System powielał kilka, a nawet kilkanaście razy informacje o transakcjach dokonywanych w bankomatach, na podstawie których banki obciążają konta klientów. Problemy dotknęły posiadaczy kart Visa kilku banków w Polsce. Nie zauważyły one w porę błędnych informacji i obciążyły konta swoich klientów kilkunastokrotnie tymi samymi transakcjami.
Skala problemu była jednak znacznie większa – błędne dane rozliczeniowe trafiły bowiem do kilku największych banków w Polsce. Na szczęście ich służby wykazały się refleksem i nie dopuściły do zaliczenia błędnych obciążeń. Bankiem, który najwcześniej dostrzegł problem, był Bank Zachodni WBK.
– „Błędne transakcje dotyczyły dnia rozliczeniowego trwającego praktycznie 24 godziny, od godziny 11.30, w poniedziałek 14 stycznia, do tej samej godziny dzień później. Pierwsze, co wydało się nam podejrzane, to rozmiary plików przysłanych przez Visa. Tego dnia były one znacznie większe niż zazwyczaj” – tłumaczy Paweł Włódarczak, dyrektor ds. systemów bankowości elektronicznej w BZWBK.
Zgodnie z procedurą obowiązującą w Banku Zachodnim WBK, pracownik odpowiedzialny za wprowadzanie danych przejrzał zawartość pliku. Od razu można było zauważyć wielokrotne wypłaty dokonywane tymi samymi kartami, przeprowadzane w jednym bankomacie, w tej samej godzinie. Jeden telefon do Visa potwierdził, że doszło do awarii. Zgodnie z zasadami, pracownicy BZWBK zadecydowali o nie obciążaniu kont klientów żadną z transakcji zawartych w wadliwych plikach Visa. Jak się okazało słusznie.
– „Średnio każdego dnia otrzymujemy rozliczenia z Visa wartości 23 mln złotych, w poniedziałek 14 stycznia było to aż 93 mln. Jak zatem łatwo obliczyć nie obciążyliśmy kont klientów wadliwymi transakcjami wartości około 70 mln złotych. To ogromna kwota. Nasi pracownicy i systemy rozliczeniowe, na które nigdy nie żałowaliśmy inwestycji, zaoszczędziły klientom BZWBK wielu problemów i stresu. Stresu wartości kilkudziesięciu milionów złotych. Dla nich cała awaria była po prostu niezauważalna” – mówi P. Włódarczak.
Problem mógł dotknąć posiadaczy ponad 1 mln kart Visa BZWBK. Poza klientami swojego banku, pracownicy BZWBK ustrzegli przed problemami także posiadaczy kart wydanych przez siedem innych instytucji: Lukas Bank, Nordea, Bank Polskiej Spółdzielczości, Dominet Bank, Bank Współpracy Europejskiej, Wielkopolski Bank Spółdzielczy oraz Santander Consumer Bank. BZWBK zajmuje się bowiem wydawaniem i rozliczaniem transakcji dokonywanych za pośrednictwem kart z logo tych banków.
Jak mówią pracownicy BZWBK z tego rodzaju awarią systemu kartowego spotkali się po raz pierwszy od czasu powszechnego wprowadzenia na polski rynek kart płatniczych. Na szczęście sytuacja szybko wróciła do normy. Już we wtorek bank otrzymał prawidłowe zestawienia bieżących transakcji za kolejny dzień. Prawidłowe operacje zostały zaksięgowane na rachunkach klientów w poniedziałek 21 stycznia.