Rolą patroli Inspekcji Transportu Drogowego jest kontrolowanie pojazdów ciężarowych poruszających się po polskich drogach pod kątem przestrzegania przez nich zasad określanych w ustawie o transporcie drogowym oraz innych przepisów prawa transportu ciężarowego (np. zgodność przewożonego towaru z dokumentami przewozowymi). W przypadku naruszenia tych zasad kierowca pojazdu zostaje ukarany opłatą administracyjną, której kwota może sięgnąć nawet 15.000 złotych.
– Za kilka dni kierowcy będą mogli płacić kary korzystając z kart płatniczych lub kredytowych z logo MasterCard, w które często są wyposażani przez przewoźników, których reprezentują – mówi Tadeusz Kopeć, Dyrektor CKC Centrum Kart Banku Pekao SA – Zaproponowaliśmy Inspekcji takie rozwiązanie ponieważ sądzimy, iż powinno to znacznie usprawnić działania kontrolerów i pracę kierowców, a także obniżyć koszty firm przewozowych.
Bank Pekao SA zainstaluje terminale w 90 pojazdach patrolowych ITD jeżdżących po drogach wszystkich 16 województw w Polsce. Wraz z rozwojem floty samochodowej Inspekcji ta liczba będzie zwiększana. Ponadto, bank przeszkoli inspektorów transportu drogowego w zakresie obsługi terminali POS, bezpieczeństwa przeprowadzenia operacji przy użyciu kart płatniczych oraz sposobu ich rozliczania.
Opłatą za przeprowadzone operacje nie będzie obciążana Inspekcja Transportu Drogowego. Koszt tej operacji będzie ponosił posiadacz karty, który każdorazowo będzie informowany o przeniesieniu na niego opłaty za przeprowadzoną operację. Informacja o przyjętych zasadach wraz z emblematem MasterCard będą umieszczane na pojeździe patrolowym.