PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeBadanie eService i Mastercard: Jak pandemia zmienia świąteczne zakupy Polaków
Mastercard

Mastercard

Mastercard jest firmą technologiczną działającą w globalnym obszarze płatności.

Badanie eService i Mastercard: Jak pandemia zmienia świąteczne zakupy Polaków

Informacje 10.12.2020 (11:12) informacja prasowa
Karty Mastercard

Pandemia sprawiła, że świąteczne zakupy Polacy zrobią w znacznej mierze przez internet. Już 85 proc. kupujących korzysta ze sklepów online co najmniej raz w miesiącu, a 93 proc. planuje kupić w nich świąteczne upominki. Płacimy przeważnie BLIK-iem, przelewem z bramki płatniczej oraz kartami płatniczymi, jednak coraz więcej osób preferuje jedną formę płatności. Zakupy internetowe najczęściej dostarczane są przez kuriera lub do paczkomatu, choć część osób woli odbierać je osobiście i decyduje się płacić za nie właśnie przy odbiorze. Takie wnioski wynikają z badania „Świąteczne zakupy w online – jak pandemia zmienia zwyczaje zakupowe Polaków”, zrealizowanego na zlecenie eService i Mastercard w ramach kampanii SklepywSieci.com.

fot. GaudiLab / Shutterstock

„Pandemia wymusiła przeniesienie wielu dziedzin życia do sieci. Utrzymujemy w ten sposób kontakty z bliskimi, pracujemy zdalnie i oczywiście robimy zakupy. To wyzwanie dla firm dostarczających nowoczesne narzędzia płatności elektronicznych, takich jak eService.  Reagujemy na zmiany zachodzące na rynku i zmieniające się potrzeby klientów. Sprawiamy, że mogą realizować swoje płatności bez zakłóceń” – powiedziała Joanna Seklecka, prezes eService.

Polacy robią zakupy w internecie od dawna. Aż 95 proc. korzystających obecnie ze sklepów online robiło to już wcześniej. Jednak 40 proc. badanych kupuje obecnie częściej lub nawet znacznie częściej niż przed pandemią a 5 proc. deklaruje wręcz, że zakupy online zaczęło robić dopiero po jej wybuchu. Najczęściej zakupy w sieci robimy 2-3 razy w miesiącu (blisko 40 proc.), ale równie liczni są klienci kupujący tak raz albo kilka razy w tygodniu. Podobnie planują zrobić zakupy świąteczne.

Także płatności za zakupy wyglądają inaczej niż w czasach przed covidem. Wówczas najwięcej transakcji przeprowadzaliśmy za pośrednictwem szybkich przelewów z bramki płatniczej, na drugim miejscu były karty płatnicze, a na trzecim BLIK. Obecnie BLIK ze względu na wygodę obsługi zdetronizował szybkie przelewy, karty płatnicze są na 3 miejscu. Pomimo obostrzeń sanitarnych spora grupa klientów nadal woli płacić przy odbiorze towaru (gotówką lub kartą). Jest to jeden z przejawów silnego trendu zakupów odpowiadających filozofii omnichannel. Np. zakupy rozpoczęte w sieci kończymy w  tradycyjnym sklepie fizycznym albo zaczęte w sklepie — finalizujemy przez komputer lub za pomocą aplikacji mobilnej.

Wyraźny jest też trend wybierania przez klientów jednej ulubionej formy płatności, w miejsce kilku stosowanych równolegle w okresie przed pandemią. Robi tak obecnie ponad 60 proc. kupujących. Co istotne, nie można jednak wskazać jednej, ulubionej metody wspólnej dla wszystkich Polaków. Oznacza to, że sklepy internetowe powinny oferować różne metody płatności dogodne dla swoich klientów, dbając o to, by wybrany przez nich agent rozliczeniowy zapewniał obsługę płatności za pomocą wielu rożnych metod dostępnych online, jak i tych tradycyjnych.

„Konsumenci lubią zakupy w sieci, ponieważ technologia daje im władzę i zapewnia wygodę. Kupując online mają do dyspozycji niemal nieograniczoną i dobrze opisaną ofertę, a propozycje różnych sprzedawców mogą łatwo porównywać, korzystając przy tym z obniżek cen lub innych promocji. Zakupy mogą też realizować w domowym zaciszu, na fotelu lub kanapie, unikając kolejek. Ale wygoda, której oczekuje rosnąca rzesza kupujących w sieci, to dla e-sprzedawców nie tylko szansa, ale też wyzwanie. Dlatego powinni oni nieustannie szukać sposobów na poprawę doświadczenia użytkownika. Dotyczy to również etapu płatności, który powinien być wygodny, szybki, a przede wszystkim bezpieczny” – mówi Kamila Kaliszyk, dyrektor ds. rozwoju rynku w polskim oddziale Mastercard Europe.

Z badania wynika również, że najczęściej sieciowe zakupy robimy za pośrednictwem laptopów (41 proc.) i smartfonów (36 proc.), znacznie rzadziej przez komputer stacjonarny, a niemal wcale przez tablet.

Z pewnością nie dziwi fakt, że w czasach pandemii preferujemy dostarczanie zakupów do paczkomatu (40 proc.) lub przez kuriera (38 proc.), ale co dziesiąty klient woli odebrać je osobiście w sklepie.

Prezenty na zbliżające się święta Bożego Narodzenia kupowane będą w większości w internecie. Jako jedyny lub główny kanał zakupów wskazuje go 70 proc. uczestników badania. Zaledwie 7 proc. badanych chce robić zakupy świąteczne tylko w tradycyjnych sklepach. Wybór prezentów jest bardzo zróżnicowany, największym powodzeniem cieszyć się będą kosmetyki i perfumy, odzież, zabawki dla dzieci, książki, obuwie i galanteria skórzana, biżuteria i zegarki oraz smartfony i akcesoria do nich.

Najważniejszymi czynnikami decydującymi o wyborze sklepu lub dostawcy w internecie są cena produktu (43 proc.) oraz cena przesyłki (39 proc.). Mniejsze znaczenie ma sposób wysyłki (25 proc.), szeroki asortyment (24 proc.), możliwość płatności kartą/BLIK (23 proc.) oraz promocje (również 23 proc.).

Zakupy online nie sprawiają Polakom trudności. Tylko 10 proc. napotkało problemy. Najczęściej dotyczyły one opóźnienia dostawy (40 proc.), konieczności dostosowania się do godzin przyjazdu kuriera (24 proc.) i nieodpowiedniej jakość towaru (22 proc.). Co piąty z tej grupy miał problem z płatnością za zamówienie, a 15 proc. padło ofiarą oszustów.

Badanie zostało zrealizowane w dniach 26.11-02.12.2020 i jest elementem kampanii www.sklepywsieci.com, wspierającej przedsiębiorców rozpoczynających lub rozważających rozpoczęcie działalności usługowej, lub handlowej w internecie.

Źródło: Mastercard

2020-12-10
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a Kariera w finansach 0 Polacy średnio oceniają mijający rok na rynku pracy. Tylko co trzecia osoba zadowolona z pensji
18.12.2025 (05:23) – informacja prasowa

Polacy średnio oceniają mijający rok na rynku pracy. Tylko co trzecia osoba zadowolona z pensji

Koniec roku sprzyja podsumowaniom. Najnowsza edycja „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service pokazuje, …

a Analizy 0 Zdolność kredytowa 3-osobowej rodziny ociera się już o pierwszy milion
18.12.2025 (05:21) – informacja prasowa

Zdolność kredytowa 3-osobowej rodziny ociera się już o pierwszy milion

Większość banków gotowa jest już pożyczyć rodzinie ponad 900 tysięcy złotych na zakup mieszkania. Wymagają jednak …

a 0 Saltus Ubezpieczenia Partnerem Strategicznym Forum Odpowiedzialnego Biznesu
18.12.2025 (05:19) – informacja prasowa

Saltus Ubezpieczenia Partnerem Strategicznym Forum Odpowiedzialnego Biznesu

SALTUS Ubezpieczenia został oficjalnie ogłoszony Partnerem Strategicznym Forum Odpowiedzialnego Biznesu na …

a 0 Cyberubezpieczenia, już teraz warte 16,3 mld USD globalnie, będą nadal szybko rosnąć
17.12.2025 (14:48) – informacja prasowa

Cyberubezpieczenia, już teraz warte 16,3 mld USD globalnie, będą nadal szybko rosnąć

W miarę jak rynek będzie się rozwijał, ubezpieczyciele przejdą od ogólnych modeli wyliczeń do szczegółowego audytu …

a 0 BGK zainwestował w paneuropejski fundusz centrów danych
17.12.2025 (14:46) – informacja prasowa

BGK zainwestował w paneuropejski fundusz centrów danych

Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) zainwestował 25 mln euro w fundusz PIMCO European Data Centre Opportunity Fund …

a 0 Ruszyła Platforma Sprzedaży Wierzytelności - BIK Debt360
17.12.2025 (14:44) – informacja prasowa

Ruszyła Platforma Sprzedaży Wierzytelności - BIK Debt360

Już działa na rynku Platforma Sprzedaży Wierzytelności - BIK Debt360, pierwsze w Polsce zintegrowane rozwiązanie …

PRNews.pl

Zobacz również

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

1,8 mln euro kary dla ZEN.COM. Fintechowi doradza Andrzej Duda

1,8 mln euro kary dla ZEN.COM. Fintechowi doradza Andrzej Duda

Bank Litwy ukarał fintech ZEN.COM grzywną 1,8…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców