ING Bank Śląski to kolejny bank, który umożliwi swoim klientom otrzymywanie rachunków za prąd, telewizję i ubezpieczenie w wersji elektronicznej. Dziś ING Bank Śląski uruchomił pilotaż usługi BILIX. Od listopada br. usługa zostanie udostępniona wszystkim klientom korzystającym z bankowości elektronicznej, co oznacza, że dostęp do niej posiadać będzie ponad 60 % klientów e-bankowości w Polsce.
BILIX to jedyny w Polsce system Elektronicznej Prezentacji i Płatności Rachunków (EBPP), umożliwiający przesyłanie klientom rachunków i faktur za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Krajowa Izba Rozliczeniowa S.A., będąca operatorem usługi, pełni rolę konsolidatora, gromadzącego elektroniczne rachunki i faktury od różnych dostawców w jednym miejscu. Następnie udostępnia je bankom, które za pośrednictwem swoich systemów bankowości elektronicznej prezentują dokumenty klientom, zainteresowanym tą formą realizacji płatności.
– Klienci ING Banku Śląskiego zamiast papierowych rachunków i faktur, będą mogli otrzymać dokładnie takie same dokumenty w postaci elektronicznej. W praktyce oznacza to, że po zalogowaniu się do systemu bankowości elektronicznej, uzyskają oni informacje na temat zapłaconych i niezapłaconych faktur. Będą je także mogli błyskawicznie zrealizować, za pomocą jednego kliknięcia, korzystając z wypełnionych automatycznie formularzy przelewów. Co ważne, klient sam akceptuje (lub nie) płatność oraz decyduje o terminie realizacji – mówi Piotr Kochanowski, dyrektor Departamentu Bankowości Elektronicznej ING Banku Śląskiego.
System BILIX został do tej pory wdrożony w PKO Banku Polskim (Inteligo oraz iPKO) oraz w Pekao SA (Pekao 24 i Pekao Firma24). Z usługi mogą korzystać użytkownicy bankowości elektronicznej, którzy są klientami PGE ZEWT S.A., ITI Neovision oraz LINK4.
– W Polsce liczba klientów, posiadających dostęp do bankowości elektronicznej, przekroczyła 11 milionów. Prawie połowa z nich przyznaje, że byłaby skłonna zmienić bank na taki, który oferowałby usługi EBPP. To ważna informacja dla banków – mówi Romuald Kłosiński, dyrektor produktu ds. faktur elektronicznych i konsolidacji korespondencji w Krajowej Izbie Rozliczeniowej S.A. Po zakończeniu pilotażu usługi w ING Banku Śląskim w zasięgu usługi BILIX znajdzie się ponad 60 % użytkowników polskiej e-bankowości. To z kolei ważna informacja dla wystawców faktur – dodaje R. Kłosiński.
W raporcie firmy Roland Berger, dotyczącym możliwości wykorzystania usługi EBPP w procesie Bill-to-Pay operatora telekomunikacyjnego, ok. 95% korespondencji wysyłanej przez firmę telekomunikacyjną to faktury. Średni koszt wydruku oraz wysyłki jednej faktury szacowany jest na ok. 1,5 – 1,6 zł. Dla wystawcy faktur, posiadającego 2 mln klientów, koszty wydruku oraz wysyłki faktur papierowych sięgają więc w skali roku ok. 38 mln zł.
– BILIX pozwala dostawcom usług nie tylko uzyskać oszczędności, związane z przygotowaniem i obiegiem papierowego dokumentu, ale również skuteczniej zarządzać procesami rozliczeniowymi i reklamacyjnymi. Przy wysyłce papierowych faktur zawsze istnieje także prawdopodobieństwo, że przesyłka nie dotrze do klienta, lub otrzyma on ją po czasie – dodaje R. Kłosiński.
KIR S.A. jest w trakcie negocjacji i przygotowania do wdrożeń usługi BILIX w kolejnych bankach oraz u dostawców usług z różnych branż – energetyka, telekomunikacja, telewizja satelitarna i kablowa, ubezpieczenia.
Źródło: ComPress SA