla małej firmy.
Karty przystosowane do technologii PayPass posiadają pasek magnetyczny, mogą być zatem używane również w tradycyjny sposób we wszystkich punktach akceptujących karty systemu MasterCard na całym świecie. W regionach, gdzie przeważają wyposażone w mikroprocesor karty działające w systemie EMV, np. w Europie i regionie Azji i Pacyfiku, OneSmart PayPass™ łączy w jednym chipie interfejsy: stykowy i bezstykowy. Technologia PayPass może być wykorzystywana w wielu urządzeniach, np. w telefonach komórkowych, czy specjalnych breloczkach, które można dołączać np. do kluczy.
MasterCard PayPass pozwala też handlowcom lepiej obsługiwać swoich klientów. Przyspiesza on dokonywanie płatności, redukuje niedogodności związane z gotówką, poprawia wydajność i poprzez innowacyjności, wyróżnia punkt handlowy spośród konkurencji. Pierwszą firmą, która w sierpniu 2004 roku wdrożyła technologię PayPass był McDonald’s. Wkrótce w jego ślady poszły inne firmy – w tym 7-Eleven, CVS, Duane Reade, Subway, Regal Entertainment Group, Wawa, Sheetz, Central Parking, Meijer Stores, Ritz Camera Centers i Boater’s World Marine Centers.
Zainteresowani technologią PayPass są nie tylko detaliści. Jest ona również popularna w sektorze usług np. sportowych. Karty PayPass są już akceptowane na wielu na obiektach piłkarskich, na polach golfowych oraz na stadionach pierwszej ligi baseball’a. Wkrótce MasterCard, wraz z partnerami, przeprowadzi testy płatności bezstykowych dla programów transportowych w wyselekcjonowanych liniach metra w Nowym Jorku. W toku są programy testowe dla sektora sprzedaży napojów, słodyczy, prasy itp. z automatów.
Kluczową kwestią jest zgodność
Dla konsumenta bardzo ważna jest jedna procedura płatności w punkcie sprzedaży, dlatego firmy MasterCard, Visa i JCB Co. Ltd. podpisały porozumienie, które zakłada wykorzystanie Specyfikacji Wdrożeniowej MasterCard PayPass ISO/IEC14443, jako wspólnego protokołu komunikacyjnego dla płatności bezstykowych, przeprowadzanych przy użyciu fal radiowych. Porozumienie to sprawia, że karty i terminale do płatności bezstykowych wszystkich trzech organizacji podporządkowują się temu samemu protokołowi komunikacyjnemu i przed wdrożeniem przechodzą odpowiednie testy, co gwarantuje jednolitość standardów.
“Rozumiemy, że zgodność ze specyfikacją poszczególnych systemów płatniczych jest kluczowym czynnikiem sukcesu każdego programu płatniczego. MasterCard PayPass został zaprojektowany przy użyciu standardów wzajemnej zgodności, dlatego gwarantuje niezawodne działanie na całym świecie”- mówi Cathleen Conforti, wiceprezes i manager produktu PayPass w MasterCard International.
Silne wsparcie marketingowe przy wdrażaniu technologii
Przy wprowadzaniu programów, firma MasterCard przygotowała wielokanałową kampanię promocyjną, aby popularyzować płatności z wykorzystaniem technologii PayPass. Ma ona budować świadomość i promować technologię PayPass. Na przykład w USA obejmuje ona kampanię telewizyjną, prasową (dzienniki i magazyny), reklamę internetową, mega-billboardy na Times Square w Nowym Jorku, plakaty w metrze, autobusach i pociągach podmiejskich. Jedna z reklam kampanii – „Maratończyk – Supermarket” została wpisana na listę „Najlepszych spotów miesiąca” w magazynie Adweek w styczniu 2006 r. Prace nad kolejnym działaniami promującymi technologię PayPass są w toku.