Według obserwatorów rynku, świadomość ubezpieczeniowa Polaków z roku na rok rośnie. Coraz więcej osób zdaje sobie sprawę z korzyści płynących z posiadania właściwej ochrony. Ale rynek ubezpieczeniowy oferuje dużo więcej niż tylko finansową pomoc, którą otrzymujemy, kiedy przytrafi się nieszczęście. Maciej Stankiewicz, specjalista ds. ubezpieczeń w Mondial Assistance, przygotował słownik pojęć ubezpieczeniowych.
A jak assistance
Jest to specyficzna forma ubezpieczenia, które polega przede wszystkim na zapewnianiu pomocy, a mniej na przyznawaniu świadczeń pieniężnych tj. odszkodowań. Mówiąc prościej – jeśli posiadamy pakiet np. assistance w podroży, otrzymamy natychmiastową pomoc m.in. w razie utraty dokumentów czy opóźnienia samolotu, a przy kłopotach ze zdrowiem mamy zagwarantowaną pomoc lekarza specjalisty czy dostarczenie leków, etc. Usług assistance bardzo rzadko oferowane są bezpośrednio. Są one oferowane głównie przez partnerów biznesowych firmy assistance i dołączane do innych produktów i usług, np. do samochodu i jego ubezpieczenia, karty kredytowej czy gwarancji na sprzęt IT. Do najpowszechniejszych rodzajów usług pomocowych należą assistance w podróży, assistance komunikacyjne, assistance medyczne, assistance domowe, infolinie pomocowe, concierge czy assistance dla biznesu.
B jak bagaż
Rocznie na europejskich lotniskach ginie około 10 tys. sztuk bagażu. Wtedy wymarzone wakacje mogą zamienić się w koszmar, a ważna podróż służbowa w nieudane przedsięwzięcie. Zakup odpowiedniego ubezpieczenia turystycznego pozwala zminimalizować nieprzyjemne skutki takie zdarzenia – umożliwia bowiem ograniczenie formalności i szybką wypłatę odszkodowania. Aby zgłosić zaginięcie, wystarczy jeden telefon. W przypadku posiadania polisy turystycznej odszkodowanie może opiewać na kwotę nawet 1 tys. euro. Dodatkowo otrzymujemy również możliwość zakupu produktów pierwszej potrzeby. W Mondial Assistance jest to równowartość kwoty 100 euro. Większość ubezpieczeń turystycznych, oprócz ochrony bagażu, obejmuje także koszty leczenia i assistance, następstwa nieszczęśliwych wypadków oraz OC.
C jak concierge
Dziś pojęcie to ma niewiele wspólnego z tradycyjnym znaczeniem tego słowa, czyli dozorcą domu. Współcześnie concierge to osoba, której zadaniem jest załatwianie najróżniejszych spraw, takich jak rezerwacja biletów teatralnych i stolików w restauracjach czy organizowanie rozrywek. Firmy zajmujące się dostarczaniem usług assistance posiadają w swojej ofercie również usługę osobistego asystenta. Do jego zadań, obok rezerwacji biletów lotniczych i kolejowych, hoteli, biletów do kin i teatrów, stolików w restauracjach czy samochodu zastępczego, należą zamawianie taksówki oraz kwiatów i szerokie usługi informacyjne o imprezach rozrywkowych i kulturalnych, wynikach sportowych, podróżach i turystyce, szczepieniach koniecznych w danym kraju, warunkach drogowych, etc. Concierge może być pomocny także w czasie podróży samochodem, np. przy wybraniu najbardziej dogodnej trasy przejazdu, znalezieniu danych teleadresowych do firm holowniczych, wypożyczalni samochodów czy autoryzowanych stacji napraw samochodów.
D jak dom
Pomoc z zakresu tzw. home assistance to jedna z nowszych propozycji na rynku ubezpieczeniowym, która cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Assistance domowe powinno być stałym elementem każdej dobrej polisy ubezpieczeniowej mieszkania lub domu. Coraz częściej jest także dodatkiem np. do produktów bankowych. Rosnąca popularność home assistance wynika ze zmian zachodzących w społeczeństwo – zarabiamy więcej, ale więcej też pracujemy i mamy coraz mniej czasu na prace w domu. Dlatego szczególnie przydatna jest zewnętrzna organizacja pomocy specjalistów (hydraulika, ślusarza, dekarza, etc.), pomocy domowej, interwencji specjalistów AGD/RTV czy informatyków, a także wyręczenie nas w pracach remontowo-budowlanych. Home assistance może obejmować także bardziej wyszukane serwisy jak m.in. opieka nad zwierzętami domowymi i roślinami w trakcie nieobecności w domu właściciela oraz… pomoc w organizacji ślubu.
F ja firma
Firmy coraz częściej inwestują w ubezpieczenia, aby mieć pewność, że nieprzewidziane, negatywne zdarzenia nie wpłyną na ich działalność biznesową. Największą popularnością cieszą się polisy zabezpieczające firmowe mienie (np. od ognia czy kradzieży), ale także ubezpieczenia związane z odpowiedzialnością cywilną z tytułu wykonywanego zawodu oraz ubezpieczenia podróżne dla managerów. Polisy mogą być także wzbogacone o usługi assistance stworzone z myślą o biznesie. Wśród nich znajdują się m.in. specjalistyczne infolinie biznesowe (prawną, HR, consulting finansowy, marketingową, medyczną), pomoc w zatrudnieniu pracownika zastępczego w przypadku wakatu czy choroby pracownika, pomoc techniczną w biurze (przechowywanie ocalałego mienia, pomoc specjalisty, np. informatyka, elektryka, itd.), a także pomoc medyczną w miejscu pracy.
Źródło: Euro RSCG Sensors