Celem kampanii jest dotarcie z informacją o elastycznych i alternatywnych formach zatrudnienia, głównie do osób pozostających bez zatrudnienia (kobiety, osoby niepełnosprawne, mieszkańcy małych miast i wsi), pracodawców oraz podmiotów działających na rzecz rozwoju zasobów ludzkich i promujących zasady dialogu i partnerstwa publiczno-społecznego na poziomie regionalnym i lokalnym.
Projekt „AlterPraca.pl” jest odpowiedzią na podstawowe bariery występujące na lokalnym i regionalnym rynku pracy w stosunku do stosowania alternatywnych i elastycznych form zatrudniania – mówi Andrzej Filipowicz członek zarządu PW „Rzeczpospolita” SA. – brak jest prostych i zrozumiałych źródeł informacji jak być AlterPracownikiem i AlterPracodawcą, jakie korzyści przynoszą alternatywne formy pracy, brakuje wiedzy prawnej na ten temat, a zasady stosowania elastycznych form zatrudnienia wydają się pozornie skomplikowane. Niedoinformowanie negatywnie wpływa na poczucie bezpieczeństwa pracownika, który przyzwyczajony jest do standardowych form zatrudnienia i pracodawcy, który obawia się że nie będzie mieć kontroli nad zdalnym pracownikiem.
Kampania obejmie promocję modeli i mechanizmów funkcjonowania elastycznych form zatrudnienia na rynku pracy. Rozwiązania upowszechniane będą poprzez stronę www.alterpraca.pl, infolinię, opracowania, wypowiedzi ekspertów, kampanię promocyjną w mediach lokalnych i ogólnopolskich, cykl konferencji regionalnych, seminariów i warsztatów skierowanych do pracodawców. PW „Rzeczpospolita” SA planuje dotrzeć z kampanią do ok. 250 tys. osób na Mazowszu.
Zdaniem naukowców alternatywne i elastyczne formy zatrudnienia dzięki uelastycznieniu popytu na rynku pracy mogą przyczynić się do poprawy konkurencyjności gospodarki. Jedną z elastycznych form zatrudnienia jest telepraca. Telepraca to nie tylko oszczędność kosztów. Ważną zaletą jest elastyczność. Pracując zdalnie można indywidualnie podejść do zleconych zadań i pogodzić obowiązki zawodowe z prywatnymi dostosowując czas pracy do własnych potrzeb. Pracodawca ma możliwość wybierać spośród znacznie szerszego grona potencjalnych pracowników, których nie znajdzie na swoim terenie – mówi Andrzej Filipowicz. Obecnie w Polsce zatrudnionych jest ok. 1% telepracowników, w „Unii Europejskiej 11%, a w USA niemal 30% zatrudnionych.
Projekt „AlterPraca.pl” realizowany jest w ramach poddziałania 6.1.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki „Wsparcie osób pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy przez upowszechnianie i promocję alternatywnych i elastycznych form zatrudnienia oraz metod organizacji pracy” i jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.