Bankowość mobilna to dostęp za pomocą telefonu komórkowego do usług oferowanych przez bank. Dzięki niej klienci mogą sprawdzać stan środków na koncie, wykonywać transakcje, zakładać lokaty czy dokonywać spłat kart kredytowych.
W porównaniu z bankowością internetową zapewnia ona użytkownikom większą niezależność: łatwiej zabrać ze sobą, np. w podróż, na urlop, telefon komórkowy niż komputer. Dzięki bankowości mobilnej Klient może kontrolować swoje finanse i dokonywać rozliczeń z dowolnego miejsca na świecie, o dowolnej porze. Operacje bankowe wykonywane za pośrednictwem telefonów komórkowych są bardzo proste. Klient na ogół nie musi wypełniać skomplikowanych formatek, dużej ilości pól. Dlatego pozwala to oszczędzać czas i pieniądze. O płatnościach mobilnych mówimy w przypadku transakcji płatniczych dokonywanych przy użyciu telefonów komórkowych czy komputerów kieszonkowych.
Dlaczego tak trudno przekonać klientów do korzystania z tego typu usług?
Wielu z nas boi się nowinek technologicznych. Przyzwyczajeni jesteśmy do wizyt w oddziale lub bankowości internetowej, która jest już rozwiązaniem znanym.
Bankowość mobilna jest czymś nowym, co dopiero się rozwija i właśnie dlatego ludzie sceptycznie podchodzą do usług bankowych oferowanych w ten sposób. Podobnie będzie prawdopodobnie z płatnościami wykonywanymi za pomocą telefonów komórkowych, a nie na przykład kartami kredytowymi. Początkowo chętnych do skorzystania z takich możliwości nie będzie zbyt wielu. Część Klientów obawia się o bezpieczeństwo danych i swoich pieniędzy, gdy korzystają z bankowości mobilnej. Tu jednak – podobnie jak w przypadku bankowości internetowej – banki stosują szereg zabezpieczeń. Za korzystaniem z nowości przemawia jednak niski koszt takich operacji – zazwyczaj nie ma dodatkowych opłat, które są często nakładane za wykonywanie operacji w oddziałach, a banki pobierają również roczne opłaty za korzystanie z kart kredytowych.
Czym różni się R-Mobile od innych rozwiązań dostępnych na rynku?
Serwis bankowości bezprzewodowej R-Mobile oferowany przez Raiffeisen Bank Polska jest aplikacją opartą na technologii Java 2 Micro Edition. Jest to w tym momencie jedyne tego typu rozwiązanie w Polsce. Pozostałe polskie banki stosują inne rozwiązania: serwisy WAP, SMS bądź aplikacje STK. Aby korzystać z R-Mobile nie ma konieczności dokonywania wymiany karty SIM. Aplikację klient pobiera korzystając z przesłanej przez bank wiadomości sieciowej i zapisuje w swoim telefonie komórkowym. W celu wykonania operacji bankowej wystarczy wybrać R-Mobile z menu telefonu i zalogować się poprzez wpisanie osobistego hasła.
Jakie są przewidywania co do rozwoju bankowości mobilnej w Polsce i na świecie?
Na świecie widoczny jest bardzo szybki rozwój bankowości mobilnej. Przodują w tym kraje azjatyckie. Ten rodzaj bankowości dostępny jest również w USA, m.in. w Bank of America czy Citi. W Europie płatności mobilne wprowadził dla swoich klientów jeden z belgijskich operatorów komórkowych, w Finlandii można zaciągnąć pożyczkę wysyłając SMS do wybranej instytucji kredytowej, próby płatności bezstykowych miały miejsce w Szwajcarii. Bankowość mobilna w Polsce również się rozwija. Są to małe kroki, ale postęp jest widoczny. Dlatego należy spodziewać się, że tak jak niegdyś bankowość internetowa, tak za jakiś czas bankowość mobilna zyska szerokie grono zwolenników.
Telefony komórkowe stają się integralną częścią naszego życia, rosną potrzeby użytkowników – rozwój technologii mobilnych jest więc nieunikniony. Jednocześnie będziemy obserwować rozwój opartej na nich bankowości.
Telefony komórkowe są już wyposażane w systemy operacyjne (Symbian, Windows Mobile), co daje znacznie większe możliwości na umieszczanie w telefonach rozbudowanych aplikacji bankowych. Prawdopodobnie na świecie pojawią się również inne niż telefony komórkowe urządzenia umożliwiające dokonywanie płatności, np. w Turcji wprowadzony został zegarek umożliwiający dokonywanie płatności bezstykowych.
Czy w przyszłości bankowość mobilna wyprze karty płatnicze i za zakupy będziemy płacić komórką?
Bankowość mobilna rozumiana również jako płatności mobilne, mikropłatności przy użyciu telefonów komórkowych prawdopodobnie nie wyprze całkowicie kart płatniczych. Część Klientów banków pozostanie przy tradycyjnych metodach płacenia za zakupy, czyli przy gotówce lub karcie. Natomiast ludzie otwarci na nowe rozwiązania z pewnością będą chcieli korzystać z płatności dostępnych przez telefon komórkowy. Wpływ na powszechność płatności mobilnych będzie miało wprowadzenie jednolitych standardów, możliwość korzystania z takich płatności niezależnie od tego, w którym banku ma się konto osobiste.
Zdecydowany wpływ na rozwój będzie też miała szybkość przeprowadzania transakcji – jeżeli klient będzie musiał czekać w sklepie przy kasie kilka minut na autoryzację transakcji – raczej nie zdecyduje się na płatności mobilne, tylko pozostanie przy karcie.
Mogą pojawić się również obawy o bezpieczeństwo przeprowadzanych za pomocą telefonów transakcji. Jeżeli w przyszłości zostanie udostępniony prosty, wygodny i bezpieczny system płatności mobilnych, to ma on szansę stać się popularnym, alternatywnym sposobem dokonywania rozliczeń.
Źródło: Przegląd Finansowy Bankier.pl nr 4(4) 16 grudnia 2007
Artykuł pochodzi z archiwalnego numeru Przeglądu Finansowego Bankier.pl. Chcesz otrzymywać aktualne informacje, nowe wywiady oraz podsumowanie najważniejszych wydarzeń mijającego tygodnia ze świata finansów?
Zapisz się na bezpłatną subskrypcję Przeglądu Finansowego Bankier.pl, by w każdy poniedziałek otrzymywać najnowszy numer naszego tygodnika.
Zapraszamy na http://www.bankier.pl/przeglad/! |